• Linneablomman

FK rekrytering intervju hjälp!

Hej! Jag har blivit kallad till en rekryteringsträff av försäkringskassan. I mailet står:

Vid träffen kommer Du också att få tillfälle att:

lämna förslag till lösning av ett försäkringsärende som du också under en kort stund kommer att ha en dialog med ansvarig chef om,

i samtal med en av rekryterande chefer får du också tillfälle att kort presentera dig och närmare berätta varför du söker detta uppdrag.

Jag undrar vad uppgiften kan tänkas handla om? Har ingen erfarenhet av att arbeta med försäkringsärenden (vilket heller ej efterfrågades i annonsen) vet du som arbetar på FK eller annan som genomgått rekryteringsprocessen vad en sådan uppgift kan tänkas handla om?!

Nervös!

• Svar på tråden FK rekrytering intervju hjälp!
  • Anonym (S)

Antar det är sjukpenning, föräldrapenning, bostadsbidrag eller liknande dem menar?

• Linneablomman

Jag undrar mest vad uppgiften kan tänkas handla om? Hur menar de att man ska kunna lämna förslag till en lösning när de som rekryteras är utan utbildning i ämnet? Om man för jobbet inleds det med 2 mån utbildning. Är det en resonerande uppgift där att man typ ska visa hur man resonerar/tänker i stort?

• Kewlan

Antar att du har lite grundläggande kunskaper i offentlig rätt om du kallats till rekryteringsträff? Typ genom statsvetarutbildning eller liknande? Du kommer nog att kunna lösa uppgiften om du bara har koll på likabehandlingsprincipen, rätten att överklaga myndighetsbeslut, etc :)

• Linneablomman

Nope! Min bakgrund är sjukgymnast. Krav var i stora drag högskoleutbildning ingen specifik inriktning, erfarenhet av att arbeta med utsatta människor och meriterande om man hade vana att ta egna beslut. Jag är inte insatt i det du beskriver! Nu blir jag ännu mer nervös!

• Anonym (Anställd på FK)

Hej TS!

Tanken är nog att du SKA vara oförberedd. Du får väl några minuter på dig att läsa uppgiften o sen ge ditt förslag. Ditt förslag kan ju även vara "det saknas info om det här o det här så jag skulle ta reda på det genom att kontakta läkare/arbetsgivare innan jag kan gå vidare". Sen får du enligt instruktionerna du fått följdfrågor. Se det som ett samtal o en dialog o inte som en tenta. De vill nog bara känna av hur du resonerar o samtalar. Som ngn skrev så kommer du ju få utbildning när du väl fått tjänsten. Använd dina kunskaper du har som sjukgymnast, är ju därför de kallat dig på intervju. Likabehandlingsprincipen o rätten att överklaga tror jag inte ingår i uppgiften o även det kommer du lära dig mer om när du börjat jobba. En jobbintervju handlar inte så mkt om man svarar rätt eller fel på frågorna utan vilket intryck du ger rent allmänt o att den du visar dig vara stämmer med den bild de redan har utifrån din ansökan (som var skälet till att de kallade dig). Lägg krutet i dina förberedelser på att presentera varför du vill ha jobbet o vad du kan bidra med. Det andra kan du inte förbereda dig på eftersom du inte vet vad som står i den uppgiften. Lycka till!

• GBG1000

Hur gick det för dig?? Jag ska själv skicka in en jobbansöka till FK.

• Linneablomman

Typ såhär.... Startade en ny tråd....????

Hej! Var på rekryteringsträff i veckan för försäkringskassan, vi var ganska få kallade, kanske 30 st. Väl där efter deras presentation av arbetsplatsen skall vi lösa 2 case under 20 min. När jag ser uppgiften blir jag så nervös och får total blackout... Läser texten om och om igen men kan inte ta in vad som står... Lyckas få ihop nåt som jag inte alls vet nivån på, törs jag ens presentera det här eller är det bättre att erkänna att jag blev nervös?!

Intervjun flyter på bra och chefen säger jahapp, då var jag klar med dig. Smart som jag är så kläcker jag ur mig och påminner om caset. Hon säger "just det, den brukar jag alltid glömma" GLÖMMA?! Detta var alltså min chans jag hade kunnat slippa den?! Jag lägger mig platt och säger att jag blev så stressad, då ser jag hur hon reagerar och tittar förvånat upp från sina papper "blev du stressad?!, varför då?" Ser att hon noterar att jag blev stressad i sina papper. Jag svamlar nåt och hon säger men "hann du tänka något alls eller?" Jag berättar i stort hur jag tänkt och hon säger snabbt "ja men det är bra vi vill i stort bara se hur tänket går" Alltså jag har inte tänkt så dumt eller avslutar hon för att hon kände att jag var helt ute och cyklar och inte värt att lägga tid på?! Varför sa jag ordet STRESSAD, skulle ha sagt NERVÖS! Det kändes som en bra intervju landade i att hon tog med sig att jag blev stressad över uppgiften, är jag körd nu tror ni?!

• Anonym (Anställd på FK)

Att vara lättstressad är förstås inte så positivt, MEN jag tror fortfarande att det inte är avgörande vad du säger utan hur du säger det. När du tog upp caset så hade intervjuaren redan skapat sin bild av dig. Tror därför inte att det sista var avgörande. Har du hört ngt mer?

Svar på tråden FK rekrytering intervju hjälp!