• Pimmeli

ta ut föräldraledighet först, sen plugga?

Jag och min sambo kommer få barn i juni 2016. Jag sliter mitt hår för hur det här med föräldrapenning och ledigheten kommer bli.

Jag har inget fast jobb(har ett vikariat nu). Jag har ingen direkt utbildning. Hade tänkt utbilda mig till medicinsk sekreterare, men de startar VT-17 eller Ht-17

Ska jag ta ut min föräldraledighet och studera sedan, när barnet går på förskolan?

Sambon ska ju vara ledig också(han vill ta ut kanske 3-4 mån), men då får jag ett glapp mitt i året. Och vad ska jag göra då?

Är det som sagt bättre att jag tar ut all min föräldraledighet på en gång eller bör man spara?

Hur gjorde ni som inte hade arbete som väntade efter er föräldraledighet??

• Svar på tråden ta ut föräldraledighet först, sen plugga?
  • Kewlan

Jag pluggade och tog inte ut nån fl alls. Började när barnet var tre månader. Min sambo tog istället ut 2-3 dagar i veckan, så var jag i skolan de dagarna :) Pluggade i övrigt kvällar och helger vid behov. Min utbildning var tre år så föräldradagarna räckte på det viset ända tills jag började jobba.

• nnnnnnnn

Jag hade börjat HT17, eftersom det är svårt att plugga på halvtid, så då hade jag velat vara hemma lite längre, om man kan plugga på halvtid och var halvtids FL så hade jag kunnat tänka mig att börja VT17.
    Utbildningen tar väl 2 år? Och sedan vill man väl jobba heltid i ungefär 1 år, iallafall till SGI har höjts.
    Sen efter det, när barnet är 3-4 år gammalt, så hade jag verkligen velat jobba halvtid och vara FL halvtid. Det är 2-3 år kvar tills barnet börjar skolan, så det är dags att ta vara på tiden när man kan vara hemma tillsammans en hel dag mitt i veckan!

Hur hade jag tagit ut mina FP-dagar?
    195 SGI-dagar + 45 lågnivå (90 om man har en generös partner som ger bort sina) ska räcka så långt som möjligt...

Så första året hade jag försökt att klara mig på besparingar och de extra pengar som partnern drar in genom att vara FL varje fredag med oss och samtidigt ta ut FP fre+lör+sön.

När barnet fyller 1 hade jag tagit 5 veckors semester (= ingen FP). Sen hade förhoppningsvis studierna börjat.

Så när jag ska börja ta halvtid FL så går det åt 2,5 dag/vecka. Under 1 år, minus 5 veckors semester, går det åt 117,5 dagar.

Andra året hade jag jobbat lite mer, kanske 75%, så då går det åt ca 59 dagar till.

De sista 19 dagarna + 45 (90?) dagarna hade jag använt till att ta ledigt 1 dag i veckan (eller 2 halvdagar om barnet hunnit börja skolan) i ett år till (47 dagar går åt) samt förlänga ledigheterna kring jul, påsk, sommar lite under kommande år.

SÅ jag hade varit ledig 1 år efter barnets födelse, sen ett hopp på 3 år, sen hade jag jobbat deltid.
    Sammanfattning - arbete/studier
    0% 1 år
    100% 3 år
    50% 1 år
    75% 1 år
    80% 1 år
    Strödagar runt jul, påsk, sommar tills dagarna är slut.

Svar på tråden ta ut föräldraledighet först, sen plugga?