• Anonym (vågar man satsa?)

Värt att utbilda sig till Fritidspedagog? Vad tjänar ni som är det?

Har länge funderat på att utbilda mig till grundlärare med inriktning mot fritidshem (Eller fritidspedagog som det hette förr och är det som folk känner igen ordagrant vad det är).

Håller på att studera upp några ämnen nu för att ha behörighet till högskolan men är fortfarande lite orolig för om det är rätt val att plugga 3 år för att bli fritidspedagog, jag är rädd för dålig lön som gör att jag aldrig kommer bli av med mitt CSN jag kommer få under dessa 3 åren. Man har ju hört om ingångslön på 20.000-21.000 bara. Jag vill kunna ha en lön som går att leva på även om jag i framtiden skulle bli ensamstående med 2 barn. Finns det något man kan göra för att få upp lönen som tex extra kurser i specialpedagogik (hjälpa barn med särskilda behov)??

Så ni som är/vart eller känner fritidspedagoger, har det vart värt det för er och vad har ni i lön?

• Svar på tråden Värt att utbilda sig till Fritidspedagog? Vad tjänar ni som är det?
  • Anonym (nä)

Om du bor i storstad vill jag varna dig, det är tyvärr mest förvaring på många fritis inte så mkt pedagogisk verksamhet. Jag skulle aldrig lägga csn på det inte fsk-lärare heller.

Anonym (nä) skrev 2016-02-01 17:02:59 följande:

Om du bor i storstad vill jag varna dig, det är tyvärr mest förvaring på många fritis inte så mkt pedagogisk verksamhet. Jag skulle aldrig lägga csn på det inte fsk-lärare heller.

Bor i en grannkommun till Göteborg, vill helst jobba i kommunen som räknas som en utav de rikare kommunerna här igenom. Så de har antagligen lite bättre betalt, frågan är hur mycket.
  • Anonym (nä)

Du kommer inte få en hög lön utan läser du ska det vara för att du vill jobba med barn, du verkar så inriktad på lön och då kanske du ska studera annat.

Anonym (nä) skrev 2016-02-01 17:42:48 följande:

Du kommer inte få en hög lön utan läser du ska det vara för att du vill jobba med barn, du verkar så inriktad på lön och då kanske du ska studera annat.

Självklart vill jag jobba med det som intresserar mig, men jag tänker inte ljuga eller hymla om att det ska inte ske på min familjs bekostnad. Jag vill kunna vara självförsörjande och ge mig och mina barn en bra uppväxt utan behöva snåla på allt hela livet, för det är inget liv för mig.

Då kommer jag också att välja studera till annat även fast jag gärna skulle vilja jobba med barn.
    Kommer aldrig vilja lägga mig under en lön på 24.000 kr/mån.
  • aerial

Jag arbetar som fritidspedagog sedan sju år och jag trivs jättebra, iallafall för tillfället. Mycket beror på arbetslaget men också barngruppen såklart. Vi har pedagogisk verksamhet efter målen varje dag och vi har en tanke med allting vi gör så det är verkligen inte bara förvaring hos oss. Jobbar i en medelstor stad. Ingångslönen ligger väl i nuläget på strax över 25' skulle jag tro.

aerial skrev 2016-02-01 21:27:51 följande:

Jag arbetar som fritidspedagog sedan sju år och jag trivs jättebra, iallafall för tillfället. Mycket beror på arbetslaget men också barngruppen såklart. Vi har pedagogisk verksamhet efter målen varje dag och vi har en tanke med allting vi gör så det är verkligen inte bara förvaring hos oss. Jobbar i en medelstor stad. Ingångslönen ligger väl i nuläget på strax över 25' skulle jag tro.

Precis så vill jag jobba, jag är rädd att det lätt ska bli att man hamnar på ett jobb där det bara är "förvaring" av barnen så att säga. Jag vill lära ut på ett lekfullt sätt och att det finns en mening med det man gör tillsammans med barnen varje dag.

Skönt att höra att det är en ok ingångslön där du jobbar, jag har läst om sämre löner på andra orter. Vet inte vad som gäller runt Göteborg som är den omnejd jag själv isf skulle jobba.

Var själva utbildningen rolig? Hjälper du även till i klassrummen ibland?

Puttar upp och hoppas andra FP ser tråden.

• Anonym (Usch)

Hemskt ju, det förväntas att man ska knappt gå runt när man jobbar med människor...

• aerial

Jag blev klar 2009 så det är ju en del som ändrats sedan dess. Jag läste tillexempel 3,5 år istället för 3 som det är nu. Jag jobbar i en F1:a (eller i två egentligen, jobbar 50% på varje avdelning), vilket betyder att vi arbetar tillsammans ettorna och förskoleklassbarnen några gånger i veckan. Det är även samma barn på fritids sedan, i samma lokaler. Jag har legitimation i idrott och ansvarar för idrotten i förskoleklass. Vi har tre förskoleklasser på skolan och vi har blandade grupper. Ansvarar också för utedagar på de båda avdelningarna jag är på. Den dagen i veckan som klassläraren är ledig har jag klassen, då har jag engelska och sedan jobbar vi med tema tillsammans med förskoleklassen. Vi arbetar tätt ihop i arbetslagen och vi arbetar där vi behövs för stunden.

Jag är ensamstående med ett barn och klarar mig gott och väl på lönen. Har bil, äter bra mat och kan både spara och unna mig saker.

• aerial

Min kusin fick 28' i ingångslön i Göteborg i höstas. Visserligen som förskolelärare men deras löner är ju liknande en fritidspedagog.

aerial skrev 2016-02-02 18:55:57 följande:

Jag blev klar 2009 så det är ju en del som ändrats sedan dess. Jag läste tillexempel 3,5 år istället för 3 som det är nu. Jag jobbar i en F1:a (eller i två egentligen, jobbar 50% på varje avdelning), vilket betyder att vi arbetar tillsammans ettorna och förskoleklassbarnen några gånger i veckan. Det är även samma barn på fritids sedan, i samma lokaler. Jag har legitimation i idrott och ansvarar för idrotten i förskoleklass. Vi har tre förskoleklasser på skolan och vi har blandade grupper. Ansvarar också för utedagar på de båda avdelningarna jag är på. Den dagen i veckan som klassläraren är ledig har jag klassen, då har jag engelska och sedan jobbar vi med tema tillsammans med förskoleklassen. Vi arbetar tätt ihop i arbetslagen och vi arbetar där vi behövs för stunden.

Jag är ensamstående med ett barn och klarar mig gott och väl på lönen. Har bil, äter bra mat och kan både spara och unna mig saker.

Vad har du i lön då?
    aerial skrev 2016-02-02 18:58:04 följande:

Min kusin fick 28' i ingångslön i Göteborg i höstas. Visserligen som förskolelärare men deras löner är ju liknande en fritidspedagog.

Nja, förskolelärare brukar i regel tjäna några 1000 mer faktiskt, iaf senaste åren vad jag förstått. De har blivit mer prioriterade, vilket är bra och hade det inte vart för att jag hellre fördrar lite större barn hade jag nog utbildat mig till det.

puttar upp då denna fortfarande är aktuell!

• Ladylovelyl0cks

Hur blev det TS?

I storstäderna har lönerna gått upp rejält, i Sthlm kan du få en bit

över 30 som ingångslön idag.

Jag har jobbat i 2,5 år och har 29 000.

Ladylovelyl0cks skrev 2016-06-19 14:26:32 följande:

Hur blev det TS?

I storstäderna har lönerna gått upp rejält, i Sthlm kan du få en bit

över 30 som ingångslön idag.

Jag har jobbat i 2,5 år och har 29 000.

Jag har läst in några kurser under våren för att ha behörighet att kunna plugga till fritidspedagog, kommer troligen sätta mig och studera till det nu efter föräldraledigheten.

Jag tror också yrket kommer få det bättre o bättre rent lönemässigt närmaste åren. 
Svar på tråden Värt att utbilda sig till Fritidspedagog? Vad tjänar ni som är det?