• Anonym (Understimulansen)

Jobbet annonser fler tjänster men det finns inget att göra där!

Är högskoleutbildad men är arbetslös just nu. Min arbetslivserfarenhet inom mitt yrke har tyvärr varit att det funnits för mycket personal med för lite uppgifter. Jag minns att jag ofta påtalade det till både chefer och kollegor utan resultat, det ledde i sin tur till att jag fick ta det svåra beslutet att lämna arbetsplatsen då jag inte såg något ljus i tunneln.

Är efter denna erfarenhet rädd att hamna på liknande jobb igen, att ständigt behöva be om uppgifter så man inte blir understimulerad är inte givande (i synnerhet inte när man får svaret att dom inga uppgifter har kvar). Har sett när min fd arbetsplats annonserar mer personal och dom beskriver arbetet som något jag inte kan känna igen, som att det finns massor att utföra med mycket kunder, sanningen är ju tvärtom, det finns inga kunder och det finns inga uppgifter! Det är mer en fantasi hur det kunde sett ut. Stackars kommande sökanden som tackar ja, kanske flera mil från sin hemstad och tror att dom ska få ett bättre jobb och ett bättre liv när det egentligen handlar att stirra på klockan 8 timmar per dag.

Jag läser arbetsbeskrivningar på ett helt annat sätt numera pga detta och förbannar de platser som har det på liknande sätt.

Det enda jag inte vet är hur jag på ett snyggt sätt kan fråga kommande arbetsplatser redan innan jag tackar ja till en tjänst om dom har mkt att göra eller om det är "självständigt arbete" som gäller? Vill använda min utbildning men inte om det innebär att jag måste stirra på klockan till pensionen, då gör jag hellre något helt annat.

Har någon bra tips på hur man ser igenom annonser eller vad man kan säga på en intervju för att göra ett bra val så skriv gärna! Eller om du har egna erfarenheter av liknande problem, det är också intressant att höra historier om liknande problematik.

• Svar på tråden Jobbet annonser fler tjänster men det finns inget att göra där!
  • Anonym (Oj)

Vad handlar det om för typ av jobb? Är väldigt nyfiken på det.

Har väldigt svårt att tro att företag vill anställa massa folk om det inte finns arbetsuppgifter då det ju inte är kostnadsfritt att ha anställda och har de inga kunder så finns det ju inga inkomster. 

Sadla om och börja jobba inom vården, där lär det inte vara att stirra på klockan 8 timmar om dagen iaf.

Anonym (Oj) skrev 2016-02-01 17:41:01 följande:

Vad handlar det om för typ av jobb? Är väldigt nyfiken på det.

Har väldigt svårt att tro att företag vill anställa massa folk om det inte finns arbetsuppgifter då det ju inte är kostnadsfritt att ha anställda och har de inga kunder så finns det ju inga inkomster. 

Sadla om och börja jobba inom vården, där lär det inte vara att stirra på klockan 8 timmar om dagen iaf.

Jag misstänker att kollegorna trixade med siffror för chefen och inte talade sanning om hur lite det fanns att göra. Om femton person hymlar och håller varandra om ryggen inför chefen så kommer h*n givetvis köpa det och tro på vad majoriteten säger. Jag var den enda som var ärlig men förlorade.

Jobbet rör kundkontakter, mer än så vill jag inte ange.

Hade gärna sadlat om ifall jag haft mer studielån att ta av!Skäms
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Understimulansen) skrev 2016-02-01 17:49:27 följande:
    Jag misstänker att kollegorna trixade med siffror för chefen och inte talade sanning om hur lite det fanns att göra. Om femton person hymlar och håller varandra om ryggen inför chefen så kommer h*n givetvis köpa det och tro på vad majoriteten säger. Jag var den enda som var ärlig men förlorade.

Jobbet rör kundkontakter, mer än så vill jag inte ange.

Hade gärna sadlat om ifall jag haft mer studielån att ta av!Skäms

Så sjukt men tyvärr så finns det många anställda som vill göra så lite som möjligt men ändå få hela sin lön. Lär ju gå åt skogen förr eller senare =(

Har du bara jobbat på det stället eller? Jag tror inte att det kan vara många ställen som det är så på så lycka till med nästa jobb!

• Anonym (M)

Såna ställen lär vara väldigt sällsynta.

Hur kan det inte finnas något att göra på ett jobb?

Eller är det du menar att uppgifter bara ska rulla på av sig själva, typ som om man sitter i kassan och folk står i kö? Många typer av jobb innebär att du som anställd först måste hitta folk som kan stå i den där kön så att säga. Det är inte du som missuppfattat vad jobbet går ut på?

• Dixie

det måste ju vara ovanligt att det finns arbetsplatser där de anställda inte har något att göra - för hur får de dessa arbetsplatser att gå runt ekonomiskt?? någonstans måste pengarna komma in.......

Anonym (Oj) skrev 2016-02-01 18:20:40 följande:

Så sjukt men tyvärr så finns det många anställda som vill göra så lite som möjligt men ändå få hela sin lön. Lär ju gå åt skogen förr eller senare =(

Har du bara jobbat på det stället eller? Jag tror inte att det kan vara många ställen som det är så på så lycka till med nästa jobb!

Det är det jag inte riktigt kan förstå, hur man med gott samvete kan sitta av tiden hela dagarna och inget göra. Jag klarade inte av det.

Nej, jag har haft andra jobb också men inte inom just det yrket så det är därför jag blivit lite skrämd att alla ställen ska se ut så.
    Dixie skrev 2016-02-01 18:51:00 följande:

det måste ju vara ovanligt att det finns arbetsplatser där de anställda inte har något att göra - för hur får de dessa arbetsplatser att gå runt ekonomiskt?? någonstans måste pengarna komma in.......

Man kan trixa med siffror som jag skrev ovan vilket jag tror dom gjorde på det stället. Man kan trixa med kvitton osv som inte heller stämmer med verkligheten, på så vis upprätthåller man ett behov som egentligen inte existerar.

Någon som har tips på hur man kan se redan i en jobbannons att det är ett ställe med för lite att göra? Finns där några så kallade kodord för det? Är "självständigt arbete" ett sådant tex?

• Maria 434

Du är hellre arbetslös än har ett arbete??

Även om ett jobb är understimulerande har jag arbetat kvar och sökt nya mer utmanande jobb under tiden.

• Anonym (M)
    Anonym (Understimulansen) skrev 2016-02-02 12:45:47 följande:

Någon som har tips på hur man kan se redan i en jobbannons att det är ett ställe med för lite att göra? Finns där några så kallade kodord för det? Är "självständigt arbete" ett sådant tex?

Eftersom det lär vara ytterst sällsynt med ett sånt jobb så behöver du nog inte vara orolig att du ska stöta på det två ggr.

Nej "självständigt arbete" är inte kodord för "lite att göra". Vill du ha ett jobb där du får tydliga arbetsuppgifter tilldelade till dig skulle "självständigt arbete" dock kunna indikera något annat.
  • Anonym (mian)
    Anonym (M) skrev 2016-02-02 18:44:09 följande:
    Eftersom det lär vara ytterst sällsynt med ett sånt jobb så behöver du nog inte vara orolig att du ska stöta på det två ggr.

Nej "självständigt arbete" är inte kodord för "lite att göra". Vill du ha ett jobb där du får tydliga arbetsuppgifter tilldelade till dig skulle "självständigt arbete" dock kunna indikera något annat.
    Min erfarenhet är tyvärr inte samma som din. Jag tycker att tristessen och känslan av att sitta av tiden i väntan på att få uppgifter är bland det värsta som finns. På ett jobb satt folk hela dagar framför sina spreadsheets och bara låtsasjobbade och hade ångest för att de skulle bli påkomna för de hade inte råd att förlora jobbet. Fruktansvärt! 

Ge inte upp dock. Det finns ju en hel del kul jobb med och bra chefer som alltid är pigga på att slänga till en en ny utmaning. Bäst tycker jag om när det är lite blandat mellan lite för mycket och sedan en kort paus innan nästa våg kommer.
  • Dixie
    Anonym (Understimulansen) skrev 2016-02-02 12:45:47 följande:

självständigt arbete är inte synonymt med för lite att göra, så jag tror inte du behöver vara orolig.
    de allra flesta arbetsplatser har ju som mål att tjäna pengar, så att det skulle existera flera sådan arbetsplaster där folk bara lallar omkring tror jag inte är så sannolikt!
  • Anonym (M)
    Anonym (mian) skrev 2016-02-02 18:59:22 följande:

Min erfarenhet är tyvärr inte samma som din. Jag tycker att tristessen och känslan av att sitta av tiden i väntan på att få uppgifter är bland det värsta som finns. På ett jobb satt folk hela dagar framför sina spreadsheets och bara låtsasjobbade och hade ångest för att de skulle bli påkomna för de hade inte råd att förlora jobbet. Fruktansvärt! 

Ge inte upp dock. Det finns ju en hel del kul jobb med och bra chefer som alltid är pigga på att slänga till en en ny utmaning. Bäst tycker jag om när det är lite blandat mellan lite för mycket och sedan en kort paus innan nästa våg kommer.

Det förstår jag är tråkigt. Det jag menar är att det inte lär finnas särskilt många såna arbetsplatser.

Även om de anställda skulle kunna luras och låtsasjobba ett tag lär det ju märkas efter ett tag.

De flesta vill ju dessutom jobba när de är på jobbet så att det skulle förekomma särskilt många atbetsplatser där de anstälda ens kommer på tanken att försöka mygla på det sätt du beskriver känns rätt osannolikt.

Så du kan söka jobb fritt skulle jag säga och knappast ha minsta lilla risk att stöta på samma fenomen igen.

Är du säker på att meningen med ditt gamla jobb var att "vänta på uppgifter"? Att det inte var meningen att du skulle skaffa uppgifter själv?
Svar på tråden Jobbet annonser fler tjänster men det finns inget att göra där!