Jobbet annonser fler tjänster men det finns inget att göra där!
Är högskoleutbildad men är arbetslös just nu. Min arbetslivserfarenhet inom mitt yrke har tyvärr varit att det funnits för mycket personal med för lite uppgifter. Jag minns att jag ofta påtalade det till både chefer och kollegor utan resultat, det ledde i sin tur till att jag fick ta det svåra beslutet att lämna arbetsplatsen då jag inte såg något ljus i tunneln.
Är efter denna erfarenhet rädd att hamna på liknande jobb igen, att ständigt behöva be om uppgifter så man inte blir understimulerad är inte givande (i synnerhet inte när man får svaret att dom inga uppgifter har kvar). Har sett när min fd arbetsplats annonserar mer personal och dom beskriver arbetet som något jag inte kan känna igen, som att det finns massor att utföra med mycket kunder, sanningen är ju tvärtom, det finns inga kunder och det finns inga uppgifter! Det är mer en fantasi hur det kunde sett ut. Stackars kommande sökanden som tackar ja, kanske flera mil från sin hemstad och tror att dom ska få ett bättre jobb och ett bättre liv när det egentligen handlar att stirra på klockan 8 timmar per dag.
Jag läser arbetsbeskrivningar på ett helt annat sätt numera pga detta och förbannar de platser som har det på liknande sätt.
Det enda jag inte vet är hur jag på ett snyggt sätt kan fråga kommande arbetsplatser redan innan jag tackar ja till en tjänst om dom har mkt att göra eller om det är "självständigt arbete" som gäller? Vill använda min utbildning men inte om det innebär att jag måste stirra på klockan till pensionen, då gör jag hellre något helt annat.
Har någon bra tips på hur man ser igenom annonser eller vad man kan säga på en intervju för att göra ett bra val så skriv gärna! Eller om du har egna erfarenheter av liknande problem, det är också intressant att höra historier om liknande problematik.