• FamJ

Nan1 pojk på 3 dygn

Igår kom vi hem ifrån BB jag har fått ersättning från start eftersom Jah har en sjukdom som gör att jag inte kan amma

Är det skillnad på tetrapack o pulver?

Läste någon hade skrivit mata aldrig till tom flaska varför?

Skall man koka flaskorna efter varje användning?

Hoppas nån orkar svara!

• Svar på tråden Nan1 pojk på 3 dygn
  • Loncelot

Hej vi kokar flaskorna på morgonen och kvällen, sköljer direkt efter matning, dr Browns flaskor är bäst då den motverkar baksug i flaskan, dom rekommenderar inte att flaskmata om man vill amma då det finns risk att barnet inte vill ta bröstet efter det, har gått bra för oss dock...

Tetrapack är ju redan blandat och kan kännas lättare i början när dom ändå dricker så lite åt gången.. Pulver se till att det är fluffigt och att det blir rätt mått så är det ingen skillnad, bekvämast men dyrast med Tetrapack...

• Loncelot

Dr Brown är även förebyggande mot kolik, hjälper dock inte alla tyvärr...

• Minza83
    Loncelot skrev 2016-02-02 08:15:37 följande:

Hej vi kokar flaskorna på morgonen och kvällen, sköljer direkt efter matning, dr Browns flaskor är bäst då den motverkar baksug i flaskan, dom rekommenderar inte att flaskmata om man vill amma då det finns risk att barnet inte vill ta bröstet efter det, har gått bra för oss dock...

Tetrapack är ju redan blandat och kan kännas lättare i början när dom ändå dricker så lite åt gången.. Pulver se till att det är fluffigt och att det blir rätt mått så är det ingen skillnad, bekvämast men dyrast med Tetrapack...

Men ts får ju inte amma alls? ... ;)

Ts: att inte mata till tom flaska innebär att om bebisen äter tills det är tomt och fortsätter suga så bör ni öka på mängden vid nästa måltid med 30ml.

Du behöver eg bara koka flaskorna när de är nya sedan räcker det med att diska dem! Napparna kan man ju sterilisera lite då och då men det är inget måste. (Har bara gjort det efter de varit sjuka!)
  • Minza83
    FamJ skrev 2016-02-02 08:04:25 följande:

Igår kom vi hem ifrån BB jag har fått ersättning från start eftersom Jah har en sjukdom som gör att jag inte kan amma

Är det skillnad på tetrapack o pulver?

Läste någon hade skrivit mata aldrig till tom flaska varför?

Skall man koka flaskorna efter varje användning?

Hoppas nån orkar svara!

Det ska inte vara skillnad på tetran mot pulvret men det är billigare med pulver i längden då.

Ett tips när man ska iväg är att ha en termos med hett vatten, en flaska med kallt vatten och en vällingdoserare (esskas är bäst!) och så blandar ni vatten till rätt temperatur och häller i pulvret :) då är man inte beroende av att leta micro osv! :)
  • Loncelot
    Minza83 skrev 2016-02-02 09:16:03 följande:

Men ts får ju inte amma alls? ... ;)

Ts: att inte mata till tom flaska innebär att om bebisen äter tills det är tomt och fortsätter suga så bör ni öka på mängden vid nästa måltid med 30ml.

Du behöver eg bara koka flaskorna när de är nya sedan räcker det med att diska dem! Napparna kan man ju sterilisera lite då och då men det är inget måste. (Har bara gjort det efter de varit sjuka!)

Dock ska man ju inte diska nappflaskor, iallafall inte med diskmedel därav brukar vi koka nappflaskorna..
  • syntharen
    Loncelot skrev 2016-02-02 09:28:37 följande:

Dock ska man ju inte diska nappflaskor, iallafall inte med diskmedel därav brukar vi koka nappflaskorna..

Varför ska man inte diska nappflaskorna och varför inte med diskmedel?
  • Mammatilltindra

Det räcker att koka flaskorna och napparna före första användning. Sen kan du koka napparna lite då o då.

Jag kokar flaskorna kanske 1gång var tredje vecka typ. Diskar annars som vanligt.

Tänk på att inte spara värmd ersättning tills nästa mål om det skulle bli över, då det blir bakterier.

• Loncelot
    syntharen skrev 2016-02-04 17:40:03 följande:

Varför ska man inte diska nappflaskorna och varför inte med diskmedel?

Jag läste en artikel nu att man ska använda diskmedel, då vi fick vårat första barn så sa BVC att man inte skulle använda det så det har blivit inprintat att man inte ska...
  • syntharen
    Loncelot skrev 2016-02-04 18:44:27 följande:

Jag läste en artikel nu att man ska använda diskmedel, då vi fick vårat första barn så sa BVC att man inte skulle använda det så det har blivit inprintat att man inte ska...

Har aldrig hört det, jag diskade flaskorna med diskmedel, man sköljer ju av dom noga efter så jag förstår varför det skulle vara nåt problem Kokade dom gjorde jag bara dom första veckorna och när flaskorna och napparna var nya.
Svar på tråden Nan1 pojk på 3 dygn