Omogen fika?
Jag ska börja som receptionist på en advokatbyrå. Jag tänkte bjuda mina nya kollegor på lite fika. Vad anser vara en mogen fika för advokater? Anses det vara en omogen fika om jag bjuder på glass, grädde och kålasås?
Jag ska börja som receptionist på en advokatbyrå. Jag tänkte bjuda mina nya kollegor på lite fika. Vad anser vara en mogen fika för advokater? Anses det vara en omogen fika om jag bjuder på glass, grädde och kålasås?
Ja. Glass är ingen höjdare när sannolikt alla inte fikar samtidigt.
Varför bjuda på fika när du börjar?
Tänk om det mer är en arbetsplats där man förstått värdet av att avstå socker och fokusera på att hålla sig i form. Då skulle en sockerstinn fika vara rätt olämpligt just där. Och bjuda på fika när man börjar riskerar att uppfattas som lite fjäskigt och inställsamt, vad du än hittar på för alternativ.
Kålasås?
Ja, det känns lite märkligt med glass. Varför inte en bullalängd från närmaste bageri?
Advokater? Kaffe utan mjölk borde räcka. Glass.....snälla.
Även advokater gillar glass. De behöver pausa från allvaret. Bara sätta in i frysen mellan varven. Annars funkar ju att ta med en speciell olivolja till morgonfrallan, baka knäckebröd eller vad som.
Baka bröd och kex med olika sorters ostar som pålägg plus annat nyttigt pålägg? Lite extra till kaffet mao.
Ja. Glass med tillbehör är ingen bra idé. Oavsett yrkesgrupp. (Varför spelar det nån roll vilken yrkesgrupp det är?)
Fika i all ära men jag tycker att du ska hoppa det helt då det är bättre att du fokuserar på jobbet än på fikan.
Ja, glass med kolasås har vi till barnen när det är fika eller födelsedagskalas och de vuxna äter tårta, cheesecake eller nåt annat. Vi är absolut ingen familj som är fin i kanten men nog retas alla alltid lite med sambon som oftast oxå tar glass.. :D
helt klart hembakat skulle jag säga.
Denna har jag bjudit på jobbet.
Lite nyttigare alternativ som passar de flesta då den är fri från: nötter, mjölk (protein och laktos), ägg, soja osv.
Sist gjorde jag med lakritspulver i smeten och hallon + flingsalt ovanpå.
Det är väl lite "mogen" smak? Eller kanske det är en larvig "godissmak"? Iallfall gillade alla den.
Portioner: 1 kaka, fyrkantig form (ca 23 x 23 cm) eller rund form (23?26 cm diameter)
Tid: max 45 min
600 g kokta svarta bönor (blötläggs i 24 timmar före kokning, låt svalna före bakning eller köp färdigkokta)
05,-0,75 dl olja tex ekologisk rapsolja, kokosolja eller annan olja.
0,75 ? 1 dl vatten (eller annan vätska tex juice eller kallt kaffe)
1/2 dl sirap (valfri sort) eller annan sötning tex socker, finrivet moget päron, mosad mogen banan, blötlagda mixade russin/plommon eller liknande
1,5 dl havregryn
0,5 dl kakao
1,5 tsk bakpulver
Smaksättning om man vill tex lakritspulver, vaniljpulver, finrivet apelsinskal.
Kokosflingor + lite olja - för att bröa formen
Frysta hallon/valfria bär, om man vill.
1. Sätt ugnen på 180 grader. Mixa bönorna med oljan och vattnet till en slät smet.
2. Häll ner resten av ingredienserna. Mixa igen. Smaka av! Lägg till mer smaksättning, socker/sirap och/eller lite salt.
3. Pensla en form med olja, och strö med lite kokosflingor, om du vill.
4. Klicka ut smeten i formen, platta till, strö över kokos om du vill, lägga på hallon/bär om man vill ha bär på och grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Det går inte att känna ifall kakan är klar, men 15 min räcker.
Nej, inte glass. Jag skulle heller inte bjuda på något första dagen (har aldrig varit med om att någon gjort det första dagen). Vänta tills första fredagen och bjud på något som klarar att stå framme ett par timmar, möjligtvis under lite plastfolie.
Morotskaka, kärleksmums eller liknande om du vill vara traditionell, eller raw-bollar som anonym (i) föreslog - nyttigare och samtidigt supergott!!
Hemgjorda chokladtryfflar
eller
biscotti
eller
småkakor av god kvalite