• frökenelisabeth

Är det viktigt att vinna över barnen ibland?

Jag och min man har diskuterat en sak: är det viktigt att man av princip ser till att vinna ibland över sitt barn? Alltså när det gäller saker som är meningslösa för oss föräldrar (t ex när vi leker med racerbilar). 

En av oss anser att det är viktigt för att barnen ska lära sig att förlora, och anser att det hjälper barnet i att öva sig och förstå att man inte kan bli arg varje gång man förlorar.

En av oss anser att barnet sannolikt lär sig det ändå med tiden, och att det är onodigt att vinna av princip när man inte själv tycker det är viktigt.

Vad tycker du? 

• Svar på tråden Är det viktigt att vinna över barnen ibland?
  • Milleman

Vi spelar mycket spel med vår 4-åring och då mest tur-spel då strategispel skulle vara direkt orättvist iom att vi är vuxna och han ett litet barn.
    Alltså betyder det att vi vinner lika ofta som honom. Jag tycker det är viktigt att ett barn får lära sig att både vinna och förlora. Det blir jobbigt på förskolan om hen aldrig lärt sig att förlora utan tror att vinst är givet.

I lek med bilar kan man väl vara mer givmild ned vinsterna till barnet då det är mest hens lek. Åtminstone sista loppet innan läggdags ;)

• Duckan

Jag tycker absolut att det är viktigt att lära sig att både vinna och förlora. Det är inte vidare kul med ungar som ska böla och sura så fort de får en motgång.

• flygrl

Nu när jag blivit vuxen förstår jag ju att mamma & pappa och andra vuxna ofta lät mig vinna helt enkelt för jag va ett barn. Men jag har ju också minne av dom faktiskt vann och jag på så vis lärde mig de också hör till spelet. Ibland vinner man ibland förlorar man. Livet går vidare och man får försöka komma igen med nya krafter :)

Jag har inga egna barn än men tänker man måste lära sig livet innehåller både vinster och förluster. Man måste lära sig hantera båda för och klara livet. Förluster kan också sporra en bli bättre och träna hårdare eller tänka smartare för och till slut kanske vinna ändå.

Så ja det e nog bra lära sig man inte kan vinna jämt. Man måste kunna ta förlusterna och inse livet går vidare. Sen tänker jag vuxna kan lära barn va ödmjuka också när man faktiskt vunnit. Att va storsint mot förloraren tex. att man inte får förnedra motståndaren bara för man vann. Det e också viktigt lära sig.

• frökenelisabeth
    Milleman skrev 2016-02-02 10:29:49 följande:

Vi spelar mycket spel med vår 4-åring och då mest tur-spel då strategispel skulle vara direkt orättvist iom att vi är vuxna och han ett litet barn.
    Alltså betyder det att vi vinner lika ofta som honom. Jag tycker det är viktigt att ett barn får lära sig att både vinna och förlora. Det blir jobbigt på förskolan om hen aldrig lärt sig att förlora utan tror att vinst är givet.

I lek med bilar kan man väl vara mer givmild ned vinsterna till barnet då det är mest hens lek. Åtminstone sista loppet innan läggdags ;)

Fast det är ju skillnad, då väljer man ju inte heller om man vill vinna eller förlora, ifall det är ren tur. 
  • frökenelisabeth
    Duckan skrev 2016-02-02 10:39:20 följande:

Jag tycker absolut att det är viktigt att lära sig att både vinna och förlora. Det är inte vidare kul med ungar som ska böla och sura så fort de får en motgång.

Menar du också att man lär sig det bäst genom att föräldrar driver en "jag-ska-vinna-varannan-gång-princip"?
  • frökenelisabeth
    Milleman skrev 2016-02-02 10:29:49 följande:

"Mest" hens lek? jag kan ju bara tala för mig själv, men jag skulle säga att det är enbart mitt barns lek, faktiskt. 
  • frökenelisabeth

Förtydligande: frågan gäller alltså lekar och aktiviteter som är helt meningslösa för föräldern. Alltså inte sällskapsspel, sporter, etc.... Och frågan gäller också om det är viktigt med en föräldramarkering just här, eller om barnet kommer att lära sig det lika bra genom att leka med vänner.

• Duckan

frökenelisabeth, överdrivet har jag aldrig påstått, lagom av allt är bäst vettu´
    Vad lagom är kan jag inte svara på eftersom jag inte vet hur ert barn ter sig vid en förlust.

• frökenelisabeth
    Duckan skrev 2016-02-02 11:05:01 följande:

frökenelisabeth, överdrivet har jag aldrig påstått, lagom av allt är bäst vettu´
    Vad lagom är kan jag inte svara på eftersom jag inte vet hur ert barn ter sig vid en förlust.

Inte överdriver. Driver!

Tror du att föräldrar behöver vinna i barns lekar för att barn ska lära sig att ta en förlust?
  • Duckan
    Tror du att föräldrar behöver vinna i barns lekar för att barn ska lära sig att ta en förlust?

Säkerligen inte alla barn som behöver den hjälpen, men de två jag refererade till ovan behövde definitivt få lära sig det.
Svar på tråden Är det viktigt att vinna över barnen ibland?