• Anonym (Luuunaa)

Djupt deprimerad och vill bli sjukskriven hur gör jag?

Hej!

Jag är inne i en djup depression och har varit det ganska länge men det har gått upp och ner. Jag skulle egentligen tagit tag i detta för flera år sedan men har den här rädslan av att gå till VC och öppna mig där och sen öppna mig för psykolog. Har gått till 2 psykologer genom åren men inte fått något förtroende för dom så jag har slutat efter några gånger.

Är arbetssökande och inskriven på både arbetsförmedlingen och arbetsmarknadsförvaltningen. Har varit det i några år innan min mammaledighet också men nu börjar jag känna panik inför aktiviteterna jag ska göra och praktiken jag ska ut på. Det har hänt en del saker så depressionen bara fylls på med nya saker och jag känner jag behöver paus från deras pressande och få hjälp med det jobbiga.

Men hur går man tillväga? Går man till läkaren på VC och säger man är djupt deprimerad och vill bli sjukskriven eller hur funkar det?

• Svar på tråden Djupt deprimerad och vill bli sjukskriven hur gör jag?
  • Anonym (Man)

Ja en läkare måste ju sjukskriva dig.

• Pkb

Förklara hur du känner, hur det begränsar dig i vardagen och hur det känns att jobba i det tillståndet.

• Anonym (S)

Ja, du får gå till din läkare på vårdcentralen, och denne kan sedan sjukskriva dig om det bedöms lämpligt. Har du inte varit hos läkaren tidigare kring detta måste ju även diagnosen fastställas, (depression och eventuell grad av sådan ställs genom uppfyllande specifika kriterier och är inget man som patient självdiagnosticerar, och andra tillstånd som kan ge liknande bild måste ju även uteslutas). En annan viktig anledning att söka är ju att få möjlighet till behandling också! Lycka till.

• Anonym (Tips)

Ditt jobb är att beskriva symptomen. När läkaren frågar: vad tror du själv det handlar om? Så säger du vad det kan vara. Så, skriv alla symptom o ta med lappen.... Du kan ju ta prover också, för att se om det inte är något fysiskt.

• Anonym (....)

Det är ofta svårt att få en heltidssjukskrivning vid en depression. Ett första steg brukar vara deltid någon eller ett par veckor.

Hur ser du dig själv om en månad, tre månader, sex månader? Kommer du att arbeta heltid? Ha barnomsorg heltid eller hur ser du din egen närmaste framtid.

• Anonym (Luuunaa)

Okej tack för era svar.

Kan det då va att man blir sjukskriven samma dag man går dit eller man måste först gå till psykolog som bedömer ens tillstånd eller det är något läkaren kan bedöma redan första besöket och sjukskriva mig?

Vill själv se om samtalsterapi kan hjälpa.

Det stör mig i vardagen på så sätt att jag knappt vill vistas ute bland folk och att jag nu börjat avstå från aktiviteter genom arbetsförmedlingen då jag känner mig inte bekväm bland folk och häromdagen höll jag på att bryta ihop inför min handläggare när vi nästan kom på tal om det här. Jag har en dotter på 2,5 år som är min drivkraft.

Hade jag inte haft henne hade jag inte ens tagit mig upp från sängen.

På kvällen när hon somnat så bryter jag ihop och "gråter ut"

Denna depression har byggts upp under några år och ju mer saker som händer så fylls det bara på och den blir större och större. Skulle försökt för längesen att då hjälp.

Och nu kanske min sambo vill separera så nu är det ännu svårare. Känner mig som ett nervvrak.

Måste få hjälp så jag verkligen klarar av att kunna jobba.

• Pkb
    Anonym (Luuunaa) skrev 2016-02-02 12:45:21 följande:

Okej tack för era svar.

Kan det då va att man blir sjukskriven samma dag man går dit eller man måste först gå till psykolog som bedömer ens tillstånd eller det är något läkaren kan bedöma redan första besöket och sjukskriva mig?

Det stör mig i vardagen på så sätt att jag knappt vill vistas ute bland folk och att jag nu börjat avstå från aktiviteter genom arbetsförmedlingen då jag känner mig inte bekväm bland folk och häromdagen höll jag på att bryta ihop inför min handläggare när vi nästan kom på tal om det här. Jag har en dotter på 2,5 år som är min drivkraft.

Denna depression har byggts upp under några år och ju mer saker som händer så fylls det bara på och den blir större och större. Skulle försökt för längesen att då hjälp.

Och nu kanske min sambo vill separera så nu är det ännu svårare. Känner mig som ett nervvrak.

Stackare :( jag har varit sjukskriven för depression och jag upplevde det inte som svårt att få en sjukskrivning på heltid. Du kan få ett intyg från läkaren direkt men det är försäkringskassan som bestämmer om du får ersättning när du inte jobbar.
  • Anonym (....)
    Anonym (Luuunaa) skrev 2016-02-02 12:45:21 följande:

Okej tack för era svar.

Normalt så behöver man först ha sjukskrivit sig själv en vecka och sen träffa läkaren som kan göra en första bedömning och skicka remiss till psykiatrin. Läkaren kan sjukskriva men man försöker få deprimerade att hålla sig aktiva så heltidssjukskrivning försöker man verkligen undvika.

Det är din arbetsförmåga som spelar roll för om du kan bli sjukskriven eller ej. Har du barnet hemma på heltid?
  • Anonym (Man)

Jag var för typ 2 år sen i liknande situation. Sjukt mkt otäcka synptom inkl yrsel, ångest, deppad, tinittus, torgskräck, osv.

Gick till läkaren o inga fysiska fel. Fick Atarax att ta vid behov.

Gick sen till psykoterapeut som sa att jag måste fortsätta jobba(!) för det blir inte bättre att isolera sig hemma.

Gick sen hos teraputen 1 dag per vecka o led alla helvetes kval på jobbet. Berättade dock på jobbet exakt hur jag mådde.

Nu 2 år senare är jag så gott som frisk.

Jobbigaste jag gjort i mitt liv-men värt slitet nu efteråt.

• Anonym (Luuunaa)

Jag har inget arbete utan är arbetssökande. Varit det nu sen augusti 2015 innan dess var jag mammaledig i två år och innan de var jag också arbetssökande. Har en rygg som jag har mycket besvär med efter en ryggop. och är väldigt begränsad vilka jobb jag kan ta därför har jag varit arbetslös länge.

Jag känner att det skulle hjälpa mig att få behandling och rensa undan lite för att bygga upp att jag faktiskt orkar. Eftersom det är för många olika anledningar som jag mår dåligt och pågått så länge så känner jag att jag måste ta itu med det nu för att komma tillbaka till de vardagliga sociala biten.

Min bästa vän ska ha dop för sin son och jag ska vara gudmor tredje gången. Jag känner redan nu två månader innan panik och får ont i magen.

Varje dag efter att jag har vaknat känner jag klumpen i magen, mår illa, känner ingen aptit för mat men äter för jag måste och ute bland folk kallavettas agg och blir yr. Ska kag kastas in i någon social tillställning mår jag dåligt flera veckor eller dagar innan. Varje ensam stund bryter jag ihop.

Svar på tråden Djupt deprimerad och vill bli sjukskriven hur gör jag?