• Anonym (Sant?­)
    Äldre 2 Feb 11:49
    1709 visningar
    6 svar
    6
    1709

    Böter om man inte skaffar bil?

    Jag har hört att man kan få villkorlig dom eller drabbas av böter om man inte skaffar en bil någon gång under den 20 första åren av sitt körkortstillstånd. Anledningen till det verkar vara att Trafikverket har lagt ner tid på att ge individer i Sverige körkort, och om detta skett i onödan måste man betala böter alternativt tvingas få villkorlig dom. Är detta sant?

  • Svar på tråden Böter om man inte skaffar bil?
  • Äldre 2 Feb 11:51
    #1

    Hahaha, det får man ju inte.

  • Äldre 2 Feb 11:51
    #2

    Givetvis inte.


    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (38)
    Äldre 2 Feb 11:54
    #3

    I så fall hade jag suttit här med en böteslapp framför mig. Men det gör jag inte. Mina föräldrar betalade för både körlektioner och uppkörning, så är det någon jag skulle böta till så är det dem.

  • Äldre 2 Feb 11:58
    #4

    Jag har hört att man kan få villkorlig dom eller drabbas av böter om man inte skaffar en bil någon gång under den 20 första åren av sitt körkortstillstånd.

    Var har du hört det?
    Och sen får vi nog reda ut vad ett körkortstillstånd är:

    Körkortstillstånd

    1. Hur länge gäller ett körkortstillstånd?
    Svar: Ett körkortstillstånd är giltigt i fem år. Giltighetstiden kan inte förlängas. Har körkortstillståndet gått ut och du fortfarande behöver det för att övningsköra eller avlägga prov måste du ansöka om ett nytt.


    2. Kan jag förlänga mitt körkortstillstånd?
    Svar: Du kan inte förlänga giltighetstiden för ditt körkortstillstånd. Går giltighetstiden ut så måste du ansöka om ett nytt hos Transportstyrelsen. Du hittar tjänster för att ansöka eller beställa blanketter på sidan e-tjänster.

    Anledningen till det verkar vara att Trafikverket har lagt ner tid på att ge individer i Sverige körkort
    På vilket sätt har Trafikverket lagt ner tid på att ge individen körkort? De beviljar tillståndet, efter man har betalt en avgift.

    , och om detta skett i onödan måste man betala böter alternativt tvingas få villkorlig dom. Är detta sant?

    På vilket sätt skulle en bil garantera att man ens kör?
    Du kan äga bilar och aldrig köra!
    Du kan låna/hyra/leasa bilar och köra massor - utan att du står som ägare på en enda liten bil!

    Du får ansöka om körkortstillstånd och lära dej köra bil. När du fått ditt körkort så får du göra vad du vill - köra bil eller låta bli.

    Vem skulle lägga tid och pengar på att ta reda på om någon kör bil???

  • Anonym (oriml­igt)
    Äldre 2 Feb 12:01
    #5

    Men det där faller ju på sin egen orimliget. Finns säkert många som aldrig ägt en bil i hela sitt liv. Först lånat föräldrarnas och sedan haft företagsleasingbil. Eller bilen står på ena parten i ett förhållande men används av båda. Jag är över fyrtio år gammal och står faktiskt först nu som ägare till en bil, har inte gjort det tidigare. Tog körkort som 18-åring.

  • Äldre 2 Feb 13:25
    #6

    Så mycket pengar som folk lägger ner på sina körkort kan de knappast kräva att alla köper bil också haha! Det är självklart frivilligt.

Svar på tråden Böter om man inte skaffar bil?