• LillTofsen123

Jag har aldrig lyckats spara..

Hej 
    jag är 30 år och har aldrig lyckats spara i hela mitt liv. 
    Detta på grund av en hel del felbeslut och misstag samt varierad inkomst. 
    Jag har alltid arbetat sedan studenten, aldrig tagit några lån (förutom CSN)
    aldrig levt på bidrag eller någon annans pengar. När jag var sambo delade vi 
    på allt trots att jag hade CSN och jag jobbade. Det har varit viktigt för mig att 
    inte leva på någon annan. 

När jag var liten hade min familj väldigt dålig ekonomi och det händer ofta 
    att jag måste låna ut mycket pengar till familj som jag aldrig får tillbaka. 

Nu har jag efter en del möda dock lyckats lägga undan 25000 kr. Jag vill så gärna 
    spara till en lägenhet. Jag bor själv, Lever på CSN så det är små marginaler. 
    Men jag förstår att de flesta i min ålder nu har tio gånger så mycket på sitt sparkonto och jag skäms så mycket över mitt beteende. Det har till viss del varit en del misstag och otur som har grävt hål i plånbok, otur med bilar och djur. Men även att jag har mått dåligt i perioder och tröstshoppat. Jag får ångest när jag tittar på mina kontoutdrag men ändå får jag det där shoppingbegäret de dagar jag mår så dåligt. 

Hur ska jag kunna vända den här trenden? Hur kan jag tänka? Jag försöker ibland att inte ha med mig kontokortet för att inte kunna handla något. Samt, hur mycket har ni själva sparat? 

Hälsningar Ledsen

• Svar på tråden Jag har aldrig lyckats spara..
  • alexias mamma

Vill följa denna tråd, har tyvärr inga tips då jag själv har exakt samma problem. Fast nu har jag iofs landat en heltidstjänst (var sjukskriven innan) är 31 år med 2 barn ensamstående

• villbaraveta

Något du skulle kunna göra är att först lägga upp en budget. Hur mycket går in, hur mycket går ut?

När du har lagt alla dina fasta avgifter, hyra, försäkringar osv, så se hur mycket du har kvar.

Bestäm en summa som du anser ok att spendera(köpmat, shopping, aktiviteter osv), och ta ut dessa pengarna till kontanter.

Du kan även ta ut pengarna som ska gå till mat, på det sättet har du kontroll över hur mycket du spenderar och hur mycket du har kvar, och kan planera maten efter det :)

Lämna kontokortet hemma, och ta endast med dig en bestämd summa kontanter när du går ut. Då kan du ju liksom inte spendera mer än det du har :)

Jag anser mig själv vara en hyffsad sparare, är 24 år gammal och har väl ca 40k på sparkontot nu. Var uppe på lite över 100k innan men köpte bil och flyttade hemifrån, så det känns ändå ok :)

• Automagiskt

Läs lite på rikatillsammans hur du lägger upp sparande och t.ex. minimalisterna.se för inspiration till minskad konsumtion. De sidorna har hjälpt mig att få stenkoll på månads och årsbudgeten

• martinaahlstrom

Först och främst ! 

Bra jobbat. Du HAR ett sparkonto. Det är det viktigaste, bara det är en stor klapp på axeln. 
    Jag läste någonstans att majoritet av människorna i Sverige skulle aldrig klara en räkning på över 8000:- (en oväntad vill säga; lagning på bil eller så). 

Har själv haft väldigt svårt att spara pengar innan. Jag har levt bra, köpt det jag velat och gjort vad jag velat. Jag ångrar inte det, jag ångrar att jag inte tänkte mig för mer... För jag köpte såå mycket onödigt bara för att det är roligt och handla. 
    Idag, när jag har ett sparkonto känner jag att jag har råd med mer saker konstigt nog. Det känns inte som att jag försakar köp för att kunna spara. Jag köper inte struntsaker på samma sätt bara. Förr kunde jag ha 3 olika avbetalningar på olika saker. Gärna tekniksaker då jag älskar sådant. Men idag kontantköper jag allt. Jag äger mina saker och det känns hur bra som helst. Skulle jag köpa något förr, så var jag som tvungen att sälja något, för jag spontanköpte allt. Sålde jag inget, tog jag avbetalning. Nu sparar jag ihop, på så sätt inga spontanköp och hinner tänka efter båda 4 och 8 gånger om jag verkligen behöver den.

Men åter till saken... Det som hjälpte mig var att ringmärka pengarna. Jag lever i ett samboförhållande med normala räkningar. Lån på bostadsrätt, lån på bil, mobil osv.. Vi betalar hälften var på allt, det funkar för oss. Men jag har flera konton. Mitt kontrollbehov gillar det uppradat och snyggt.
    Matkonto-Huskonto-Lönekonto-Aktiekonto (Tar ett par dagar att få dem, har startat ett konto till på banken Avanza)-Sparkonto (snabba pengar, som ett spontanköp på en takbox igår)-Pensionskonto-Bilkonto-BoBuffert-Resekonto-Ett till konto som jag sätter över pengar som jag vet kommer gå åt denna månad: Bensin, födelsedagar, sparandet till den där jackan, eller som bäddsoffan till stugan.
    För mig funkar detta hur bra som helst. Jag "ser" aldrig pengarna på mitt kortkonto (lönekontot) därav går de inte åt till spontanköp.
    Mina utöverpengar som inte går in i facken av konton är mina pengar att spendera hur jag vill... Här kommer spontaniteten in. Kan köpa en kaffe ute hur många gånger jag vill, för jag har allt under kontroll... inga kriser uppstår. 

Att ha 25000 på spar är bra, du är på väg. ATT du kan spara ihop 25 betyder att du kan spara! Det är starten till att börja som är svårast, upplevde jag. Att nå upp till gränserna. Jag tyckte de första 5000 var svårast. För 3000 är inte så mycket, lätt att ta i från, men när jag kom över 5000 ville jag verkligen inte komma under det. Sen var 10000 en smärtgräns. Sen gick det lättare. 

Lycka till och glöm inte att 25000 är MYCKET MYCKET mer än var de flesta faktiskt har tror jag.

• Linthe

Jag tror inte att de flesta 30-åringar har 250 000 kr sparat. Visst finns det de som har det och mer därtill men majoriteten har det inte. Att du har lyckats spara 25 000 på bara CSN är bra jobbat. Fortsätt spara efter förmåga och strunta i vad andra har (eller inte har) på sina sparkonton.

• atea

Till martinahlstrom: Det stämmer inte att en majoritet av svenskarna inte kan klara en utgift på 8000 kronor. Det skulle vara rent av tragiskt i vårt förhållandevis rika land. Däremot har det gjorts olika undersökningar där man frågat om både 8000 och 10 000 kronor (går snabbt att googla) och det brukar vara var femte eller sjätte svenskt, typ, som inte skulle ha råd med en oväntad utgift i den storleksordningen.

Med det sagt vill jag bara säga att jag faktiskt tycker det är bra jobbat att ha fått ihop 25 000! Många har faktiskt inte ett öre (se ovan.) Och du är ju medveten med och jobbar med ditt problem när det gäller tröstshopping. Själv är jag rätt bra på att hantera pengar, men dålig på att hantera mat. Istället för trötshoppa tröstäter jag.Flört Ingen är perfekt, men precis som du är jag medveten om mitt problem och jobbar med det. Glad

• Steven01

Ett problem jag märker (vet inte om det gäller ts men..) och det är att det ska "unnas" hela tiden. Minsta motgång måste tröstas med kläder och/eller go mat. Minsta framgång ska firas för att man "lever ju bara en gång"

Ta ansvar för situation och gör vad som krävs för att skapa en ekonomisk stabil grund! Det finns inga undanflykter, in i gruvan o kämpa till man har en årslön på kontot.

• Teddis
    martinaahlstrom skrev 2016-02-03 09:34:48 följande:

Först och främst ! 

Bra jobbat. Du HAR ett sparkonto. Det är det viktigaste, bara det är en stor klapp på axeln. 

Jag läste någonstans att majoritet av människorna i Sverige skulle aldrig klara en räkning på över 8000:- (en oväntad vill säga; lagning på bil eller så). 

Har själv haft väldigt svårt att spara pengar innan. Jag har levt bra, köpt det jag velat och gjort vad jag velat. Jag ångrar inte det, jag ångrar att jag inte tänkte mig för mer... För jag köpte såå mycket onödigt bara för att det är roligt och handla. 

Idag, när jag har ett sparkonto känner jag att jag har råd med mer saker konstigt nog. Det känns inte som att jag försakar köp för att kunna spara. Jag köper inte struntsaker på samma sätt bara. Förr kunde jag ha 3 olika avbetalningar på olika saker. Gärna tekniksaker då jag älskar sådant. Men idag kontantköper jag allt. Jag äger mina saker och det känns hur bra som helst. Skulle jag köpa något förr, så var jag som tvungen att sälja något, för jag spontanköpte allt. Sålde jag inget, tog jag avbetalning. Nu sparar jag ihop, på så sätt inga spontanköp och hinner tänka efter båda 4 och 8 gånger om jag verkligen behöver den.

Men åter till saken... Det som hjälpte mig var att ringmärka pengarna. Jag lever i ett samboförhållande med normala räkningar. Lån på bostadsrätt, lån på bil, mobil osv.. Vi betalar hälften var på allt, det funkar för oss. Men jag har flera konton. Mitt kontrollbehov gillar det uppradat och snyggt.

Matkonto-Huskonto-Lönekonto-Aktiekonto (Tar ett par dagar att få dem, har startat ett konto till på banken Avanza)-Sparkonto (snabba pengar, som ett spontanköp på en takbox igår)-Pensionskonto-Bilkonto-BoBuffert-Resekonto-Ett till konto som jag sätter över pengar som jag vet kommer gå åt denna månad: Bensin, födelsedagar, sparandet till den där jackan, eller som bäddsoffan till stugan.

För mig funkar detta hur bra som helst. Jag "ser" aldrig pengarna på mitt kortkonto (lönekontot) därav går de inte åt till spontanköp.

Mina utöverpengar som inte går in i facken av konton är mina pengar att spendera hur jag vill... Här kommer spontaniteten in. Kan köpa en kaffe ute hur många gånger jag vill, för jag har allt under kontroll... inga kriser uppstår. 

Att ha 25000 på spar är bra, du är på väg. ATT du kan spara ihop 25 betyder att du kan spara! Det är starten till att börja som är svårast, upplevde jag. Att nå upp till gränserna. Jag tyckte de första 5000 var svårast. För 3000 är inte så mycket, lätt att ta i från, men när jag kom över 5000 ville jag verkligen inte komma under det. Sen var 10000 en smärtgräns. Sen gick det lättare. 

Lycka till och glöm inte att 25000 är MYCKET MYCKET mer än var de flesta faktiskt har tror jag.

Bara undrar, har du typ sex olika kontokort då?
  • martinaahlstrom
    Teddis skrev 2016-02-24 18:02:31 följande:
    Bara undrar, har du typ sex olika kontokort då?
    Nej, jag har ett till mitt lönekonto och ett till vårt gemensamma matkonto.
  • Tonårsmamman1

Säger som någon annan ovan, gör en budget. Då ser du vad allt kostar, och vad du har över. Sedan bestämmer du dig för hur mycket du ska spara och hur mycket du får handla för under månaden.

Eftersom du sätter av till sparande redan när pengarna kommer, så behöver du inte ha dåligt samvete för att du spenderar.

• plusplus82

starta konto hos hsb el riksbyggen . då bet en årsavgift o en summa varje månad till boende kontot .  o kolla om du kan låsa kontona under 1 år el att de dras varje månad på så vis kan du spara pengar 

läs mer på deras hemsidor 

• Vierno
    plusplus82 skrev 2016-04-13 22:02:49 följande:

starta konto hos hsb el riksbyggen . då bet en årsavgift o en summa varje månad till boende kontot .  o kolla om du kan låsa kontona under 1 år el att de dras varje månad på så vis kan du spara pengar 

läs mer på deras hemsidor 

De har, om inget har förändrats radikalt helt plötsligt, väldigt dåliga villkor. 

Kolla Compricer eller liknande jämförelsesite, skaffa ett sparkonto i en annan bank än din vanliga så får du både bättre ränta och, det bästa tycker jag, det är inte lika enkelt att komma åt pengarna för spontaninköp. Varje månad när jag får lön betalar jag mina räkningar och flyttar ca 2500 kr till matkontot och en summa till kortkontot (lite beroende på vad jag har för planer under månaden - ska jag typ betala en resa eller köpa en ny möbel lägger jag dit pengar som motsvarar vad jag räknar med att det kommer kosta.. en "vanlig" månad då jag inte har några stora inköp planerade kanske 2000 kr), resten flyttar jag till sparkontot. Att jag har sparkontot i en annan bank gör att det tar några dagar att flytta pengar tillbaka till mitt kortkonto, så jag hinner tänka både en och två gånger innan jag köper något oplanerat

En annan bra grej kan vara att ha ett excelark där man varje månad skriver ut sina utgifter (typ bostad, mat, annat...) och inkomster och summerar hur mycket plus man gör varje månad och hur mycket man har på sparkontot. Det fick i alla fall mig att tycka att det var roligare att spara i början, när man såg att det växte och att pengarna man inte gjorde av med på onödiga saker faktiskt ledde till något.
  • Froken Spara
    SoligOk.......Im a Swede, but my keyboard is not allowing me to write in Swedish, so grin and bear, English it is going to beGlad
    Let's just look at your choice of words:  Aldrig!     Huaaa, aldrig say aldrig.  Already you have stated you cannot.   A mind thing is it not?

Lyckats:    So, this is about success or failure.  Either or:  either you succeed or you fail.    Just that raises the anxiety level, and should you one time slip up:  oh now you are a complete failure. And now you have to shop to feel better.

Tip:  drop this terminology.  It has psychological effect.  Not a positive one either.

I think we need to get to know our brains more, the old Neanderthal brain, when it was about survival.  
    A piece of paper (money) or a plastic card is not telling our simple brain that this is useful, so that ie purse, or cake, or steak is more useful to our old brain.  So, here we need some thought before buying with our modern brain.

Which brings us to impulse control:  If you are not rich, or have oodles of money stashed away, in our modern world you cannot afford to just buy to "feel good", there is just too much "feel good stuff" out there to buy.   This is a "high" in the brain, but subsides quickly when you put the bought item away and discover your world has not changed that much anyways.  And then you are stuck with the bill (hang over), and a feeling of failure.

Here is your project:  Go to a shopping centre:  Your plan is not to buy a thing, not to buy.  Look at all the stuff.  Ask yourself what is the worst that is going to happen if you don't buy That Thing (what ever it might be).  Then walk out and go for a stroll in a park or go home.  How do you feel right now?  Anxious?  Feel you have self control?  Feel happy about still having that money in your pocket and not in somebody else's pocket?   Practice this a few  times till you feel confident in your impulse control.
    Write down what you saved with todays date.  AT the end of the month look at what you saved by not buying it right away.  Also write down on the other side of the list of things you would have liked to buy and what you would have spent.  At the end of the month, look at those numbers too. Ask yourself:  Do you feel really unhappy about not having those items in your home?  Can you feel any difference?  Do you feel good about not having that bill?  Do you feel good about having that money in your bank account instead? 
    Hopefully this would give you a sense of well being, accomplishment and that you CAN do it with a little thought applied to this process.  No rocket science really.

No beginner saver starts out with a 10,000 in their account, it is a slow process. It is all the raindrops that makes the river, not one huge swimming pool dump of water, unless you are a uber rich man's kid. Which we are not.

Sometimes it can be fun to compare yourself with others, to gauge how you are doing, but that is pseudo science and should not be taken to seriously because everybody's brain is different and we have different circumstances.   Compete with your self: "Can I do better?", What steps should I take?" What do I need to do differently?" etc.  These questions will give you a sense of direction and a sense of control. 

Impulse control, asking yourself what you really really want, is it a short term fix of bringing home some item that you don't need for a short term feel good, or do you have a long term goal ie. having a wad of money for a rainy day (car break down) and still feel calm and still sleep well?
    Before you buy any big ticket item: Research, there is a lot of tips and info on the net, ask for help.

Find a hobby, interest, meaningful activity to fill the shopping gap once you given up on the "shopping hobby".

What do you prefer?  What do you want to do?  What little steps will you take to get there?  After all, it is your hard earned money and how you feel about yourself.  A good nights sleep is so sweet. Solig
Svar på tråden Jag har aldrig lyckats spara..