• Anonym (grannen)

Skum granne.

Jag har en väldigt skum granne. Vi bor i hyresradhus.

I somras skilde han sig från sin fru och hon och de tre barnen flyttade ut. Nu kommer han till huset då och då. Vissa dagar är han där varje dag och ibland kan det gå en vecka. 

Det konstiga är att jag var inne på eniro för att kontrollera en sak då jag får post till någon annan med mitt efternamn. Nu står han på adressen plus 2 andra män som definitivt inte bor där.

Har varit så en annan gång förra sommaren då jag gick in och kollade för jag hade glömt vad frun hette och ville ha hennes namn, kändes dumt att stå och prata med någon man inte vet namnet på. Då stod där ytterligare en kvinnas namn på adressen. Vad håller han på med? Mannen i fråga är lite skum av sig. Säger sig driva en ganska skabbig second hand butik här i stan. Har fått dåliga vibbar av honom länge.

Och nej, jag är inte en snokande granne. Han parkerar sin bil bredvid min därför ser jag när han är hemma.  Undrar bara vad han kan få ut av det hela?

• Svar på tråden Skum granne.
  • Anonym (Eh jo)
    Anonym (grannen) skrev 2016-02-03 11:20:49 följande:

I somras skilde han sig från sin fru och hon och de tre barnen flyttade ut. Nu kommer han till huset då och då. Vissa dagar är han där varje dag och ibland kan det gå en vecka. 

Det konstiga är att jag var inne på eniro för att kontrollera en sak då jag får post till någon annan med mitt efternamn. Nu står han på adressen plus 2 andra män som definitivt inte bor där.

Har varit så en annan gång förra sommaren då jag gick in och kollade för jag hade glömt vad frun hette och ville ha hennes namn, kändes dumt att stå och prata med någon man inte vet namnet på. Då stod där ytterligare en kvinnas namn på adressen. Vad håller han på med? Mannen i fråga är lite skum av sig. Säger sig driva en ganska skabbig second hand butik här i stan. Har fått dåliga vibbar av honom länge.

Och nej, jag är inte en snokande granne. Han parkerar sin bil bredvid min därför ser jag när han är hemma.  Undrar bara vad han kan få ut av det hela?

Du är visst en snokande granne eftersom du upprepade gånger kollar upp honom på eniro. Du verkar bra skum tycker jag! Drömmer
  • Anonym (grannen)

:) 
    Jag har inte upprepade ggr kollat honom på eniro. En gång kollade jag för att få reda på fruns namn. 

Denna gången sökte jag på vår adress och mitt efternamn då jag får en annan mans post och han kom upp att han levde i grannhuset.

• Jesper f

Nu ser jag inte syftet med det, men det enda du kan göra om du misstänker något "illegalt", är antingen att kontakta Polisen, eller så lämnar du "tips" till skatteverket för brott mot Folkbokföringslagen - men båda känns ganska knäppt om det inte hänt något?! Kan finnas fullt naturlig förklaring till det.

• Anonym (grannen)

Jag har inte planerat att anmäla honom. 
    Dock så undrar jag vad han har att vinna på detta?  Kan de andra som är skrivna där vara omedvetna om det? Att han lurar någon? 

• Anonym (FBI)
    Anonym (grannen) skrev 2016-02-03 11:20:49 följande:

Är inte du lika skum?

Vissa är hos din partner, arbetar, hälsar på släkt osv under vissa dagar. Vad är skumt?

Jaha? Vad gör det dig att han har 2 män folkbokförda på sin adress? För mig kommer inte grannarna upp när jag söker på eniro...

Är det inte mer skumt att söka efter någons namn på eniro än att fråga direkt? Är det skumt att driva en butik?

Är du alltid vid bilen?
  • Anonym (grannen)
    Anonym (FBI) skrev 2016-02-03 11:44:22 följande:
    Är inte du lika skum?

Vissa är hos din partner, arbetar, hälsar på släkt osv under vissa dagar. Vad är skumt?

Jaha? Vad gör det dig att han har 2 män folkbokförda på sin adress? För mig kommer inte grannarna upp när jag söker på eniro...

Är det inte mer skumt att söka efter någons namn på eniro än att fråga direkt? Är det skumt att driva en butik?

Är du alltid vid bilen?
    Men gud, tagga ner. 
    Jag ser bilarna från köksfönstret. Jag ser bilarna när vi sitter ner och äter. JAg ser dem när jag går ut och hämtar vatten i köket, går ut med hundarna osv. Jag kan inte undvika att se bilarna. Ingen medveten handling. SJälvklart får han vara borta hur mkt han vill.

Jag sökte på mitt eftenamn och vår adress utan a, b, c efter. Då kom det upp att han var skriven hos grannen, alltså mannen som jag får post till. inget konstigare med det.

Nä, för mig var det enklare att titta på eniro vad hon hette, kändes dumt att fråga efter namnet när vi pratat så många ggr. 

Och butiken är skum! Kanske dumt att ta upp att han arbetar i en butik som anses vara skum med skumt folk. 

Han får ha hur många som helst skrivna hos sig. Bryr mig inte om det. Dock var frågan vad han kan få ut av det? Bidragsfusk förmodar jag, och nä, jag tänker inte anmäla. Men kan de männen som står på adressen vara omedvetna om det och därför fara illa på något vis?

Har själv fått min id kapad för några år sedan och hade ett helvete med det!
  • Anonym (hmm)

Det finns vissa som tjänar pengar på att låta andra utan folkbokföringsadress skriva sig hos dem (och få pengar av de som skriver dig där).
    Man måste ha ju en adress dit myndigheter kan skicka posten.

Finns också andra som hjälper till utan att ta pengar för det.
    Kan var någon som hjälper hemlösa eller EU-migranter
    eller flyktingar eller sina kompisar.

Eller så kanske din granne tänker ha inneboende och de har
    redan skrivit sig hos honom men har inte hunnit flytta in än?

Kan finnas olika förklaringar........

• Anonym (M)
    Anonym (grannen) skrev 2016-02-03 11:44:18 följande:
    Kan de andra som är skrivna där vara omedvetna om det? Att han lurar någon? 

Man har ingen större makt över vem som skriver sig på ens adress (upptäcker man att någon är skriven där som inte bor där kan man dock kontakta skatteverket och få det ändrat, efter en utredning) däremot väljer man själv vilken adress man skriver sig på. Det kan ju hända att han av snällhet eller vinstintresse låter andra använda adressen, men han kan också vara helt omedveten om att de är skrivna där.
  • Anonym (Whooot)

Men herregu... Hoppas inte mina grannar är som dig som ska hålla koll på en, känns inte så behagligt :/ låt människan va, angår ju inte dig om vad han gör?

Svar på tråden Skum granne.