Hur ska jag få min son att inte vara så glupsk?
Hej alla,
Först vill jag bara säga att jag är oerhört tacksam att jag har ett barn som än så länge äter ALLT! Vad jag än ger honom så äter han det. Han är snart 14 månader.
Problemet är dock att han är väldigt glupsk och har alltid varit. Han äter själv, dock bara med händerna även att gaffel eller sked alltid finns. Det är heller inga problem om jag vill mata honom förutom när han ska äta smörgås då vill han prompt äta själv.
Jag har länge skurit upp smörgås till honom av den anledningen att han är så glupsk. Om jag ger honom en hel smörgås, och även om jag försöker hjälpa till så vill han alltid trycka in så mycket smörgås han bara kan, han liksom fyller hela munnen och jag känner mig inte alls bekväm med att han äter på det sättet och jag ser när han får in mycket i munnen att det är svårt för honom att hantera. Så jag har skurit upp smörgåsen. Han äter även på detta sätt när han äter vanlig mat, vill gärna ha in så mycket som möjligt.
Hur ska jag få honom att lugna ner sig kring maten? Vet inte alls hur jag ska gå till väga...
Tack på förhand!