Abort - vad är det som är så fel?
Undrar hur ni resonerar och varför ni har kommit fram till att det är fel med abort. Det är ett liv men vad är det för liv? Så tänker jag.
Undrar hur ni resonerar och varför ni har kommit fram till att det är fel med abort. Det är ett liv men vad är det för liv? Så tänker jag.
Vad det är för liv? Lika mycket ett liv som ditt eller mitt. Jag är trots det för den abortlag vi har idag. Det finns många skäl att det inte är lämpligt med ett barn vid en viss tidpunkt i kvinnans liv.
Vad det är för liv? Lika mycket ett liv som ditt eller mitt. Jag är trots det för den abortlag vi har idag. Det finns många skäl att det inte är lämpligt med ett barn vid en viss tidpunkt i kvinnans liv.
Att medvetet avbryta en graviditet har varit kontroversiellt i de flesta kulturer, inget något man tagit lätt på. När börjar livet? Vad är ett liv? Det är frågor som det oftast är religionen som haft monopol på svaren. Människan är den enda art som har förmågan att medvetet avbryta en graviditet det gör att vi var och en måste ta ställning till frågan om när livet börjar, mitt ansvar, min förmåga.
Jag tror att man gör en tankekullebytta om man jämför köttätande med ett icke livsdugligt foster. Att värna om den egna arten, egna gener är grundläggande för vår överlevnad.
Att medvetet avbryta en graviditet har varit kontroversiellt i de flesta kulturer, inget något man tagit lätt på. När börjar livet? Vad är ett liv? Det är frågor som det oftast är religionen som haft monopol på svaren. Människan är den enda art som har förmågan att medvetet avbryta en graviditet det gör att vi var och en måste ta ställning till frågan om när livet börjar, mitt ansvar, min förmåga.
Jag tror att man gör en tankekullebytta om man jämför köttätande med ett icke livsdugligt foster. Att värna om den egna arten, egna gener är grundläggande för vår överlevnad.
Det handlar (vanligen) om att man tillskriver fostret ett annat värde, ett som är värt att skydda.
Varför man gör det varierar mellan grupper (och individer), hos en del religiösa är det för att enbart en personlig gud har rätt att bestämma över liv och död. För andra handlar det om att fostret är en individ redan vid befruktning och därför är skyddsvärt.
Jag tror att det är här det felar i diskussioner om abort, eftersom man har så radikalt olika värdegrund på området så är det svårt att mötas. Svårt, men inte omöjligt.
Jag är för abort men tycker det är riktigt illa att starta ett liv, ett tickande hjärta pga av slarv. Så djävla onödigt liksom
Hur gör djur när de medvetet framkallar abort? Redskap använder de knappast. Äter de någon giftig växt? Utsätter sig för "olyckor"? Framkallar hormonrubbningar med tankekraft? Kan du vara snäll och sätta ut källor? Jag skulle gärna läsa vetenskaplig fakta om detta.
Och tex rådjur kan även flytta fram födseln om våren är sen, om det finns risk att den nyfödda ungen inte skulle kunna överleva pga kyla/snö/dåligt med mat.