Risgrynsgröt
Hur gammal måste barnet vara för att få äta risgrynsgröt? Jakob är 7,5 månader. Tror ni han kan äta lite? Det är ju så mysigt om han kan äta med oss ju! Trevlig första advent!
Hur gammal måste barnet vara för att få äta risgrynsgröt? Jakob är 7,5 månader. Tror ni han kan äta lite? Det är ju så mysigt om han kan äta med oss ju! Trevlig första advent!
min son åt risgrynsgröt tidigare än så, varför skulle inte det gå?
självklart kan han äta risgrynsgröt om han nu tycker om knölarna
Jag tänkte eftersom det är så mycket mjölk i. Men jag har börjat förstå att det är lite olika hur bvc och "förståsigpåare" ser på det där med mjölk till barn under 1 år. Skönt, då får han äta det. Angående knölarna så äter han vanligt ris till fisk ibland och det brukar inte vara några problem så det går nog bra. tack för era supersnabba svar!
Hejsan!!
Så här har jag fått det förklarat för mig..
Barn kan äta risgröt från 4 månaders ålder om man vill. Det går att ha en skvätt mjölk i all mat man lagar, men de skall ej ha mer än så. . Man kan oxå ha smör eller margarin i maten som är mjölkbaserat. Ex. Går bra med risgröt men inte mjölk på. Samma med annan gröt att den äts utan mjölk. Barnet skall inte heller dricka mjölk innan 1 års ålder. Har du däremot matöverkänslighet inom familjen kan det vara på sin plats att vara försiktig.
Råd från bvc så färska att det ryker om dem.
Sen är jag fullt medveten att detta säkert oxå kan ifrågasättas. =) Men eftersom detta kommer upp ibland var det intressant att veta vad vårt bvc säger.
Ät på!!! Ser inget fel med det.
Min son åt oxå det tidigt, lite krångligt med riskornen som kom ut ibland.
Hoppas det ska smaka!?
Min son har alltid (sen 4 månader) fått smaka på allt som jag äter!
Tycker det är kul att se om han gillar det.
Han har ofta fått "äta" själv vilket har gjort att han lärde sig äta själv tidigt!
han älskar mat och kan äta allt och han ätar massor!
Han är nu 18månader.
Så självklart ska du låta barnet smaka!!
Råden ang komjölksprodukter kommer från livsmedelsverket som BVC sedemera får, likaså ger Apoteket samma råd. Så det är inte några förståsigpåare utan snarare så ligger det år av forskning bakom.
Elisa!
Jag vet detta, men ändå så är det helt sjukt vilken olik information man får från olika BVC. Enligt mitt BVC får jag bara ha mjölk i matlagning, typ i potatismos och så och inte koka gröt på mjölk. Min kompis som bor tio mil bort och har en dotter som är exakt lika gammal har fått rådet att hon måste börja införa mjölk, inte att dricka men gärna till gröten från sitt bvc. Hon har fått rådet att filmjölk är ett bra mellanmål medan mitt bvc säger att jag inte ska ge filmjölk före 1 års ålder. Min kompis som är forskare på US i Linköping i allergier menar att det bästa är att introducera mjölk ungefär som med gluten och inte vänta tills barnet är 1 år. I flera matlagningsböcker för barn står det att man kan börja med mjölkprodukter runt 6 månader. Jag tycker inte att det är konstigt att man blir lite förvirrad!
Nej det är inte helt lätt att försöka sålla i "djungeln"! Alla kommer med olika råd. Jag tror att vi föräldrar får göra det vi anser vara bäst för våra små telingar. Det där du berättade om att introducera mjölk precis som gluten låter vettigt.
Kram från en mamma som just nu är i valet och kvalet om hon ska börja med smakisar eller inte. Förvirringen är stor...