• lin2

Funderingar till er män som lever i en relation med en kvinna...

Jag har fått en generell uppfattning av att samma sekund som en man går in i en relation med en kvinna, samma sekund försvinner en del av hans "frihet"?

Jag har tänkt mycket på det sen min pojkvän flyttade in hos mig, innan det levde han lattjo, var ute och partajade mycket och hade inget hem att ha hand om. När vi blev sambos blev det helt plötsligt en massa krav ställda på honom! Handla, laga mat, städa och andra vardagssysslor... Han gör det utan att klaga men jag tror samtidigt att han saknar sitt "gamla" liv! Det jag liksom undrar är om ni män som har varit/är i samma sits tycker att det är värt det, att få dela sitt liv med kvinnan man älskar i utbyte mot att hon (ofta, jag känner iallafall att jag gör så?) dirigerar ut massa uppgifter? (gör si, gör så!)

En annan uppfattning jag har är att män i relation lätt hamnar i "skymundan"?! Att det är kvinnan som är drivande och den som håller allt uppe, det är hon som håller koll på allt i vardagen, t.ex. barnens fritidssysslor eller middagar... Varför blir det så?!
    Eller har ni andra erfarenheter, dela gärna med er!!!

• Svar på tråden Funderingar till er män som lever i en relation med en kvinna...
  • Stårschan

Varför hade han inget hem att ta hand om? Tog du honom direkt från mamma?

• lin2
    Stårschan skrev 2016-02-05 15:53:24 följande:

Varför hade han inget hem att ta hand om? Tog du honom direkt från mamma?

Inte mamma, sov på sin släktings soffa..
  • Jag8710

Jag kan hålla med dig till en viss del. Nu kanske du bara vill ha killar som svarar men jag tänkte tala om lite hur det är hos mig o sambon samt innan. Den största skillnaden sen jag flyttade in till honom har blivit att han har inte lika många och stora hemma fester. Vi har haft en del men de har inte varit i samma grad. Men alla hans kompisar har ju skaffat familj eller "vuxit" upp. Däremot är gubben ute och festar mycket fortfarande o åker på massor av kryssningar. Tillsammans med kompisar, arbetskamrater o ibland med mig o gemensamma vänner. Han tar inte mer ansvar för hemmet, mat, kläder osv utan det är jag som fixar allt. Han skötte ju sånt förut då han bodde själv men som han själv säger så har han blivit otroligt bekväm och bortskämd. Men han lever fortfarande loppan o festar. Så den största skillnaden är just hemma festerna. :)

• Anonym (man)

Ja tror dina teorier stämmer rätt bra iaf för mig. Tyvärr tror jag att många kvinnor tar på sig uppgiften och på något vis anser att de har final say när det gäller vad som ska göras och många män bara tar det av ren lathet. Ska man kunna hävda sin frihet som man så gäller det att klargöra att det faktiskt inte är kvinnan som bestämmer när det ska städas vad som ska ätas och när det är ok att gå ut med kompisar. Men för att kunna hävda det kan man inte ligga på soffan o lata sig utan man får visa lite initiativ och faktiskt göra saker som behövs göras på eget kommando. Sengäller det även att kvinnan fattar att det inte står o faller med henne. Det är nämligen ytterst sällan det är så.

• Flickan och kråkan
    lin2 skrev 2016-02-05 15:54:46 följande:
    Inte mamma, sov på sin släktings soffa..

Så du menar att det faktum att han - sedan han flyttade ihop med dig - avkrävs ett visst ansvar för det gemensamma hemmet och vardagslivet innebär att han har  förlorat en del av sin frihet? 

Hur tänkte du nu?!

Som vuxen och myndig så ingår sådant där trist som att arbeta och försörja sig, diska, handla etc. Det tragiska är väl snarast att du känner att du måste ge honom dessa uppgifter? Hur gammal är han?

• Johan75

I viss mån kan det vara som du beskriver, men det har ju väldigt mycket att göra med hur man är som individ och hur tjejen är som individ. Är du en person som älskar att leva relativt oplanerat så blir det kanske lite tråkigt ifall man flyttar ihop med någon som storhandlar och planerar middagen två veckor framåt och inte vill ändra på detta. 

Ofta tror jag också att man lägger någon slags regel på sig själv (båda i förhållandet) att man måste eller bör göra så mycket som möjligt ihop. Är man olika så funkar nog förhållandet bättre ifall man erkänner för sig själva att det är helt ok att göra saker på egen hand. 

Behold, i come as a thief.
  • lin2
    Flickan och kråkan skrev 2016-02-05 16:37:15 följande:

Så du menar att det faktum att han - sedan han flyttade ihop med dig - avkrävs ett visst ansvar för det gemensamma hemmet och vardagslivet innebär att han har  förlorat en del av sin frihet? 

Hur tänkte du nu?!

Som vuxen och myndig så ingår sådant där trist som att arbeta och försörja sig, diska, handla etc. Det tragiska är väl snarast att du känner att du måste ge honom dessa uppgifter? Hur gammal är han?

Ja, det anser jag faktiskt, eftersom han i sitt förra "hem", där han bodde på soffan, inte behövde betala hyra, mat, städa, diska, tvätta etc, utan snarare blev uppassad på, och ägnade all sin tid åt jobb eller nöjen. Jag tror han tyckte det var rätt skönt, men upplever det också som att han tycker det är skönt att ha ett "vuxenliv" med ansvar och måsten, och dessutom dela det med mig. Ville därför veta hur män upplever det, hur det ena väger upp det andra. 

Vi båda är 20, och anledningen till att jag ger honom dessa uppgifter (vi delar självklart på sysslorna) är att annars blir de inte gjorda. Flört
  • Monkii
    lin2 skrev 2016-02-05 16:48:24 följande:

Ja, det anser jag faktiskt, eftersom han i sitt förra "hem", där han bodde på soffan, inte behövde betala hyra, mat, städa, diska, tvätta etc, utan snarare blev uppassad på, och ägnade all sin tid åt jobb eller nöjen. Jag tror han tyckte det var rätt skönt, men upplever det också som att han tycker det är skönt att ha ett "vuxenliv" med ansvar och måsten, och dessutom dela det med mig. Ville därför veta hur män upplever det, hur det ena väger upp det andra. 

Vi båda är 20, och anledningen till att jag ger honom dessa uppgifter (vi delar självklart på sysslorna) är att annars blir de inte gjorda. 

Att bo på nåns soffa och bli uppassad är inte frihet. Är det så att han inte vill göra trista sysslor hemma får han väl offr sin självstäldighet.
  • Flickan och kråkan
    lin2 skrev 2016-02-05 16:48:24 följande:

Vi båda är 20, och anledningen till att jag ger honom dessa uppgifter (vi delar självklart på sysslorna) är att annars blir de inte gjorda. Flört

Det är ju DU som förlorat din frihet genom att måsta agera mamma åt en vuxen man.

Jag får tala om för mina barn att de ska packa upp sina gympakläder och lägga sin smutstvätt i tvättkorgen......men de är 2, 6 och 8 år. Deras pappa klarar sådant alldeles på egen hand .

• Johan75
    Monkii skrev 2016-02-05 16:57:06 följande:
    Att bo på nåns soffa och bli uppassad är inte frihet. Är det så att han inte vill göra trista sysslor hemma får han väl offr sin självstäldighet.
    En viss sorts frihet är det väl? Frihet från ansvar.
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Funderingar till er män som lever i en relation med en kvinna...