• erikkarl

Bästa gratis sajt för att hitta lägenhet i Stockholm

Skall flytta till Stockholm till hösten och söker bostad. Tänkte först ställa mig i bostadskön hos Bostad Stockholm men kostar ju 210 kr om året och sedan läste jag att deras genomsnittliga kötid ligger på 10 år. 

Mottager tacksamt tips på sajter som det inte kostar att söka något via. Är intresserad av både första- och andrahandskontrakt men är tveksam till att registrera mig på betalsajter då chansen att få någon bostad verkar låg.

De hittills enda gratis bostadsförmedlarna i Stockholm som jag hittat är www.hyrabostad.se och andrahandsannonserna på Blocket.se

Utbudet av lägenheter verkar vara bra hos båda men då många söker är det ändå svårt att hitta lediga lägenheter.

Någon som har mer tips på sajter som gratis förmedlar andrahands- och förstahandskontrakt i Stockholm? Är inte intresserad av betalsajter.

• Svar på tråden Bästa gratis sajt för att hitta lägenhet i Stockholm
  • Ful Anka
    erikkarl skrev 2016-02-06 09:38:53 följande:

Någon som har mer tips på sajter som gratis förmedlar andrahands- och förstahandskontrakt i Stockholm? Är inte intresserad av betalsajter.

Driver du med oss? Hur kan du tro att gratissajter skulle kunna innehålla lediga lägenheter med kort eller utan kö-tid???
    Är du helt utanför den dagliga debatten om hur samhället fungerar idag? 
    This is my life and I don't care
  • mammaåten

Jag tror att du bör registrera dig på betalsajt för högst chans att få lägenhet. Har dy möjlighet skulle jag satsa på att köpa En lägenhet istället.

Lägg sedan själv ut annons på blocket. Och sätt upp dig på kö även på den som kostar 210kr om året om du ska bo i Sthlm "för alltid".

• Kasperina

Hahahaha
    Förlåt att jag skrattar, men du är fantastiskt naiv om du tror att du ska hitta en bostad i Stockholm utan att betala för det.
    Jag flyttade hit -98 och blev erbjuden att köpa ett förstahandkontrakt i en förort för 80 000. Jag hade inte de pengarna så jag tackade nej. Efter 6 månaders idogt letande (7 olika betalsajter och bostadsköer) hittade jag ett rum på 10 kvadrat i ett kollektiv som jag hade turen att få. Tre år senare lyckades jag köpa en lägenhet tack vare en generöst bonussystem hos min arbetsgivare och två års övertidsarbete.

Via Bostad Stockholm kan du med lite tur få tag på ett rivningskontrakt rel snabbt, och efter ett par år en etta i tex Skogås. Jag vet inte om det finns någon annan förmedling med rivningskontrakt? Annars är det andrahandskontrakt som gäller. Blocket är rätt ok vad jag förstår, och man kan även ringa runt till större hotell som ligger en bit ut, vissa av dem har långtidskontrakt som inte är mycket dyrare än en lägenhet.

• gbgumman
    Kasperina skrev 2016-02-06 12:33:35 följande:

Hahahaha
    Förlåt att jag skrattar, men du är fantastiskt naiv om du tror att du ska hitta en bostad i Stockholm utan att betala för det.
    Jag flyttade hit -98 och blev erbjuden att köpa ett förstahandkontrakt i en förort för 80 000. Jag hade inte de pengarna så jag tackade nej. Efter 6 månaders idogt letande (7 olika betalsajter och bostadsköer) hittade jag ett rum på 10 kvadrat i ett kollektiv som jag hade turen att få. Tre år senare lyckades jag köpa en lägenhet tack vare en generöst bonussystem hos min arbetsgivare och två års övertidsarbete.

Via Bostad Stockholm kan du med lite tur få tag på ett rivningskontrakt rel snabbt, och efter ett par år en etta i tex Skogås. Jag vet inte om det finns någon annan förmedling med rivningskontrakt? Annars är det andrahandskontrakt som gäller. Blocket är rätt ok vad jag förstår, och man kan även ringa runt till större hotell som ligger en bit ut, vissa av dem har långtidskontrakt som inte är mycket dyrare än en lägenhet.

Jag är född och uppväxt i Stockholm. Jag har ingen aning om hur man får bostad i denna stad. Alla utom några få har köpt sina bostäder.
  • Fröken Apelsin

Eh, 210 kronor är ju ingenting. Tror du påriktigt att Stockholms största bostadsförmedling har långa kötider för att de tycker det är kul och att lägenheterna svämmar över på gratissidorna?

Du får hyra ett rum medan du står i kö, efter 5-6 år kan du flytta till en sämre förort. Eller så köper du ett svartkontrakt för några hundra tusen.

• Fröken Apelsin
    gbgumman skrev 2016-02-07 14:21:57 följande:

Jag är född och uppväxt i Stockholm. Jag har ingen aning om hur man får bostad i denna stad. Alla utom några få har köpt sina bostäder.

Själv fick jag min lägenhet via Stockholms stads bostadsförmedling efter sex år i kö.
  • CinnamonGirl

Ställ dig i alla bostadsköer som finns så du samlar kötid. Hör av dig till privata fastighetsägare, man kan ha tur.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • CommonSence

Förstahandskontrakt är nog svårt att få utan såväl lång kötid som att faktiskt betala för att stå i valfri bostadskö. Andrahandskontrakt kan man dock nog fortfarande få utan att behöva betala via Blocket eller andra gratissajter - men det gäller att svara på varje enskild annons.

Svar på tråden Bästa gratis sajt för att hitta lägenhet i Stockholm