Anonym (O) skrev 2016-02-07 14:20:00 följande:
Åhh vad skönt och höra att det går bort! Jag vet att man kan få allergi när som helst. Har dock ingen aning om det kan vara en allergi, har aldrig haft problem med allergier. Jag trodde då att det berodde på mina linser så jag slängde de snabbt! Det här hände ett tag sen, rynkorna är kvar fast ögonen är okej. Vad gör jag då? Kan ju inte gå till vårdcentralen för jag har ju inte svullna ögon eller något sånt. Bara de här jävla rynkorna.. Vem vänder jag mig till nu för att få den hjälpen du fick? Tack för ditt svar, skönt och få ett tydligt svar!
Grejen är att det är jättesvårt att få hjälp för allergier (om det nu är en allergi du har) även om den är ganska allvarlig.
Hur länge sen var det du hade ditt senaste utbrott med svullnad? Ha stenkoll på vad du äter och vilka saker som man kan vara allergisk för du utsätter dig (parfym, djur etc) för så att du har lite koll om det kommer en gång till, då kanske du kan lista ut vad som orsakade det.
Jag tror att rynkorna kommer att försvinna så småningom av sig självt. Själv skulle jag bara använda oparfymerade krämer i ansiktet och allergivänliga sminkprodukter. Mitt problem var att det kom tillbaka igen och igen tills jag listade ut en sak som jag var allergisk mot. Då tjatade jag mig till att göra ett pricktest på vårdcentralen och fick reda på att jag var allergisk mot en sak till och fick medicin därefter. Men de kan inte testa allt man kan vara allergisk mot, bara de vanligaste ämnena. Så man får vara lite detektiv själv om man är allergisk.
Nu vet vi ju inte om du verkligen är allergisk, men jag tycker att det låter så. Att minimera antalet krämer och kemikalier du använder i ansiktet och tillföra fukt på olika sätt kan ju vara ett första steg för att hjälpa huden på traven så rynkorna försvinner.