• Anonym (?)

Vad har vi drabbats av?

Mannen: började känna sig förkyld, sedan ont mitt i magen, sedan hög feber 38-39, snuvig och lite hosta. Ont i hela magen. Hård i magen.

Dottern 5 år: hög feber och magont

Jag: yrsel, mår illa, hård i magen.

Kan detta vara influensa?

• Svar på tråden Vad har vi drabbats av?
  • Anonym (???)

Det låter ju inte som maginfluensa, men vanlig influensa kanske. Eller bara vanlig förkylning? 38-39 är ju inte så hög feber precis.

• Anonym (?)

Mannen har normalt en kroppstemperatur på max 36,5. Så 38-39 på honom är högt

• Anonym (?)

Dottern är också en lågtempare.

• Anonym (M)

Det låter som influensa. Hög feber och ont i kroppen. Ladda med mycket dryck hemma och försök hitta någon som kan stötta er med övriga barn om ni båda är sjuka samtidigt.

• Anonym (?)

Dottern har runt 39 grader och magont, inga förkylningstecken alls. Mannen är förkyld men magsmärtan sitter nu under höger revben.

Eftersom båda insjuknat dagarna efter varandra måste det vara något som smittar.

Har kanske influensan tagit oss, men kan vi alla drabbas så olika?

• Anonym (M)

Så här står det på 1177:

Symtom på influensa
    Det finns inga sjukdomstecken som är unika för influensa. Symtomen kan likna dem som du får av andra sjukdomar. Vissa blir svårt sjuka med hög feber och hosta, medan andra får bara lindrigare förkylningsbesvär.

En typisk influensa börjar ofta plötsligt och du kan

känna dig mycket sjuk eller matt
    få ont i musklerna
    få hög feber och huvudvärk
    känna dig trött och frusen
    få halsont och torrhosta
    bli snuvig
    få röda ömmande ögon
    ha ont bakom bröstbenet.
    Dålig aptit och uttorkning är också vanligt.

Febern brukar ofta ligga runt 39?40 grader och finnas kvar i tre till fem dagar.

Efter fem till sju dagar är den svåraste delen av influensan oftast över, men det är vanligt att du är trött i ett par veckor efteråt.

Du som är 65 år eller äldre har ofta lägre feber och mindre besvär av hosta, men det kan vara svårt att orka eller komma ihåg att dricka. Därför får äldre människor oftare vätskebrist.

Små barn kan ha diarré, illamående, kräkningar och magont som vanliga symtom på influensa. Därför kan barn få vätskebrist lättare än vuxna.

• Anonym (?)

Dottern har kring 39 hela tiden och säger att det gör ont i magen. Hur vet jag att det är influensan och inte något allvarligare som tex blindtarmen.

Läget här hemma nu är tungt. Jag har ingen feber men fryser, har ont i magen, mår illa och yrslig.

Mannen mest ont under höger revben, förkyld och feber.

• Anonym (????)

Provat ringa 1177 eller er läkare ?

• Anonym (?)

1177 har jag ringt och fick inget vettigt råd.

Dottern har 39 i temp, något vitt i halsen och väldigt ont i magen. Drack lite oboy imorse men vill nu varken äta eller dricka. Fick alvedon för 30 minuter sedan och hon ligger bara.

Hur snabbt ger en alvedon effekt?

Borde vi åka in med henne?

• MrsC74
    Anonym (?) skrev 2016-02-07 10:44:12 följande:

1177 har jag ringt och fick inget vettigt råd.

Dottern har 39 i temp, något vitt i halsen och väldigt ont i magen. Drack lite oboy imorse men vill nu varken äta eller dricka. Fick alvedon för 30 minuter sedan och hon ligger bara.

Hur snabbt ger en alvedon effekt?

Borde vi åka in med henne?

Ja
Svar på tråden Vad har vi drabbats av?