• Anonym (Teen)

Diarre vid förstoppning?

Åh skrev ett långt inlägg så försvann det

Ska åka utomlands med klassen och är rädd att få diarre då vi delar hotellrum. Har varit supertrög i magen ett par dagar. Bajsar dagligen men bara 1-3 små kulor. Men bsjsat varje idag. Idag nödig hela dagen ovh nu ikväll kom en liten kula.

Har kräkfobi och får ångest av diarre då jag sammankopplar det med magsjuka.

Mamma ringde 1177 och tanten sa att det var högst troligt att jag skulle få diarre pga den tröga magen. För så funka kroppen.

Stämmer det?

• Svar på tråden Diarre vid förstoppning?
  • Anonym (say what?)

Så du litar mer på oss på familjeliv än utbildad personal på sjukvårdsupplysningen??

• Anonym (asdf)

Ja det stämmer. Det kallas för förstoppningsdiarre.

Kila iväg till apoteket och be om att få nåt milt laxerande medel så att du börjar bajsa ordentligt varje dag så kommer du slippa diarreen.

Varför är du så nojig? Sluta noja över din mage och börja sköta om den istället.

• Anonym (Teen)

Jag kommer alltså få diarre nått tag. Man kan inte bajsa såhär lite och ändå klara sig från diarren?

• Anonym (Teen)

Kommer nog inte att våga åka. Om jag garanterat kommer att få diarre

• Anonym (asdf)
    Anonym (Teen) skrev 2016-02-07 21:16:34 följande:

Kommer nog inte att våga åka. Om jag garanterat kommer att få diarre

Men var inte en sån wimp! När ska du åka?
  • Anonym (Teen)

Imorgon.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Teen) skrev 2016-02-07 22:04:46 följande:

Imorgon.

Vilken tid?
  • Haskel

Det kan dröja flera veckor innan du får diarré. Det är inte heller som vanlig diarré. Du kommer fortsatt vara förstoppad, med små mängder lös avföring i samband med toabesök. Sällan det blir något akut. I alla fall inte till en början. Det tar lång tid för kroppen att lösa proppen i tarmen.

Men det kan också som sagt ta tid innan ens kroppen själv försöker lösa det.
    Du kan nog utan problem åka, huruvida du inte mår dåligt av själva förstoppningen.

• Anonym (asdf)

Jag tycker att du ska sluta vara så mjäkig. Vart har världen tagit vägen när skolungdomar börjar skolka för att de är lite hårda i magen?? Hemma stannar man om man har hög feber eller är annars allvarligt sjuk.

Tror din förstoppning är helt ditt eget fel och beroende av en ohälsosam livsstil (inte skäl nog för att stanna hemma från skolan). Se till att börja äta hälsosamt (mycket grönsaker och ingen skräpmat) och motionera regelbundet så lovar jag att dina besvär försvinner på en månad. Tills dess kan du äta mycket plommon (finns på ica och andra vanliga matvaruaffärer) och vid behov använda nåt milt laxerande medel från apoteket.

Och som föregående skribent redan sagt så kommer du inte drabbas av diarre imorgon. Det kommer först efter lång tids förstoppning.

Ha det så roligt på din skolresa!

Svar på tråden Diarre vid förstoppning?