• MoaElis

Bok inför högskoleprovet?

Jag funderar på att göra högskoleprovet och har kollat igenom lite gamla prov och förstår ungefär... ingenting. så frågan är om det är värt att köpa en bok? de är ju rätt dyra och min ekonomi är sådär men kan kanske vara värt, googlat och alla säger typ olika om det är bra eller inte. tänker på nån av dessa? jag har svårt för matte och någon skrev att det förklaras dåligt om man är kass på det, men man kan ju kanske googla för fördjupning om man inte förstår, om man bara vet vilka delar som är bra att kunna. 

Så får du ful pott på högskoleprovet:

www.adlibris.com/se/e-bok/sa-far-du-full-pott-pa-hogskoleprovet-9789174378634

Högskoleprovet övningsbok: cdon.se/b%C3%B6cker/tick21/h%C3%B6gskoleprovet_%C3%B6vningsbok-21671559

Den kompletta guiden till högskoleprovet:

www.adlibris.com/se/bok/den-kompletta-guiden-till-hogskoleprovet-9789163381065

Vilken är bäst tro? Hjälp mig välja!

• Svar på tråden Bok inför högskoleprovet?
  • guinevere

Är det bara mattedelen du känner är svår? Du skulle ju kunna börja med att repetera matten, tex m hj a denna sida: www.matteboken.se

Jag använde "den kompletta guiden..", den där "full pott..." låter på beskrivningen liknande. Jag övade också på gamla prov, det hade inte räckt med bara boken känner jag.

Tycker att den då lutar åt låter bra! Kombinerat med tex den sida jag rekommenderade för mer förståelse för/repetition av matten.

Å när du väl skriver provet är mitt bästa tips att gå ut i friska luften och röra på dig under varje paus!

• Eleonor01

På youtube finns förklaringar till gamla prov. Kolla där p köp inget dyrt material som är helt onödigt. Kanske borde du pluggs en gymnasiekurs på distans för stt komma igång igen å göra provet till hösten istället?

• MoaElis

Jag vill gärna ha en bok för allt känns väldigt spretigt just nu, det hade varit bra att ha allt samlat i en bok som man kan gå igenom. vissa har trots allt skrivit att böcker varit till hjälp. Hittade "den kompletta guiden.." på tradera, kanske köper den istället om priset håller sig lågt. 

Inte så sugen på att gå en gymnasiekurs, gick matte 2 förra året och klarade den precis men nu minns jag inget alls känns det som. 

Nja inte bara matten tyvärr, behöver nog träna på allt även om jag har allra svårast för matten. Jag trodde att jag skulle klara orden okej men aldrig hört någon av dom som kommer upp och tycker inte det finns något logiskt i det. 

Ja jag kanske gör provet till hösten istället så jag har längre tid på mig att förbereda mig, det kostar trots allt nästan 500 kr.

• Eleonor01
    MoaElis skrev 2016-02-08 12:48:58 följande:

Jag vill gärna ha en bok för allt känns väldigt spretigt just nu, det hade varit bra att ha allt samlat i en bok som man kan gå igenom. vissa har trots allt skrivit att böcker varit till hjälp. Hittade "den kompletta guiden.." på tradera, kanske köper den istället om priset håller sig lågt. 

Inte så sugen på att gå en gymnasiekurs, gick matte 2 förra året och klarade den precis men nu minns jag inget alls känns det som. 

Nja inte bara matten tyvärr, behöver nog träna på allt även om jag har allra svårast för matten. Jag trodde att jag skulle klara orden okej men aldrig hört någon av dom som kommer upp och tycker inte det finns något logiskt i det. 

Ja jag kanske gör provet till hösten istället så jag har längre tid på mig att förbereda mig, det kostar trots allt nästan 500 kr.

Om du precis klarade matte 2 så föreslår jag att du plockar fram boken å repeterar. Msn klara sig på den kursen. Sen repetera proven från gamla år med de andra delarna. Att börja träna nu å tro att det ska räcka lär inte funka. Sikta på hösten istället. Jag läste matte 2b Svenska3 å engelska 6 förra terminen å skrev provet. Jag anser mig allmänbildad å hade ändå bara 0,9 på provet för matten satt inte som den skulle. Jag läste den kursen på 5 veckor men avverkade den på 2,5 vecka. Fick bra betyg men det hjälpte inte. Det var 18 år sedan jag satt i skolbänken liksom :)
  • MoaElis

guinevere skrev 2016-02-08 13:53:39 följande:

Inboxa mig! Du kan få min "den kompletta guiden..." om du bekostar portot.

Åh är det sant? vore supersnällt! kunde dock inte skicka PM, står att din sida är privat.
  • MoaElis
    Eleonor01 skrev 2016-02-08 13:11:48 följande:
    Om du precis klarade matte 2 så föreslår jag att du plockar fram boken å repeterar. Msn klara sig på den kursen. Sen repetera proven från gamla år med de andra delarna. Att börja träna nu å tro att det ska räcka lär inte funka. Sikta på hösten istället. Jag läste matte 2b Svenska3 å engelska 6 förra terminen å skrev provet. Jag anser mig allmänbildad å hade ändå bara 0,9 på provet för matten satt inte som den skulle. Jag läste den kursen på 5 veckor men avverkade den på 2,5 vecka. Fick bra betyg men det hjälpte inte. Det var 18 år sedan jag satt i skolbänken liksom :)
    Jag har tyvärr sålt boken men jag vet vad som ingår i den, dock har jag problem med huvudräkning och det gäller ju att vara snabb på högskoleprovet. 0,9 är ändå väldigt bra. Jag skulle vara nöjd med minst 0,7.
  • guinevere
    MoaElis skrev 2016-02-08 16:31:45 följande:
    Åh är det sant? vore supersnällt! kunde dock inte skicka PM, står att din sida är privat.
    Hmmm, ska vara tillgänglig för medlemmar. Aja, du kan maila på jeen0041@student.umu.se
  • MoaElis
    guinevere skrev 2016-02-08 19:48:11 följande:
    Hmmm, ska vara tillgänglig för medlemmar. Aja, du kan maila på [email protected]
    Har mejlat :)
  • MoaElis

Ångra du dig? Jag kan tänka mig att betala mer än frakten! :) 

• Jajnjn
    Den kompletta guiden till högskoleprovet:

den har jag , den är superbra och jag har höjt med betydligt med hjälp av denna bok
  • Rainbow gg

Jag höjde mitt resultat väldigt mycket efter att jag skaffat "den kompletta guiden..", jag är också dålig på matte men tycker att boken förklarade bra hur man ska tänka för att spara tid. Samtidigt som jag pluggade i boken gjorde jag gamla prov.

• MoaElis

Idag fick jag den, tack så mycket! Den var mycket större än jag trodde, gud det kommer ta ett tag att ta sig igenom den.

• CinnamonGirl
    Den kompletta guiden till högskoleprovet är jättebra! Jag använde den själv, höjde från 0,9 till 1,4!
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
Svar på tråden Bok inför högskoleprovet?