• Tångräkan

    Kan trädgård minska bråken mellan barnen?

    Vi står inför två alternativ, bo kvar i stan i större lägenhet eller flytta till ett mindre samhälle (10 utanför stan så inte långt) och då få ett gäng kvm mindre (samma antal rum fast mindre ytor) men då i gengäld få uteplats och liten trädgård. Där vi bor nu kan inte barnen gå ut själva utan då måste vi gå med då det är trafikerade vägar osv. De är 1, 5, 6 och 7 år. Det är väldigt mycket bråk mellan dom och väldigt livliga lekar ofta villet får mig att verkligen längta efter ett ställe där barnen kan gå ut och in som de vill. Min förhoppning är såklart att inomhusmiljön ska bli lugnare och att de istället tar de vilda lekarna ut (och bråkar mindre).

    Är det ett önsketänkande eller är det nån som flyttat från lägenhet till marklägenhet/hus och märkt skillnad?

  • Svar på tråden Kan trädgård minska bråken mellan barnen?
  • Carambolan

    Vi bodde fyra syskon i radhus när jag var liten, och vi bråkade lika mycket ute som inne ;) Kanske ännu mer ute där det också fanns kompisar som drogs in och tog parti. Däremot slapp ju föräldrarna stå ut med det...

  • Rani

    Vi bor i radhus och det är guld värt. Även vår 3,5 åring kan leka själv ute. Bilfritt och vi ser genom fönstret. Lilla kan sova ute i vagnen. Plus att det finns massor av barn att leka med.

  • Rani

    Du kommer ju kunna släppa ut de två äldsta själva att leka med andra barn i grannskapet.

  • Mellanmjölkens land

    Jag upplever att det är mindre konflikter när de är ute. Ingen större skillnad men lite mindre i alla fall men då har vi en ganska stor trädgård så det har nog mest att göra med att de har större möjlighet att separera sig från varandra

Svar på tråden Kan trädgård minska bråken mellan barnen?