• Krr85

Problem med mitt ex

Hej hej,

Jag har såna problem med mitt ex som även är mamma till våra barn, barnen är 3 och 7 år gamla. Vi är separerade sen sommaren Juli -14. Barnen bor hos oss varannan vecka samt att vi har gemensam vårdnad. Vi båda har nya partners. Min äldsta vill hellre bo hos mig då hon trivs mycket bättre hos mig och min sambo. När hon säger detta till sin mamma så hotar hennes mamma med olika saker om hon skulle bo hos oss mera. Men till det senaste problemet som är droppen känner jag nu. Dom två senaste gånger som barnen har varit hos henne så har jag försökt få kontakt med henne men främst barnenför att jag vill prata med dom. Nu har mitt ex sagt att jag inte får kontakta henne eller barnen när dom är hos henne, får hon verkligen göra så?

• Svar på tråden Problem med mitt ex
  • Birgitta02

Att använda barnen som slagträ är det vidrigaste som finns. Allt ska ju handla för barnens bästa. FÅR får hon ju, men huruvida hur lämpligt det är kan ju diskuteras. Prata med mamman igen och vädja till hennes intelligens. Det är BRA för barnen att veta att de får prata med den andra föräldern även när de är hos den ena. Det är trygghet. Och det är ju det som ska stå i fokus.

Annars är det väl bara samarbetssamtal hos familjerätten som gäller kan jag tänka. Finns ingen lag på att barnen måste ha kontakt med den andra föräldern när den ena har umgängesveckan. Men för barnens skull, om de vill, så självklart borde de få ha kontakt.

Att hon inte vill ha kontakt med dig är en sak, men barnen borde få ha det när de är hos henne. Tror svartsjuka ligger i botten, och bitterhet. Och känslan att äldsta helst vill bo mer hos dig. Det svider. Och den svedan straffar hon dig nu för.

• Krr85

Tyvärr så kommer hon inte att svara på mina samtal nu säger hon, om det inte är något viktigt.

Skulle jätte gärna kunna ha en god kommunikation med henne, har aldrig haft det efter separationen. Ändå var det hon som valde att lämna mig.

Hon vill byta skola på den äldsta, i grund och botten är problemet där, hon vill inte prata med mig om jag inte går med på att byta skola. Jag märker att mamman proppar i den äldsta dottern om mkt "skit" det är i skolan och klassen, det är inget vi märker av när barnen är hemma hos mig och min sambo. Hon klagar inget alls på skolan. Men enligt mitt ex så klagar hon på skolan själv. Jag har ju pratat med hennes lärare och hon tycker inte att den bilden stämmer att hon skulle vantrivas i klassen.

• Birgitta02
    Krr85 skrev 2016-02-08 16:29:46 följande:
    Tyvärr så kommer hon inte att svara på mina samtal nu säger hon, om det inte är något viktigt.

Skulle jätte gärna kunna ha en god kommunikation med henne, har aldrig haft det efter separationen. Ändå var det hon som valde att lämna mig.

Hon vill byta skola på den äldsta, i grund och botten är problemet där, hon vill inte prata med mig om jag inte går med på att byta skola. Jag märker att mamman proppar i den äldsta dottern om mkt "skit" det är i skolan och klassen, det är inget vi märker av när barnen är hemma hos mig och min sambo. Hon klagar inget alls på skolan. Men enligt mitt ex så klagar hon på skolan själv. Jag har ju pratat med hennes lärare och hon tycker inte att den bilden stämmer att hon skulle vantrivas i klassen.
    Hur ska hon veta vad som är viktigt eller ej, om hon inte tar samtalen.
    Hot om att hon inte tänker prata med dig, om du inte går med på att låta barnet byta skola, ska du inte ta.
    Jag föreslår att du ringer familjerätten och diskuterar detta med dom. Säg som det är och fråga hur du ska bemöta detta och vilka rättigheter du som förälder har. Och vilka rättigheter barnet har. Bara för att mamman får en fis på tvären skall hon inte ställa till oreda i ert barns liv. Så ring och snacka med familjerätten.
  • Brumma

När föräldrar inte kan ssmarbeta så föreslås det faktiskt från familjerätten att ta all kommunikation genom mail. Inte svara i telefon om föräldern "bara vill prata" osv. Ha ett veckomail och inget ner. Byten i skola/förskola osv.

Alla barn mår inte bra av att ha kontakt med den andra föräldern under veckan de inte bor där. Självklart borde vara att barnen får ringa om de vill men ärligt så lever de flesta barn i nuet och mår rätt bra över det. Jag vet flera barn som tycker det är jobbigt att mamma/pappa ringer och att de får dåligt samvete över att de inte tänkt på att ringa själva/känner att de vill prata..

Så jag tänker att du nog faktiskt får låta bli att söka mamman och barnen när de är hos mamman.. Men hoppas att de får kontakta dig om de skulle vilja.7 åringen kanske skulle kunna få en mobil att använda om hon vill ringa dig?

Svar på tråden Problem med mitt ex