Lunchrast hur lång
Hej
Jag jobbe 75 o jobbar 7h har 1h lunch. Alla har det men min fråga kanman bli tvingad att ha det? Önskar 30min kan man höra med chefen?vad är reglerna?
Hej
Jag jobbe 75 o jobbar 7h har 1h lunch. Alla har det men min fråga kanman bli tvingad att ha det? Önskar 30min kan man höra med chefen?vad är reglerna?
Finns inga regler. Min egen arbetstid är 8.15-17.15 med en timmes lunch. Men jag tar bara en halvtimmes lunch och därmed förkortas dagen med en halvtimme. Jag har flextid. Det har jag avtalat med min styrelse och är helt ok. Om du inte sitter i nån sorts telefonväxel eller kundmottagning där det MÅSTE vara öppet en viss tid, så brukar sånt lösa sig.
Jobbat i en servicedesk o kan nog tänka mig att de vill att vi helst tar en timma . Tänkte om det finns regler. Det som gör mig irriterad är att en person som är sjukskriven 25 o jobbar 75 hoppas över lunchen helt o jag hade oxå gärna hoppas över den . Hennes man är sjukskriven 25 så hon åker hem o tar hand om deras barn 25 är det andra regler då
Fråga din chef.
Vi har 30 minuter vilket jag tycker är bra, man kan ju gå hem tidigare då. Men på en del arbetsplatser kanske man inte vill att all personal går hem före kl 17?
Det är annat när man är sjukskriven. Då lägger försäkringskassan sig i.