• Anonym (orolig)

Ihopväxt slida??

Hej!

När vi var med våran 1åriga dotter på ett vanlig läkarbesök, så upptäckte doktorn att hennes inre blygdläppar hade vuxit ihop!
    Vi fick en salva som vi skulle smörja morgon och kväll, i 2 veckor och samtidigt skulle vi försöka dra isär lite.

Men det har inte gått!!
    Och doktorn säger bara att det inte är nån fara, vi tar det sen......

Är det någon som har varit med om nått liknande?? Känner mig jätte ensam om det......
    Eller som har något råd?

Kram orolig mamma

• Svar på tråden Ihopväxt slida??
  • Anonym

tydligen är det vanligt, har senaste halvåret sett ialf 4-5 trådar om detta. sök efter gamla trådar så hittar du nog dom.

• Anonym (ssk)

Tillståndet kallas för labiala sammanväxningar (synekier). Dessa sammanväxningar löser upp sig spontant, men kan även behandlas med östrogenkräm. Ni verkar ha fått en lugn och stabil läkare, följ läkarens rekommendationer så ska du se att det ordnar sig.

• MayaS

Hej!
    Min dotter hade samma problem. vi upptäckte det när hon var 2½.

Vi fick dock ingen tidsgräns på hur länge vi skulle smörja och jag _vet_ att vi smörjde bra mycket l'ngre än 14 dagar. iaf så efter ett tag så hjälpte östrogenkrämen och hon började "öppna" sig.

En sak som vi lärde oss var att även efter vi slutade smörja så var det viktigt att faktiskt fortsätta "sära" på läpparna då det faktiskt hade en tendens till att växa ihop igen.

• Anonym (orolig)

Tack snälla för svaren.. känns skönt att veta att man inte är ensam. Jag hade aldrig hört talas om det här innan.
    Men nu känner jag mig lite lugnare.....

TACK! kram orolig mamma

Svar på tråden Ihopväxt slida??