• Svar på tråden hur sover era 2-åringar på natten?
  • zofies21

Nu e min son tre men hans sovvanor har varit likadana sen han var två. Han slutade sova middag strax innan han fyllde två för att läggningen på kvällen var bara gnäll och bråk, och han somnade oftast inte tidigare än kl 21 , och då kom han även in till oss o var vaken på natten. Tog bort middagsluren o allt blev bättre! Nu för tiden somnar han på 10 min mellan 18.30-19.00 , och sover till 05.30-06.00. Kommer fortf in till oss på natten men somnar direkt han lagt sig

• Natulcien

Vår son slutade sova middag när han var 2 år. Och han sov mellan ca 20-08 på natten, utan uppvak. På förskolan behövde han fortsätta att sova middag ca 30 min tills han var 2 år och 4 månader. Men nattsömnen var likadan även de dagarna.

• Orkide

Somnar vid 18.30 sover själv hela natten fram till 06.30. Sover 30-40 min på förskolan (får sova längre men vaknar). Hemma sover hon 1.5-2 timmar på dagen.

• tulip79

Dottern blev nyss 2 år o somnar mellan 20-21 på kvällen. Vaknar vid 6. Sover middag, max en timme annars tar det ännu länge tid vid nattning.

Storebror sov på dagen tills han var ca 3,5 år. Då somnade han 19.30 o vaknade vid 6. Samma som när han var 2.

• rabarber99

Vår sover ungefär 19.00-7.00 och sen två timmar på dagen. Sover riktigt dåligt på natten. Nu har vi dragit ner sovningen på dagen till en timme men nu vaknar han 5.40. ???? vet inte om han skulle klara att skippa sovpasset på dagen.

• mammalovis

Min dotter är 2,5 år. Vi försöker få henne i säng runt 8. Oftast vaknar hon runt 7/7.30 om storasyster på 5 år, som vill ha sällskap är hemma. Är hon ensam kan hon sova framåt halv 10.

På förskolan väcks hon senast halv 2, om hon inte vaknat själv. De läggs tidigast vid 12 tror jag. Hemma varierar det mellan 1,5 till 2,5 timmar utan att nattsömnen påverkas. Just nu vill hon inte sova middag, men behöver det, så vi förhandlar så hon går med på att "bara vila" och lyssna på musik, så får hon gå upp när musiken tystnat. Kommer hon bara till ro sover hon oftast inom 5-10 minuter. Sedan finns det dagar vi är iväg och hon bara slumrar en stund i bilen, men då är humöret sämre på kvällen.

• turkos77

Sonen är 2. Vi gör oss redo för sängen klockan 18. Läser, dricker välling. Senast 19 sover han. Vaknar vid 7. Sover hela natten.

Sover allt från 30 minuter till 2 timmar på dagen. Oftast runt timmen. 

Sover han inte middag så vill han gå och lägga sig redan vid 16-17.

Svar på tråden hur sover era 2-åringar på natten?