• Anonym (Mia P)

Du som jobbar på lss- boende!

Hej! Jag undrar om det finns någon här som arbetar på ett lss-boende  med funktionshindrade (multi) barn/ungdomar?
    Är det ett arbete med mycket tunga lyft? Är man med dem i skolan? På fritidsaktiviteter? Vad är det bästa med jobbet? :)

Jag vill så gärna arbeta med detta och mitt hjärta klappar hårt för det, men, jag har ett mindre diskbråck- är det kört för min del då? :( Jag kan inte lyfta tungt (dvs. människor... matkassar osv. kan jag bära hem....) Fick diskbråck från min tid i äldrevården :(

• Svar på tråden Du som jobbar på lss- boende!
  • Anonym (LS)

Jag arbetar på ett LSS boende. Men ej för unga, den yngsta hos oss är 30. Vi har mycket tunga lyft tyvärr. Men om du söker dig till ett boende för yngre, kanske boenden med inriktning autism. Så har du en god chans att klara dig undan lyft. Personer med funktionsnedsöttning inom autismspektrat har ju ofta inget fel i kroppen och har full rörlighet.

• Anonym (Mia P)
    Anonym (LS) skrev 2016-02-10 18:38:44 följande:

Jag arbetar på ett LSS boende. Men ej för unga, den yngsta hos oss är 30. Vi har mycket tunga lyft tyvärr. Men om du söker dig till ett boende för yngre, kanske boenden med inriktning autism. Så har du en god chans att klara dig undan lyft. Personer med funktionsnedsöttning inom autismspektrat har ju ofta inget fel i kroppen och har full rörlighet.

Tack för svar och tips :) Jag känner mig så ledsen över att mitt diskbråck ska få sätta käppar i hjulet för mej. :/
    Använder man (du) mycket hjälpmedel i arbetet, som liftar osv? Eller är det som i äldrevården, där det generellt slarvas med det?
  • Anonym (LS)
    Anonym (Mia P) skrev 2016-02-10 19:20:14 följande:

Tack för svar och tips :) Jag känner mig så ledsen över att mitt diskbråck ska få sätta käppar i hjulet för mej. :/

Använder man (du) mycket hjälpmedel i arbetet, som liftar osv? Eller är det som i äldrevården, där det generellt slarvas med det?

Det slarvas en hel del.. Men vi har mycket bra hjälpmedel (lift/glid och draglakan/etc) och man måste inte slarva. Skillnaden på äo och LSS är att inom LSS har man oftast mycket mer personal, mer tid och färre kunder. Så jag vet många som har bytt från äo till LSS just pga ryggproblem. Det är stor skillnad på att ha 10 som ska upp på morgonen, varav kanske 5 kräver lyft. Än att ha 5 som ska upp på morgonen varav 1-2 kräver lyft. Det jag ser som tyngst i mitt yrke är när kunderna inte riktigt kan samarbeta. Kanske drar år motsatt håll eller gör något kast så att man måste ta i mer än vad som normalt krävs med hjälpmedel. Så klarar inte ryggen av det, så är det nog säkrare att söka sig mot en yngre målgrupp/autism.
  • Anonym (LS)

Sen bör jag tillägga att jag själv arbetar på gruppboende, vilket är den "tyngsta" formen. På servicebostäder brukar det vara mycket färre, om ens några, lyft. Däremot får man ju räkna med att de flesta bor hela livet på dessa ställen (eg. Ska de ju flytta från serviceb till gruppb om behoven ökar, men det kan man inte räkna med pga platstillgång osv) och således också när de blir äldre och sämre. Så en arbetsplats utan lyft kan plötsligt få det och när en kund har avlidit (eller flyttat) så vet man ju aldrig vem och vilka behov den nya kunden har. Så det kan liksom förändras över tid.

Svar på tråden Du som jobbar på lss- boende!