• Willandre

Kollegor som fuskar

Jag arbetar på en arbetsplats där det förekommer ett omfattande fusk med arbetstider. Det gäller inte alla utan främst två kollegor. Dessa två personer jobbar väl i genomsnitt 6 timmar per dag. När det varit som värst gick en av dem hem redan vid lunch och hade väl då jobbat ca 4.5 tim. Det är också vanligt att de går hem vid lunch på fredagar och tar med datorn för att jobba hemma. Utöver detta fuskar de också med tidsredovisning så att de får plustid så när vi andra tar semester så tar de flexledigt. Chefen låtsas som ingenting och när en kollega och jag tagit upp problemet låtsas han som han inte vet fast han sitter 2-3 meter ifrån den som går vid lunch. Sen säger han att det är så svårt att ta upp det här med arbetstider med ngn. Tycker det här är väldigt jobbigt att se och börjar själv tappa motivationen att jobba. Hur skulle detta tas emot på era arbetsplatser ? Hos oss är alla väldigt tysta och verkar inte vilja säga ngt. Till saken hör att det finns de som arbetar deltid och alltså bara får betalt för 80 procent. Och dessa personer arbetar mindre än de men får en heltidslön.

• Svar på tråden Kollegor som fuskar
  • Botad

Får du mer att göra pga dina kollegors korta arbetstid? Om inte-bry dig inte, får chefen göra nåt åt om han vill.

Om du däremor får göra det kollegorna borde gjort så skulle jag först prata direkt med kollegorna och om det inte hjälper chefen.

• Tecum

Antar att du jobbar i offentlig sektor? Myglare är tyvärr vanliga men jag hade inte accepterat det på min arbetsplats. Fast svårt att göra något och dålig arbetsmoral smittar av sig. Chefen har ansvaret.

• Willandre

Jo det är riktigt. Jag jobbar i offentlig sektor. Rent direkt får jag inte mer att göra utan arbetet fördelas ut på hela gruppen. Den ena av dessa personer duckar alltid när chefen frågar om ngn kan ta ett ärende med hänvisning till att han har så mycket att göra. Vad jag egentligen tycker är värst är hur illojalt detta är mot de som jobbar heltid. Och att vi får använda semesterdagar medan de helt fräckt tar ut flexdagar. Detta verkar dock vara problem på hela myndigheten. På en annan avdelning finns det en person som aldrig tar VAB när hennes barn är sjuka utan jobbar hemma. Hon har barn som är 3 och 6 år. Vad jag minns kunde jag aldrig få ngt gjort och definitivt skulle jag inte kunnat jobba 8 Tim. Men hon säger bara som ngt helt självklart att hennes barn är sjuka så mkt så det skulle aldrig gå om hon vabbade. Kommer i övrigt också tydligen lite som hon vill. Det sprider så dålig stämning och man undrar varför alla inte bara ställer sig upp och protesterar mot ett så okollegialt sätt att bete sig.

• Flash Gordon
    Willandre skrev 2016-02-10 20:10:43 följande:
    Jag arbetar på en arbetsplats där det förekommer ett omfattande fusk med arbetstider.
    Hur vet du att de fuskar?

Flexibla arbetstider är det många av oss som har.

Folk jobbar hemma, folk jobbar borta, folk jobbar vid sitt skrivbord. Det mejlas kl 6 på morgonen, det mejlas kl 22 på kvällen och det mejlas på helger.

Jag skulle aldrig med säkerhet kunna säga att en kollega fuskar med arbetstiderna bara för att han/hon har skrivit "jobbar hemma" på skylten eller går vid lunch.
  • Tecum
    Flash Gordon skrev 2016-02-11 11:01:21 följande:
    Hur vet du att de fuskar?

Flexibla arbetstider är det många av oss som har.

Folk jobbar hemma, folk jobbar borta, folk jobbar vid sitt skrivbord. Det mejlas kl 6 på morgonen, det mejlas kl 22 på kvällen och det mejlas på helger.

Jag skulle aldrig med säkerhet kunna säga att en kollega fuskar med arbetstiderna bara för att han/hon har skrivit "jobbar hemma" på skylten eller går vid lunch.
    Även de som jobbar på en myndighet ska vara anträffbara och är det som TS säger är det inte konstigt att det nästan är omöjligt att få tag i folk på myndigheter trots att det finns både mail och mobil.
    Om de verkligen jobbar hemma visas väl av om de presterar. men man tvivlat ju när man hör hur det är på Jordbruksverket där man inte lyckas betala ut böndernas ersättningar de skulle haft innan jul förrän till hösten. Vilken anställd skulle acceptera att vänta på sin lön ett helt år?
  • Flash Gordon
    Tecum skrev 2016-02-11 18:06:39 följande:
    Även de som jobbar på en myndighet ska vara anträffbara och är det som TS säger är det inte konstigt att det nästan är omöjligt att få tag i folk på myndigheter trots att det finns både mail och mobil.
    Om de verkligen jobbar hemma visas väl av om de presterar. men man tvivlat ju när man hör hur det är på Jordbruksverket där man inte lyckas betala ut böndernas ersättningar de skulle haft innan jul förrän till hösten. Vilken anställd skulle acceptera att vänta på sin lön ett helt år?
    Fast du vet ju inte vilken typ av tjänster det handlar om - om de är "publika" eller inte.

Jag känner till gott om myndighetsanställda som kan sköta sitt jobb utan att vara på plats vid skrivbordet på kontoret från 8 till 5.
  • Willandre

En anledning till att jag vet att de fuskar är att den ene till och med själv sagt rakt ut att han jobbar så lite just nu för han måste ta hand om sin valp. Och det här med att folk jobbar vid helt skilda tider gäller ju mest i privata sektorn. På en myndighet har man krav på sig att vara tillgänglig på tider då människor ringer myndigheten och då andra kollegor som är beroende av dig är på arbetsplatsen. Och jag kan räkna ut att arbetar man varje dag mellan 8.30 till ca 15.30 och inte har ngn dator med hem samt har en massa övertid så har man definitivt inte ens i närheten arbetat 8 tim.

• Flash Gordon
    Willandre skrev 2016-02-15 18:55:54 följande:
    En anledning till att jag vet att de fuskar är att den ene till och med själv sagt rakt ut att han jobbar så lite just nu för han måste ta hand om sin valp. Och det här med att folk jobbar vid helt skilda tider gäller ju mest i privata sektorn. På en myndighet har man krav på sig att vara tillgänglig på tider då människor ringer myndigheten och då andra kollegor som är beroende av dig är på arbetsplatsen. Och jag kan räkna ut att arbetar man varje dag mellan 8.30 till ca 15.30 och inte har ngn dator med hem samt har en massa övertid så har man definitivt inte ens i närheten arbetat 8 tim.
    Tja då så. Om han sagt till dig att han fuskar och du sett att han skriver mer tid än han säger att han jobbar. Då vet du ju att han fuskar.

Men om, han inte erkänt det och du inte ser hans tidrapporter så är det kanske mest bara dina gissningar?
    .
    Sedan stämmer det inte att bara för att man jobbar på en myndighet så måste man vara på kontoret mellan 8-17. Det beror helt på vilken tjänst du har. Du kan inte jobba hemifrån om du förväntas sitta i kundmottagningen på Arbetsförmedlingen. Däremot kan du ju exempelvis lika gärna läsa PM, räkna budgetar och granska projektrapporter hemifrån.
Svar på tråden Kollegor som fuskar