• Tuttfia

Förvärkar..

Är det vanligt att man har flera förvärkar i timmen? Ond molande värk i nedre magen.

Tror ni att det är nära förlossning när jag har så mycket förvärkar?

Är gravid i vecka 40 (39+1)

• Svar på tråden Förvärkar..
  • malintherese01

Hej!

Jag har fött två barn (väntar mitt tredje) och båda mina har jag haft ganska rejält med förvärkar. Gick flera dagar med första, dock minns jag inte hur tätt.

Men med min andra hade jag förvärkar med ca 20-25 minuters mellanrum i en hel dag. Sedan avstannade de men sen drog de igång ordentligt igen dagen efter och tog då ca 6-7 timmar innan hon var ute :)

• Tuttfia

Tack så mycket för ditt svar!:)

Jag har haft förvärkar under dagarna när jag legat på soffan, fast bara i en timme ungefär.

Men idag känns det helt annorlunda. Har haft förvärkar och sammandragningar med ungefär 20-25 minuters mellanrum hela dagen istortsett. Magen blir stenhård och det gör ont mellan troskanten och naveln. En jobbig smärta.. Den håller i sig ganska ordentligt ca 30 sekunder, sen släpper de efter.

När det kändes ordentligt för dig under en dag, kom din bebis dagen efter eller blev det lugnt flera dagar innan värkarna drog igång igen?:)

• Anonym (Förvärkar from hell!)

Jag har väldiga förvärkar redan i v.37+0. Jag födde v.39+2, kommer ihåg att jag hade förvärkar/sammandragningar som inte gjorde jätte ont utan var mer obehagliga bara. Sen en kväll fick jag mer förvärkar och det kändes precis som du säger helt annorlunda. Det gjorde ondare liksom. Sen avtog precis ALLT. 7 dagar senare vaknar jag upp av att mitt vatten går och när jag kom in var jag öppen 6cm. Bm trodde alltså då att jag hade öppnat mig den kvällen när jag hade så ont.

Hoppas du pckså håller på att öppna dig och att det snart är dags. Pch jag hoppas du får en lika lättsam förlossning som mig. (3 timmar inne på förlossningen, första barnet)

• Tuttfia

Gu vad roligt att få sånna här svar på hur ni hade innan era förlossningar! Mycket intressant att se hur olika de kan vara med:)

Ja alltså jag har haft förvärkar i nån vecka men endast mitt på dagen i ca en timme sammanlagt!

Men idag är första dagen det har kommit och gått var 20-25 minut från ca 12 på dagen och det håller på än.. Ont gör det och faktiskt ganska obehagligt också. Det är en jobbig smärta som jag blir ganska trött av.. Svårt att förklara:)

Men jag får se om det fortsätter eller om det stannar av:)

• Emelius
    Tuttfia skrev 2016-02-10 23:49:16 följande:

Gu vad roligt att få sånna här svar på hur ni hade innan era förlossningar! Mycket intressant att se hur olika de kan vara med:)

Ja alltså jag har haft förvärkar i nån vecka men endast mitt på dagen i ca en timme sammanlagt!

Men idag är första dagen det har kommit och gått var 20-25 minut från ca 12 på dagen och det håller på än.. Ont gör det och faktiskt ganska obehagligt också. Det är en jobbig smärta som jag blir ganska trött av.. Svårt att förklara:)

Men jag får se om det fortsätter eller om det stannar av:)

Detta låter ju spännande! Har det hänt något mer under natten?
  • Tuttfia

Hade så fruktansvärt ont inatt så vi bestämde oss för att åka in och kolla läget, men tanke på att det är första barnet så vet man inte riktigt hur det ska kännas eller gå till..

Vi åkte in och jag hade två värkar på 10 minuter, livmodertappen är helt borta och jag är öppen 3-4 cm. Dock så blev vi hemskickade pga att de var för lite värkar. Fick med mig smärtstillande och en tablett som "slår ut" värkarna.

Har kunnat sova några timmar. Men är så förbannat orolig inför när tabletterna slutar värka, med tanke på hur sinnessjukt ont värkarna tog..

Men nu är det nog inte så hemskt länge innan bebis kommer!:)

• Emelius

Jag förstår din oro inför att värktabletten verkan ska försvinna men det låter ju verkligen som att bebisen kommer inom en väldigt snar framtid :)

• malintherese01

Åh så spännande! Då tror jag kanske att du snart är ute på sjukhuset igen och får ut er efterlängtade bebis! ????

Jag hade mina värkar en hel dag, sen avtog det en natt och halva dagen innan de drog igång ordentligt! :)

Svar på tråden Förvärkar..