• LaFleur

Har svårt att andas, börjar bli rädd:(

Hej på er!

Det hela började för cirka 2 veckor sedan. Jag kunde då helt plötsligt inte andas normalt. Jag kunde liksom inte dra djupa andetag, utan var tvungen att framkalla gäspningar för att kunna andas djupt. Det gick över efter ungefär 1 vecka och jag kunde andas som vanligt i 2 dagar. Idag började allting om :(
    Fast nu känns det som att det är värre än vad det var förra gången. Har nu jä..t ont i bröstet pga alla dessa fejkade gäspningar.

Vad är detta? Någon som varit med om liknande? Vad berodde det på i såna fall?
    Kan nämna att jag har det ganska stressigt just nu i mitt liv och misstänker att det kan vara orsaken.

• Svar på tråden Har svårt att andas, börjar bli rädd:(
  • Biting the Sun

Hej! Det du beskriver kallas "lufthunger" och kan absolut bero på stress eller ångest (kan till exempel dyka upp i början av behandling med antidepressiv medicin), men det KAN ha en fysisk orsak, som blodproppar i lungorna, överaktiv sköldkörtel eller något annat. Det är såklart omöjligt att säga vad det beror på i ditt fall utan att undersöka dig, så ett besök på vårdcentralen är att rekommendera. De fysiska orsaker som ger andfåddhet är till största delen lätta att behandla så dra dig inte för att söka!

• Anonym (Gäsp)

Kan vara stela/låsta muskler, om man stressat mycket eller har jobb där man sitter mycket stilla typ vid datorn kan det bli så. Musklerna som ska dra ut lungorna fungerar inte riktigt. Men då brukar man ha svårt att gäspa också, man försöker och försöker och till sist går det.

• LaFleur
    Biting the Sun skrev 2016-02-10 23:20:24 följande:

Hej! Det du beskriver kallas "lufthunger" och kan absolut bero på stress eller ångest (kan till exempel dyka upp i början av behandling med antidepressiv medicin), men det KAN ha en fysisk orsak, som blodproppar i lungorna, överaktiv sköldkörtel eller något annat. Det är såklart omöjligt att säga vad det beror på i ditt fall utan att undersöka dig, så ett besök på vårdcentralen är att rekommendera. De fysiska orsaker som ger andfåddhet är till största delen lätta att behandla så dra dig inte för att söka!

Tack för ditt svar! Ringde VC imorse, men dom hade som vanligt inga tider. Fick rådet att åka till akuten om det blir värre. Det lät lovande????????
  • LaFleur
    Anonym (Gäsp) skrev 2016-02-11 06:24:14 följande:

Kan vara stela/låsta muskler, om man stressat mycket eller har jobb där man sitter mycket stilla typ vid datorn kan det bli så. Musklerna som ska dra ut lungorna fungerar inte riktigt. Men då brukar man ha svårt att gäspa också, man försöker och försöker och till sist går det.

Har verkligen inget stillasittande jobb. Plus att jag tränar regelbundet och är ute på långa promenader med hunden. Nu har jag faktiskt inte kunnat träna ordentligt på länge, bli så himla andfödd när jag anstränger mig och pulsen pumpar ut som bara den
  • Biting the Sun
    LaFleur skrev 2016-02-11 09:48:40 följande:
    Tack för ditt svar! Ringde VC imorse, men dom hade som vanligt inga tider. Fick rådet att åka till akuten om det blir värre. Det lät lovande????????
    Ja, blir du plötsligt mycket andfådd ska du definitivt söka akuten, men där utesluter man bara de värre/farligare orsakerna. Det är på vårdcentralen som man startar en vanlig utredning. Fick du en tid längre fram åtminstone?
  • LaFleur
    Biting the Sun skrev 2016-02-11 17:59:14 följande:

Ja, blir du plötsligt mycket andfådd ska du definitivt söka akuten, men där utesluter man bara de värre/farligare orsakerna. Det är på vårdcentralen som man startar en vanlig utredning. Fick du en tid längre fram åtminstone?

Nej, jag fick ingen tid och skulle försöka ringa igen imorgon. Får se om det blir nåt då
  • Biting the Sun
    LaFleur skrev 2016-02-11 23:40:18 följande:
    Nej, jag fick ingen tid och skulle försöka ringa igen imorgon. Får se om det blir nåt då
    Du måste ju inte ha en akut tid (dvs samma dag), hellre att du får en tid om en vecka än ingen alls. Det ska du inte behöva ringa flera gånger för!
    Blir det sämre eller om du får nya symtom finns det ju alltid akutmottagningen. Och då är det bra att du har en tid bokad framöver på VC att följa upp med efteråt.
  • LaFleur
    Biting the Sun skrev 2016-02-11 23:53:26 följande:

Du måste ju inte ha en akut tid (dvs samma dag), hellre att du får en tid om en vecka än ingen alls. Det ska du inte behöva ringa flera gånger för!

Blir det sämre eller om du får nya symtom finns det ju alltid akutmottagningen. Och då är det bra att du har en tid bokad framöver på VC att följa upp med efteråt.

Jo, jag vet men dom sa att det är fullbokat flera veckor i förväg (bor i en håla), så dom skulle ringa upp mig vid återbud eller så. Ska prova nu att boka via minavardkontakter, brukar vara smidigast.
  • toppentjej

Hej, en jätegammal tråd men du beskriver MIG just nu.. 

Fick du veta vad det rörde sig om?? :O :(( 
    Hoppas på svar.. är fasiken desperat. 
    /A

Svar på tråden Har svårt att andas, börjar bli rädd:(