• Hannapanna94

Nyhämtad kattunge går inte på lådan

Nu har vi äntligen fått hem en liten sprallig hankattunge på 12 veckor! Han verkar trivas bra, leker, sover och äter. Däremot går han inte på lådan alls.

Han var rumsren i sitt förra hem och jag har bytt sand och låda för att det ska vara så likt det han är van vid som möjligt, men det hjälper inte heller. Har försökt alla möjliga trick. Jag bär honom till lådan när han är nödig men han springer genast någon annanstans för att göra sina behov (trots att de ställena nu är superrengjorda och luktar citron och parfym).

Är det normalt att en kattunge inte går på lådan i början i sitt nya hem?

• Svar på tråden Nyhämtad kattunge går inte på lådan
  • Tindra85

Testa att stänga in honom på ett litet rum direkt efter han ätit - tex badrum och sitt med honom tills han gått på lådan, alt sätt honom i lådan o krafsa lite i sanden så han får intresse för den... Funkade för våra när en av dem inte ville. Sen se till att inte ha lock på lådan om det kan vara det som stör...

Bort med mattor och sånt som kan vara i riskzonen så länge..

Hoppas det löser sig!

• Lyckygirl9999

Bär kissen till lådan så fort ni ser att den börjar på golvet. Håll koll på den. Och för allt i världen, skäll aldrig på den. Det brukar lösa sig efter ett tag :) prova även andra sorters kattsand! Det fungerade för oss.

• Vanja

Har han gått på samma ställe mer än en gång? Då kanske du kan prova att ställa lådan där? Alternativt kanske lägga en tidning med lite sand på där för att sedan ta bort det efter ett par dagar och hoppas att han då letar upp sanden i lådan?

• Birgitta02

Ha aldrig mat och vatten i närheten av lådan. Katter äter inte där de gör ifrån sig.
    Är du säker på att inte de gamla ägarna ljög när de sa att den gick på lådan? Är den veterinärkollad? Har katten UVI och det gjort ont nån gång när den kissat på lådan, så ratar den lådan av rädsla att det ska göra ont igen.

Mina katter har alltid gått på lådan omgående. En katt kissade på mattan på väg till lådan en gång men det var ren olycka. Så jag misstänker att din katt kanske inte är riktigt frisk alt. att mat/vatten står för nära lådan.

• Hannapanna94

Tack för alla svar!

Tidigare har jag prövat att ställa en kattlåda eller matskål på ställena han varit på, det har fungerat men då har han alltid valt ett nytt ställe. Jag försökte få råd från veterinären som inte hade mycket mer att säga än att det var konstigt. Han verkar frisk eftersom han är lekfull och kelig. Borde jag be om en närmre undersökning?

Väldigt frustrerande eftersom jag inte vet vad jag kan ändra för att han ska gilla den. Det är mycket sand i lådan som är samma som han hade tidigare (Miss Cat) och den är placerad i duschen.

Nu prövar jag att bara ha honom i hallen och badrummet. Håller tummarna för att det ska fungera.

• Birgitta02

Köp felliway hos veterinären. Det utsöndrar feromoner som gör att katten blir lugnare och kanske mår lite bättre. Kan vara värt ett försök.

• Birgitta02
    Tindra85 skrev 2016-02-11 15:30:27 följande:
    O just det - flera lådor!
    Japp: en katt = två lådor. Två katter = tre lådor osv.
  • trollefur

Eftersom att han är nyinflyttad kan det vara omställningen som får han att göra sina behov på andra ställen. Köp feliway finns som adapter att stoppa i eluttaget. Har funkat klockrent på mina katter.

• Vanja
    Birgitta02 skrev 2016-02-11 15:31:21 följande:

Japp: en katt = två lådor. Två katter = tre lådor osv.

Trodde de var tre katter = två lådor. Två katter = en låda.. Är ingen kattmänniska de ser jag de! :) :)
  • Dexter dot com
    Vanja skrev 2016-02-12 00:23:28 följande:
    Trodde de var tre katter = två lådor. Två katter = en låda.. Är ingen kattmänniska de ser jag de! :) :)
    Många katter går inte i en redan använd låda så är man inte hemma jämt och rensar lådan direkt så är risken stor att katterna sätter sig någon annanstans. En låda kostar ju ingenting så visst kan man kosta på sig nån extra :)

TS, låt katt en bara vara några dagar och flytta inte runt på lådan utan ställ 2-3 st på olika ställen, visa katten några gånger var dom finns och låt katten boa in sig så ska du se att det löser sig.
  • kjellström

Hej

Prova med några droppar klorin i kattsanden. Katter brukar gilla den lukten.

Hoppas det löser sig och grattis till den nya familjemedlemmen,

// matte till två ????

Svar på tråden Nyhämtad kattunge går inte på lådan