• mrskreiz

Hur kan man förhandla bort Provanställning?

Hej alla kloka!

Jag ska på arbetsintervju i veckan. Jättekul! Men, enligt platsannonsen står det att de tillämpar provanställning. Det här är ett jobb som jag verkligen vill ha, men det innebär i sådana fall att jag ska säga upp mig från min nuvarande fasta anställning. Det är ett jobb med samma arbetsuppgifter och då känns det lite osäkert att gå från fast jobb till ett otryggare alternativ.

Är det fult/fel att ta upp det för diskussion? Är det någon som lyckats förhandla bort det? Eller förhandla ner tiden? Jag tänker att efter 1 eller 3 månader borde man väl ändå ha "känt" på varandra tillräckligt?

Vad är bästa argumentet? 
    Tacksam för råd! 

• Svar på tråden Hur kan man förhandla bort Provanställning?
  • Birgitta02

Det är himla svårt att förhandla bort provanställningen. Däremot kanske du kan få sex månaders tjänstledighet på ditt nuvarande för att prova annat jobb?

• Carambolan

Ta upp det för diskussion :) När jag blev anställd på ett ställe jag praktiserat på under studietiden fick jag det åtminstone nedkortat till tre månader när jag tog upp det. Jag tog inte upp det vid intervjun, utan när de ringde och erbjöd mig tjänsten och vi förhandlade om lön osv.

• Pipam

Om jag vore du skulle jag gå på intervjun och inte säga eller fråga något om provanställningen utan vänta om/när du blir erbjuden arbetet. Först då har du ju läge att förhandla ner tiden på provanställningen.

Vid en intervju väljer de eventuellt bort dig för att gå vidare om du tar upp det då.

• mrskreiz

Klokt om att vänta. Så klokt att jag nästan känner "Duh! Varför tänkte jag inte på det själv". Tack för era svar! 

• Catti41

Det är klart du kan förhandla om det, men som andra säger inte förrän du erbjuds tjänsten.
    Sen kan du också förhandla med din nuvarande arbetsgivare om att få vara tjänstledig för att prova annan tjänst.

Själv skulle jag aldrig acceptera en provanställning men jag har ju en etablerad karriär och ett annat förhandlingsläge.

Svar på tråden Hur kan man förhandla bort Provanställning?