Byta förskola sent, 5 år
Är det jättedumt att byta förskola när barnen trivs och har kompisar, speciellt när barnet nu fyller 5 år? Det har hänt små olyckor som vi blir jätteoroliga av, tex ramlat från hög sten o slog hål i huvudet mm. Jag har oroat mig fram och tillbaka hela tiden pga andra saker också, men alla säger att det ser ut såhär i dagsläget, på alla förskolor. Det är massor med barn och gården är enorm, de kan omöjligt ha koll. När jag hör mig själv berätta för folk att det är 32 barn, bara i hans grupp på 4 fröknar (ofta någon borta dock), så undrar jag varför jag har honom (och hans syskon 2,5år) där. Det är närmare 90-100 barn på fsk...
Bytet skulle ske till en mindre fsk med bara 2 grupper i utemiljö. Men sen vid 6 år ska han börja förskoleklass på en jättestor skola. Vi bor lite utanför stan och det är en skola som är väldigt naturlig för oss. Jag vet inte hur vi ska göra, det viktigaste är att det blir bra för barnen... Skulle det hända något allvarligt skulle jag aldrig förlåta mig själv. Samtidigt kan det ju hända var som helst. Ingen har väl så små grupper att man kan ha stenkoll på varje unge... Men både gruppstorlek, lokaler och gården här är som gjort för olyckor och jag är helt förvånad över att det inte händer mer (fast vi hör ju kanske inte om allt)!