• Anonym (Ts)

Hur skriver jag ett arbetsintyg?

Som rubriken lyder. Vad ska stå i ett arbetsintyg?

Start och slutdatum + arbetsuppgifter antar jag, men vad är viktigt att ta med utöver det?

Aldrig gjort detta tidigare men måste skriva ett idag och vill att det ska bli så bra som möjligt. Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Hur skriver jag ett arbetsintyg?
  • That is life

Hur många timmar personen har jobbat varje månad, hur mycket i timlön/månadslön, vilken sorts anställning det har varit. Det har stått i mina intyg som jag har fått av kommunen.

• Anonym (Ts)
    That is life skrev 2016-02-12 06:11:58 följande:

Hur många timmar personen har jobbat varje månad, hur mycket i timlön/månadslön, vilken sorts anställning det har varit. Det har stått i mina intyg som jag har fått av kommunen.

Tack! Det är en heltidstjänst på 100%. Men måste jag skriva lönen? Den är usel och det kan kanske göra det svårt att få en rejäl löneökning till kommande arbeten då?
  • Carambolan

Det brukar finnas färdiga blanketter på a-kassornas hemsida :) Använd en av dem!

• Anonym (Kdndzmzm)

Det är din arbetsgivare som skriver ett arbetsgivarintyg, inte du.

I intyget så står vad för typ av anställning du haft, hur mycket frånvaro du haft och din anställningstid.

Kontakta chefen så fixar hon/han ett sådant.

• Anonym (Ts)
    Carambolan skrev 2016-02-12 06:45:08 följande:

Det brukar finnas färdiga blanketter på a-kassornas hemsida :) Använd en av dem!

Tack! Googlade lite men problemet är att intyget inte ska användas till a-kassan utan mer som betyg för väl utfört arbete. Kanske heter något annat? Arbets betyg?
  • Anonym (Kdndzmzm)

I ett tjänsteintyg skriver arbetsgivaren vilken form av arbetsuppgifter du haft. Och även rekommendationer

Om chefen vill. Detta kan man använda som "merit" när man söker jobb :) arbetsgivarintyget är till tex a-kassan så man får rätt ersättning :)

• Anonym (Ts)
    Anonym (Kdndzmzm) skrev 2016-02-12 06:52:19 följande:

Det är din arbetsgivare som skriver ett arbetsgivarintyg, inte du.

I intyget så står vad för typ av anställning du haft, hur mycket frånvaro du haft och din anställningstid.

Kontakta chefen så fixar hon/han ett sådant.

Nej han gör inte det tyvärr. Så vi måste skriva till oss själva och sedan skriver han under. Väntat över 1 år nu och insett att detta är enda lösningen.
  • Anonym (Kdndzmzm)

Märkligt, okej om det gällde tjänsteintyget.

Men arbetsgivarintyget kan du omöjligt skriva själv, om du inte har stenkoll på exakt när du varit sjuk/vabbat osv. Prata med ditt lönekontor :)

Kan säga på en gång att tex a-kassan med största sannolikhet aldrig kommer godkänna ett intyg som du skrivit själv och han bara "skrivit under"

Hoppas det löser sig för dig :)

• Carambolan

Ja, tjänsteintyg / arbetsbetyg / skriftligt omdöme är du ute efter i så fall.

I sådana brukar jag skriva hur länge personen jobbat hos oss och i vilken omfattning (heltid etc), vilka arbetsuppgifter samt några rader personligt omdöme. Det brukar vara max en halv a4 text. Sen skriver jag ut det snyggt på företagets brevpapper, med mina kontaktuppgifter och signatur.

• Anonym (Ts)
    Carambolan skrev 2016-02-12 06:58:06 följande:

Ja, tjänsteintyg / arbetsbetyg / skriftligt omdöme är du ute efter i så fall.

I sådana brukar jag skriva hur länge personen jobbat hos oss och i vilken omfattning (heltid etc), vilka arbetsuppgifter samt några rader personligt omdöme. Det brukar vara max en halv a4 text. Sen skriver jag ut det snyggt på företagets brevpapper, med mina kontaktuppgifter och signatur.

Tack! Det var ungefär detta jag var ute efter. Nåt företagspapper har vi inte men det får gå bra iaf.
  • Carambolan
    Anonym (Ts) skrev 2016-02-12 07:11:39 följande:

Tack! Det var ungefär detta jag var ute efter. Nåt företagspapper har vi inte men det får gå bra iaf.

Lägg in företagets logga i sidhuvudet bara så ser det lite formellare ut :)
Svar på tråden Hur skriver jag ett arbetsintyg?