VARFÖR är dinkelmjöl bättre än vetemjöl??
Ja som frågan ovan.
Är dinkelmjöl bara en "nyhetsfluga" eller är det verkligen bättre än vetemjöl, vad i så fall är det som gör dinkel bättre än vete?
Ovetandes!!
Ja som frågan ovan.
Är dinkelmjöl bara en "nyhetsfluga" eller är det verkligen bättre än vetemjöl, vad i så fall är det som gör dinkel bättre än vete?
Ovetandes!!
Dinkelmjöl är en gammal vetesort som odlades redan på stenåldern. Dinkelmjöl har en hög halt av protein och är rik på B-vitaminer och mineralämnen.
Tyvärr är det ju så här att vid förädlingen av spannmål så avlägsnas ju de yttre lagren på sädeskornen och då försvinner en stor del av de näringsämnena som behövs för cellernas funktion, nämligen lipider och steroler. Dinkelmjöl har ett hårt skal och därför skyddas det näringsrika vetekornet vid förädlingen.
Äter man mycket vitt bröd, vitt ris och så vidare kan man komplettera sin kost med något som heter Tre-en-en, som är ett kosttillskott som består av vetegroddar, riskli och sojabönor (glutenfritt) som ger en god hälsa och cellfunktion. Vi människor är ju uppbyggda av celler och vi mår som våra celler gör.
Hoppas att jag har kunnat svara på din fråga.
Ezzy
Det handlar väl också om att dinkelmjöl har en lägre GB än vad vetemjöl har och ger därför inte sådan svängning i blodsockret som vetemjöl.
Det är liksom bättre med dinkel för att det är grövre och har högre halt protein än vetemjöl.
Ezzy;oj vad påläst du är..
Tack för informationen båda två, nu känns det lite bättre då jag köper en liten påse dinkelmjöl betydligt dyrare än en stor påse vetemjöl.
Jennie Brunflo: Menar du GI Glykemiskt index? jag tror det