• Anonym (Rädd tjej)

Tappar konstigt mycket hår

Ja som rubriken säger tappar jag konstigt mycket hår. Nu menar jag faktiskt mina ögonfransar och ögonbryn, det låter jätte konstigt för hur ofta hör man att någon tappar hår från ögonbrynen? Nej inte så ofta. Men jag gör det och jag har ingen aning om vad det beror på och börjar faktiskt att bli rädd. Jag vet att alla tappar hår både på ögonbrynen och fransarna, men jag tappar betydligt mer, alltså verkligen konstigt mycket. Den kan ju alltid bero på sminket. Men jag läste någon stans att det kan också bero på stress. Jag går i skolan och den tar kål på mig, samma sak hemma. Kan det bero på de? Vad ska jag göra? Det börjar bli lite läskigt känns som jag kommer tappa alla mina fransar och bryn.. Kan tilläga att jag färgade ögonbrynen men det var ett tag sen, ifall de hade nånting med saken att göra kanske ?

• Svar på tråden Tappar konstigt mycket hår
  • thweni

Kolla upp så det inte är alopeci. Då tappar man hår. En del tappar bara på huvudet, en del fläckvis på kroppen och en del tappar allt hår på kroppen.

• Anonym (Rädd tjej)
    thweni skrev 2016-02-12 20:00:13 följande:

Kolla upp så det inte är alopeci. Då tappar man hår. En del tappar bara på huvudet, en del fläckvis på kroppen och en del tappar allt hår på kroppen.

Kan man få det bara sådär? Vem vänder jag mig till?
  • thweni

Hör av dig till din vårdcentral så tar de prover för att se vad det kan vara. Vid sköldkörtelsjukdom kan man även tappa hår, men jag vet inte om det enbart är ögonbryn eller om det gäller hår på huvudet.

Alopeci är en autoimmun sjukdom som kan bryta ut när som helst. Risken för att drabbas är större om man tex har någon autoimmun sjukdom i släkten, tex diabetes eller reumatiska sjukdomar, eller haft böjveckseksem som liten. Men även andra drabbas.

Autoimmun sjukdom innebär att kroppens immunförsvar slår ut en normal funktion, i detta fall hårsäckarna, och man tappar då håret.

Finns bra info om sjukdomen på alopeci.se.

Men först och främst, kontakta din vc så de får ta prover för att kunna utesluta sjukdom. För det kan som du säger vara stress, även om det känns konstigt att du bara tappar ögonbrynen.

• Anonym (Rädd tjej)
    thweni skrev 2016-02-13 21:34:34 följande:

Hör av dig till din vårdcentral så tar de prover för att se vad det kan vara. Vid sköldkörtelsjukdom kan man även tappa hår, men jag vet inte om det enbart är ögonbryn eller om det gäller hår på huvudet.

Alopeci är en autoimmun sjukdom som kan bryta ut när som helst. Risken för att drabbas är större om man tex har någon autoimmun sjukdom i släkten, tex diabetes eller reumatiska sjukdomar, eller haft böjveckseksem som liten. Men även andra drabbas.

Autoimmun sjukdom innebär att kroppens immunförsvar slår ut en normal funktion, i detta fall hårsäckarna, och man tappar då håret.

Finns bra info om sjukdomen på alopeci.se.

Men först och främst, kontakta din vc så de får ta prover för att kunna utesluta sjukdom. För det kan som du säger vara stress, även om det känns konstigt att du bara tappar ögonbrynen.

Jag får göra precis som du säger. Tack för ditt svar!
Svar på tråden Tappar konstigt mycket hår