• Tihi

    Hjälp! När började alla ta en miljon foton?

    Jag fick lite panik idag när jag tittade på alla bilder på datorn och jag bara hade bilder från 2007 och framåt ungefär. Innan dess så hade jag nästan inga bilder i datorn alls utan bara några ströfoton genom åren från början av 2000-talet. Jag måste ha "tappat bort dom" när jag har bytt dator.  Gråter Jag grävde fram gamla hederliga fysiska  fotoalbum och hittade en hel del bilder mellan år 2002 och 2006 men jag är inte säker på om dom är tagna med en "fotorulleskamera" eller en digitalkamera.

    Så det mysteriet ledde till frågorna:

    From ungefär när hade "alla" bara digitalkameror?

    From ungefär när kom mobiltelefonerna med bra kameror och plats för många foton på minneskortet?

    Jag tänker mig att "alla" började ta hysteriskt många foton när mobilkamerorna kom på allvar (kanske runt 2008-2010 när smartphones tog över världen?) för då hade man ju alltid med sig en kamera.

    Någon som vill spekulera med mig? Jag blev så ledsen när jag insåg att jag nästan inte har några foton alls på datorn mellan år 2000-2007,2008 men det kanske har en förklaring i att det inte togs lika många foton på den tiden och att fotona printades ut på papper då?

  • Svar på tråden Hjälp! När började alla ta en miljon foton?
  • sportpappa

    Jag började med digitalkamera på allvar 2007. Mobilkamera började jag med några år senare. Innan dess är det ont om bilder på datorn. Jag har dock ett projekt där jag ska digitalisera alla papperskopior och negativ som jag har liggande i flyttlådor i källaren så att allt finns på datorn. Första steget är att skaffa en tillräckligt bra skanner som gör jobbet bra.

  • StevenDiese

    Köpte digitalkamera 2004. Efter det är det knökafullt. På gott o ont.

  • Tihi

    Jag tror jag köpte min första digitalkamera 2003-2004 nångång men jag släpade ju inte med den om jag inte skulle på en resa, dop eller bröllop och liknande. Jag tror inte heller att man tog så hysteriskt många bilder som man gör idag då i början eller hur minns ni det? Jag började ta riktigt många bilder först i någon Ericsson kameramobil runt 2008 kanske och sen med iPhone förstås för man har ju alltid med sig mobilen.

    Det betyder ju iofs då att jag saknar 4-5 års bilder på datorn mellan 2003-2007,2008. Men jag verkar ha en hel del utprintade foton iaf så det är ju alltid något men synd att 4-5 år verkar ha försvunnit på vägen. Gråter

    Vilket leder mig till vidare till hur sparar man bäst kopior på sina foton? Vill inte ha dom i något moln!!! Är det extern hårddisk som gäller? Flashdrives? CD-skivor? Hur gör ni för att försäkra er om att ni har alla foton även 30 år from nu?

    Någon som vet var man kan printa ut bilder billigt men bra? Extra film och andra företag?

  • sportpappa
    Tihi skrev 2016-02-12 21:56:40 följande:

    Vill inte ha dom i något moln!!!


    Varför inte i något moln?

    Näst bästa alternativet är en hårddisk, med risken att den går sönder när som helst. Så minst två hårddiskar krävs med samma foton på båda. Förvara inte båda hemma utan skaffa ett NAS som du ställer hos någon annan. Sannolikheten att båda bostäderna brinner upp samtidigt är så gott som obefintlig.

    Allra säkraste lösningen tycker jag är att ha allt på din dator hemma. Spegla till ett NAS hos någon annan och slutligen en kopia i valfri molntjänst.
    Själv kör jag dubbla hårddiskar hemma som speglas en gång i veckan och även allt i Google Photos, dvs. i molnet.
  • Tihi
    sportpappa skrev 2016-02-12 22:42:00 följande:
    Varför inte i något moln?

    Näst bästa alternativet är en hårddisk, med risken att den går sönder när som helst. Så minst två hårddiskar krävs med samma foton på båda. Förvara inte båda hemma utan skaffa ett NAS som du ställer hos någon annan. Sannolikheten att båda bostäderna brinner upp samtidigt är så gott som obefintlig.

    Allra säkraste lösningen tycker jag är att ha allt på din dator hemma. Spegla till ett NAS hos någon annan och slutligen en kopia i valfri molntjänst.
    Själv kör jag dubbla hårddiskar hemma som speglas en gång i veckan och även allt i Google Photos, dvs. i molnet.
    Jag är anti moln. Vad är NAS?


  • sportpappa
    Tihi skrev 2016-02-12 22:44:36 följande:
    Jag är anti moln. Vad är NAS?
    NAS = Network Attached Storage. I princip en hårddisk uppkopplad till nätverket. Ställ en sån hemma hos någon annan. Koppla upp den till deras nätverk. Sen kan du skicka filer till den.

    Är du medveten om att du använder molntjänster hela tiden så fort du använder andra tjänster på Internet? Det är för att molntjänster används så gott som överallt. Du ser det inte utan det sker helt i bakgrunden.
    Är du anti tradionellt uppsatta tjänster också?

    Molntjänster är ruskigt smidigt och ofta helt gratis så länge man inte använder väldigt stora datamängder.

    "Anti moln" är inte jättetungt argument eftersom det inte ger någon anledning till varför du inte tycker om molntjänster. Om du däremot sagt att du är en foliehatt som tror att Google, Apple, Dropbox m.fl. använder din data till fuffens så hade jag mer förstått dig. Fast då har du samma problem med alla tradionellt uppsatta tjänster. Du är egentligen anti Internet
Svar på tråden Hjälp! När började alla ta en miljon foton?