• kioskvältare

    Avslutningsfika till 30-50 personer

    Ja, jag ska byta arbete och behöver bjuda kollegor på något. Ett av problemen är att jag inte vet hur många som kommer,  minst 25 personer och allra mest 50. Det beror lite på om bara min egen enhet dyker upp eller om det kommer några från andra också.

    Jag funderade på olika alternativ som att ställa ut några fat/skålar med choklad och godis men det är både tråkigt och dyrt.

    Min bästa idé nu är att göra små pannacotta i engångsglas. Ev i 2 sorter. Känns inte jobbigt och tidskrävande att göra och inte jättedyrt heller.

    Men har ni några bra idéer? Någon fantastisk kaka som lämpar sig till många? Jag måste baka den dagen innan och transportera i bil. 

    Det ska helst vara få ingredienser och gå fort att göra. Jag kan t ex inte stå och knåda en vetedeg (sjukdom)

    Beställa tårtor hade varit det bästa men det har jag inte råd med. Helst inte kladdkaka, kärleksmums eller cupcakes som är så himla vanligt och tråkigt det också.

    Något med nutella i kanske? Eller vad som helst som känns gott och lyxigt men ändå är billigt och lättgjort. Enkelt va? :-P 

  • Svar på tråden Avslutningsfika till 30-50 personer
  • Rani

    Ett par sorters smulpaj tänker jag t ex hallon och äpple. Kan göras i långpanna/stor form. Superenkelt och kostar inte mycket. Serveras med vaniljvisp.

  • Aniiee

    Din idé om pannacotta är inte dum. Men sån chocoholic jag är så skulle jag istället göra en 3-layer chocolate mousse. Få ingredienser (6 totalt), lätt gjort, kan göras dagen/kvällen innan. Du kan göra 50 enportioner eller ett 3-5 terriner (beroende på terrinernas storlek)., beroende på vilket du har lättast att frakta. Chokladen behöver inte vara dyr, det går bra med marabouchoklad (dock inte block.,...)


    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • kioskvältare
    Voluptuous Shalimar skrev 2016-02-12 23:33:40 följande:

    Nån typ av snygga brownies som du kan servera med lättvispad grädde?


    Brownies är super men tyvärr hade den senaste som slutade för ett par veckor sedan det.
  • kioskvältare
    Milleman skrev 2016-02-13 07:01:11 följande:

    Rulltårta/drömtårta :)


    Drömrulle med dajmkross i smörkrämen hade jag tankar om. Enkelt att transportera också och skära upp på plats. Men så tänker jag att jag ska få problem med ihoprullningen så att de spricker och blir fula och då står jag där...
  • kioskvältare
    Aniiee skrev 2016-02-12 23:48:10 följande:

    Din idé om pannacotta är inte dum. Men sån chocoholic jag är så skulle jag istället göra en 3-layer chocolate mousse. Få ingredienser (6 totalt), lätt gjort, kan göras dagen/kvällen innan. Du kan göra 50 enportioner eller ett 3-5 terriner (beroende på terrinernas storlek)., beroende på vilket du har lättast att frakta. Chokladen behöver inte vara dyr, det går bra med marabouchoklad (dock inte block.,...)


    Ja, din idé är inte heller så dum Jag hade tankar på att antingen göra 2 olika pannacotta, en mjölkchokladpannacotta med dajmkross och en vit chokladpannacotta med hallonsås eller så helt enkelt ha hälften vit och hälften mörk i samma portionsglas.

    Tittade på lite recpet på ditt förslag och där skulle något stå i frysen så det går inte pga platsbrist och det går sen inte att förvara alls på jobbet. Kyl finns men den brukar vara ganska full så där blir det problem med pannacottan också
  • kioskvältare
    Pellelilla skrev 2016-02-13 09:30:32 följande:

    Den här. Kanske lite dyrare men SÅ värt. Man kan skippa nötterna, det har jag gjort. Har aldrig bakat den utan att det blivit total succé!

    www.smaskens.nu/2011/12/mjolkchokladtryffeltarta-med-rostade.html


    Va?! Nä, man kan inte skippa nötterna, det är ju det godaste Den verkar väldigt god men tyvärr ser jag en del problem. Jag skulle behöva göra åtminstone 4 st och det har jag inte formar till, alternativt göra det i typ långpanna och inget av det hade fått plats i min kyl över natten. Och inte sen på jobbet heller de 6 timmarna innan den ska monteras och ätas.

    Hmm, har inte tänkt innan på att alla varianter jag funderat på faller på kylutrymme

    Jag som ville slippa göra någon tråkig kaka
  • Milleman
    kioskvältare skrev 2016-02-13 09:02:52 följande:
    Drömrulle med dajmkross i smörkrämen hade jag tankar om. Enkelt att transportera också och skära upp på plats. Men så tänker jag att jag ska få problem med ihoprullningen så att de spricker och blir fula och då står jag där...
    Jag tycker sällan de spricker.
    Och smaken överväger nog en spricka :D
  • Pellelilla
    kioskvältare skrev 2016-02-13 09:49:29 följande:
    Va?! Nä, man kan inte skippa nötterna, det är ju det godaste Den verkar väldigt god men tyvärr ser jag en del problem. Jag skulle behöva göra åtminstone 4 st och det har jag inte formar till, alternativt göra det i typ långpanna och inget av det hade fått plats i min kyl över natten. Och inte sen på jobbet heller de 6 timmarna innan den ska monteras och ätas.

    Hmm, har inte tänkt innan på att alla varianter jag funderat på faller på kylutrymme

    Jag som ville slippa göra någon tråkig kaka
    De behöver inte kylas. Om du har två formar - baka dem två och två och så lägg på helt vanlig tallrik. Folie runt i rumstemp. Kvällen innan så gör jag oftast tryffeln, som jag brer på samma dag eller på plats. Den får inte vara kall, då går den inte att bre på.

    Bland 25-50 pers är det ganska sannolikt att någon/några inte tål nötter. Var det jag tänkte på. Kanske lämna en utan nötter?
  • Pellelilla

    Och en sak till - har du en balkong? En altan? Då kan du förvara det du nu vill bjuda på ute. En kartong/låda av något slag över och förankra med några böcker så händer inte något med det hela.

  • nnnnnnnn

    Kopierar ur en annan tråd, men det är för att denna kakan är så grym!
    Glutenfri, äggfri, mjölkfri, nötfri, sojafri osv.
    Få ingredienser.
    Om man blötlägger bönorna själv, så är det inte särskilt dyrt heller.
    GOD!
    Mäktig med, så den räcker till många. Skulle uppskatta att man lätt kan vara 10 pers på en rund form, och mångdubblar du receptet, så blir det en hel långpanna som räcker till väldigt många.

    Vill man lyxa till det lite så kan man köpa/göra vaniljsås att ha till kakan, men det är inget måste.

    Denna har jag bjudit på jobbet.


    Lite nyttigare alternativ som passar de flesta då den är fri från: nötter, mjölk (protein och laktos), ägg, soja osv.
    Sist gjorde jag med lakritspulver i smeten och hallon + flingsalt ovanpå.
    Det är väl lite "mogen" smak? Eller kanske det är en larvig "godissmak"? Iallfall gillade alla den.


    Portioner: 1 kaka, fyrkantig form (ca 23 x 23 cm) eller rund form (23-26 cm diameter)


    Tid: max 45 min


    600 g kokta svarta bönor (blötläggs i 24 timmar före kokning, låt svalna före bakning eller köp färdigkokta)
    05,-0,75 dl olja
    tex ekologisk rapsolja, kokosolja eller annan olja.
    0,75-1 dl vatten
    (eller annan vätska tex juice eller kallt kaffe)
    1/2 dl sirap (valfri sort) eller annan sötning tex socker, finrivet moget päron, mosad mogen banan, blötlagda mixade russin/plommon eller liknande
    1,5 dl havregryn
    0,5 dl kakao
    1,5 tsk bakpulver


    Smaksättning om man vill tex lakritspulver, vaniljpulver, finrivet apelsinskal.


     Kokosflingor + lite olja - för att bröa formen


    Frysta hallon/valfria bär, om man vill.


    1. Sätt ugnen på 180 grader. Mixa bönorna med oljan och vattnet till en slät smet.


    2. Häll ner resten av ingredienserna. Mixa igen. Smaka av! Lägg till mer smaksättning, socker/sirap och/eller lite salt.


    3. Pensla en form med olja, och strö med lite kokosflingor, om du vill.


    4. Klicka ut smeten i formen, platta till, strö över kokos om du vill, lägga på hallon/bär om man vill ha bär på och grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Det går inte att känna ifall kakan är klar, men 15 min räcker.


  • Voluptuous Shalimar
    kioskvältare skrev 2016-02-13 08:59:56 följande:

    Brownies är super men tyvärr hade den senaste som slutade för ett par veckor sedan det.


    Ah, ja, då är det ju trist att upprepa. Cheesecake då? Sån som inte är fryst, alltså. Går också att göra väldigt fint med tex färska bär och frukter och små dekorationskulor i silver och guld.
  • kioskvältare
    kioskvältare skrev 2016-02-13 14:40:52 följande:

    Dottern ska provbaka den här idag som också verkar lovande:

    www.ica.se/recept/snickers-kladdkaka-med-extra-kolakram-719665/

    Någon som provat den kanske?


    Nu har vi provat den. Himla god faktiskt och väldigt mäktig. Tyckte dock inte att tryffeln blev så bra så där får jag hitta en annan om jag ska göra den. Den jag fick tips om här tidigare i tråden blir nog alldeles utmärkt
  • Stokke

    Kärleksmums aka moccarutor som du gör i långpanna. Blir det över, kan du frysa och ta fram när du vill fika

Svar på tråden Avslutningsfika till 30-50 personer