• catjos

Vår tvååring är förstoppad!! Tips!??

Hej!! Som rubriken lyder så är vår tvååring förstoppad. Hon har haft problem med magen sen hon va nyfödd och från 6 månaders ålder har hon fått forlax junior (magpulver) varje dag. Detta har fungerat bra men så bestämde vi ihop med BVC att vi skulle byta till movicol junior, dels för att det va för lite äldre barn och sedan för att det ingår i högkostnadsskyddet så att vi skulle kunna hämta ut gratis... Nu är det ju tyvärr så att movicol junior inte finns med smal vilket forlaxen gör och som min dotter älskar att dricka. Försökte blanda movicolen med saft, i välling, på maten m.m men hon vägrade!! Och lyckades jag lura i henne det så va de inte säkert att hon fick i sig allt då hon är lite kinkig med maten... Detta resulterade i att hon blev rejält förstoppad och idag var det 7 dagar sedan hon bajsade!! Va hos dr i tisdags och vi bytte tillbaka till forlaxen och fick rådet att ge laxoberaldroppar samt laktulos. Sagt och gjort, hon fick dropparna i två dagar och igår äntligen hände något... Tyvärr gick det inte så smidigt som jag hade önskat. Hon va ledsen hela kvällen, sprang till toan hela tiden och ville bli torkad fast där inte va något. Vägrade sitta på toan och sa "aj aj aj bajs mamma" Fick panik stup i kvarten och trippade oroligt runt på tårna.. I några omgångar rann det lite bajs längst benen men hon vägrade fortfarande att sätta dig eller bajsa i blöja som jag också testade.. I morse lyckades hon dock klämma ut en del och blev en ny liten människa som åt massor till lunch! :) Nu ikväll va det dock samma visa igen men tillslut kom det lite mer efter mycket kämpande med att få henne att slappna av! Min fråga är nu om det kommer fortsätta såhär? Ska jag göra något mer? Jag har inte gett mer droppar utan nu får hon sitt pulver och laktulosen. Kan det ha varit dropparna som gjort det så jobbigt? Vet inte hur det blir när man tar sånna, tänker att man kanske chockar tarmen och att hon inte hinner med och känner av på samma sätt. Är så rädd att denna situation gjort att det även i framtiden (även fast hon inte är förstoppad) kommer att påverka bajseriet) Vi är så lyckliga och glada över att hon är blöjfri och går både 1 och 2 på toa. Nu är hon som sagt livrädd och gråter så fort man nämner toaletten eller bajsa :( Dom här dagarna har verkligen varit fruktansvärda och vi båda har gråtit!!!

Har ni några andra tips? Någon som varit i samma situation?? Tacksam för alla tips! :)

• Svar på tråden Vår tvååring är förstoppad!! Tips!??
  • StevenDiese

Movicol funkar bra om man får i dem det.

I oboy e det kanon!

• Jeltzin

Orkade inte läsa hela texten då den var rörig, men katrinplommonjuice är dundermedel här.
    Skiter som en gris efter nåt glas av det.

• Fia88

Försiktig med mjölkprodukter, det gör en hård i magen. Fibrer sätter fart på magen och som känt plommon, katrinplommon. Päron kan ha en laxerande effekt.

Haft problem själv och tagit en msk hela linfrön men inte säker om det är bra till en så liten så kolla upp det. Lycka till hoppas hon blir bra.

• catjos
    Jeltzin skrev 2016-02-13 02:05:05 följande:

Orkade inte läsa hela texten då den var rörig, men katrinplommonjuice är dundermedel här.
    Skiter som en gris efter nåt glas av det.

Förlåt för rörig text, kände att jag ville få med hela storyn för bästa bild av situationen... Katrinplommon puré och juice fick hon alltid på gröten förr och drack men hon är en vatten tjej nu, ratar saft, juice m.m!
  • catjos
    StevenDiese skrev 2016-02-12 23:57:01 följande:

Movicol funkar bra om man får i dem det.

I oboy e det kanon!

Oboy provade jag aldrig! Dock är hon en vatten tjej och de gånger hon blir erbjuden oboy, saft, juice, läsk m.m så vill hon hellre ha vatten haha!
  • catjos
    Fia88 skrev 2016-02-13 08:03:35 följande:

Försiktig med mjölkprodukter, det gör en hård i magen. Fibrer sätter fart på magen och som känt plommon, katrinplommon. Päron kan ha en laxerande effekt.

Haft problem själv och tagit en msk hela linfrön men inte säker om det är bra till en så liten så kolla upp det. Lycka till hoppas hon blir bra.

Hon dricker sällan mjölk och det ända mjöliga som hon äter är väl yoghurt på morgonen... Men päron älskar hon! Det ska jag ge mer! ????
  • vipsan

När vår tjej skulle börja med Movicol som ettåring vägrade hon dricka det både ur glas och flaska. Spruta däremot fungerade fint, antar att det blev roligare så. Nu älskar hon smaken av Movicol och ber ofta om att få det att dricka.

• Jence

Hej!

Har ni testat med en potta istället för toaletten? Det kanske kan avskräcka det lite iallafall. Sen kanske man kan få henne på andra tankar när hon sitter där, typ sätta på en sång hon gillar eller att hon tittar i nån spännande bok mm. Just för att få bort fokuseringen på det jobbiga...

• Fia88

Ja du kan koka päronen, mosa till en puré och blanda ner 1 msk rapsolja med. Rapsoljan är smaklös ta inte olivolja tex.

• catjos
    vipsan skrev 2016-02-13 09:24:34 följande:

När vår tjej skulle börja med Movicol som ettåring vägrade hon dricka det både ur glas och flaska. Spruta däremot fungerade fint, antar att det blev roligare så. Nu älskar hon smaken av Movicol och ber ofta om att få det att dricka.

Nu har vi ju gått tillbaka till forlaxen som funderar och som hon tar så movicolen är ute ur bilden. Det va just om någon visste hur man kunde bli utav de här dropparna? Och om det fanns något annat man kunde göra :)
  • catjos
    Jence skrev 2016-02-13 10:43:49 följande:

Hej!

Har ni testat med en potta istället för toaletten? Det kanske kan avskräcka det lite iallafall. Sen kanske man kan få henne på andra tankar när hon sitter där, typ sätta på en sång hon gillar eller att hon tittar i nån spännande bok mm. Just för att få bort fokuseringen på det jobbiga...

Potta har hon också och det är antingen den eller toaletten hon går på i vanliga fall! När det va som jobbigast provade jag att sitta bakom henne och läste bok, även sjunga osv men hon bara grät och grät och skrek inte bajsa!! :( Tror hon känner sig stressad och kan inte få ro till att sitta plus att det verkar ha gjort ont :( någon som vet ifall dropparna kan göra att det svider eller så? För det va ju inte hårt men verkade göra ont för henne!
  • NextUp

Det är vanligt att man får magknip av laxoberaldroppar, det kan göra riktigt ont. Bästa är att ge det på kvällen innan läggdags och låta dropparna verka under natten. Allra bäst är förstås att inte bli så förstoppad att man måste använda laxoberaldroppar men jag förstår att det kanske inte alltid är så lätt för er i den situation ni befinner er i.

• NextUp

Det är vanligt att man får magknip av laxoberaldroppar, det kan göra riktigt ont. Bästa är att ge det på kvällen innan läggdags och låta dropparna verka under natten. Allra bäst är förstås att inte bli så förstoppad att man måste använda laxoberaldroppar men jag förstår att det kanske inte alltid är så lätt för er i den situation ni befinner er i.

• mammalovis

Kivi innehåller både fibrer och är lösande.

Min dotter fick kompaktare och kompaktare bajs, men med 1-2 kivi om dagen, totalt 5 stycken på 3 dagar fick vi igång magen igen med mjukare bajs.0+. Så gillar hon kivi kan det ju vara värt att testa INNAN det börjar gå en massa dagar.

Vår dotter får bekymmer efter ca 2 månader när vi ändrat doseringen av Forelax från varje till varannan dag. Så denna månaden får vi ge Forelax varannan morgon och 10 ml Lactulos de andra just för att inte få en negativ syn på bajs. Hon har blöja, men kissar oftare och oftare på pottan, hon är nu 2,5 år och fruktansvärt bestämd så vi tar det i hennes takt. Doktorn tyckte hon kunde vara utan blöja och bajsa på pottan, men där kommer knappt någonting.

Sedan antar jag ni fått samma råd som vi att undvika morötter, majs och banan och bara ge cirka en gång per vecka. Ge mer potatis och mindre ris och pasta, och helst bara fullkornsvarianter. Likaså med bröd, fullkornsrån har gått hem hos vår tös. Sedan ge mycket frukt och kokta grönsaker samt ca 9 dl vätska per dag. Vårt senaste direktiv är att begränsa mjölken till 4 dl per dag. Så vi för en kamp här som vi föräldrar förlorar då hon bestämmer vad hon gillar och inte gillar. Idag gick inte kokta sommargrönsaker hem alls ... men just nu fungerar magen okej med medicinering och 1 kivi om dagen typ. 

• mrantala

Vi ger movicol till vår snart 2 åring, som också är blöjfri sedan en tid tillbaka. Har haft problem till och från ändå men verkar äntligen fått rätt på magen - genom laktosfri kost... Kanske kan vara ett tips om ni inte redan testat? När det varit som värst har hon vägrat potta/toalett och bara skrikit/gråtit. Ett par gånger kunde vi lura henne genom att spela lite fotboll så hon glömde bort sig och det kom i byxan - huvudsaken att det kom ut. Men sen lärde hon sig tyvärr vad vi var ute efter....

Svar på tråden Vår tvååring är förstoppad!! Tips!??