Vår tvååring är förstoppad!! Tips!??
Hej!! Som rubriken lyder så är vår tvååring förstoppad. Hon har haft problem med magen sen hon va nyfödd och från 6 månaders ålder har hon fått forlax junior (magpulver) varje dag. Detta har fungerat bra men så bestämde vi ihop med BVC att vi skulle byta till movicol junior, dels för att det va för lite äldre barn och sedan för att det ingår i högkostnadsskyddet så att vi skulle kunna hämta ut gratis... Nu är det ju tyvärr så att movicol junior inte finns med smal vilket forlaxen gör och som min dotter älskar att dricka. Försökte blanda movicolen med saft, i välling, på maten m.m men hon vägrade!! Och lyckades jag lura i henne det så va de inte säkert att hon fick i sig allt då hon är lite kinkig med maten... Detta resulterade i att hon blev rejält förstoppad och idag var det 7 dagar sedan hon bajsade!! Va hos dr i tisdags och vi bytte tillbaka till forlaxen och fick rådet att ge laxoberaldroppar samt laktulos. Sagt och gjort, hon fick dropparna i två dagar och igår äntligen hände något... Tyvärr gick det inte så smidigt som jag hade önskat. Hon va ledsen hela kvällen, sprang till toan hela tiden och ville bli torkad fast där inte va något. Vägrade sitta på toan och sa "aj aj aj bajs mamma" Fick panik stup i kvarten och trippade oroligt runt på tårna.. I några omgångar rann det lite bajs längst benen men hon vägrade fortfarande att sätta dig eller bajsa i blöja som jag också testade.. I morse lyckades hon dock klämma ut en del och blev en ny liten människa som åt massor till lunch! :) Nu ikväll va det dock samma visa igen men tillslut kom det lite mer efter mycket kämpande med att få henne att slappna av! Min fråga är nu om det kommer fortsätta såhär? Ska jag göra något mer? Jag har inte gett mer droppar utan nu får hon sitt pulver och laktulosen. Kan det ha varit dropparna som gjort det så jobbigt? Vet inte hur det blir när man tar sånna, tänker att man kanske chockar tarmen och att hon inte hinner med och känner av på samma sätt. Är så rädd att denna situation gjort att det även i framtiden (även fast hon inte är förstoppad) kommer att påverka bajseriet) Vi är så lyckliga och glada över att hon är blöjfri och går både 1 och 2 på toa. Nu är hon som sagt livrädd och gråter så fort man nämner toaletten eller bajsa :( Dom här dagarna har verkligen varit fruktansvärda och vi båda har gråtit!!!
Har ni några andra tips? Någon som varit i samma situation?? Tacksam för alla tips! :)