• CellenEllen

hjälp om järnbrist!

Jag är inte gravid men fick vet att via werlab att jag har järnbrist. Mitt hb var 147  vanligt järn 13 och ferritinet 18. Jag hittade även prover tagna från oktober 2015 då var hb nere i 124. (järn och ferretin ingen uppgift) De övriga blodvärdena ex erytrocyter, evf mm har stigit något sedan okt. Nu har jag dock symtom som att jag känner mig sliten och lite trött. Kan Hb stiga medans ferretin och järn sjunker? Det jag undrar är om det är på väg upp eller ner? Vill helst inte äta järntillskott pga magen. Sista dagarna har jag ätit blodpudding, paltbröd mm och känner mig konstant illamående. Tror ni det räcker att börja äta järnrikmat? Är det annars någon som vet om man kan kombinera  mitt val kvinna och blutsaft. Det blir ju väldigt mkt b vitaminer då.

• Svar på tråden hjälp om järnbrist!
  • Långbenopluto

På hälsokostaffären finns det en järntablett som funkar att äta om man får problem med magen. Jag kommer inte ihåg vad den heter.... men fråga efter den.

Med så låga värden ska du äta järntabletter minst tre månader för att få en bra bas.

Svar på tråden hjälp om järnbrist!