• Ebima

    Vegetarisk hemmagjord gröt till 4 månaders bebis

    Vi ska börja ge vår 4 månaders gröt på kvällarna. Jag vill helst göra egen gröt och enligt BVC ska gröten till så små vara järnberikad. Jag hittar dock bara recept på gröt som innehåller något bröd med blod från djur.
    Någon som har recept jag kan få ta del av där järnet inte kommer från djur?

  • Svar på tråden Vegetarisk hemmagjord gröt till 4 månaders bebis
  • Iowhannah

    Jag har tänkt använda ersättning som bas, istället för vatten, det innehåller ju allt som en bebis behöver (inkl järn). Har du dessutom en gjutjärnskastrull så kan du koka gröten i den för extra järn.

    Jag är själv inte vegetarian, men det känns inte helt rätt att det ska vara blod i nåt av det första mitt barn äter.

  • nnnnnnnn

    Hittade detta receptet på nätet:


    1 portion egen bebisgröt


    1/2 dl skrädmjöl
    1 dl vatten
    1 tsk mixade pumpafrön
    1 tsk nyponmjöl
    2 frystärningar aprikospuré


    Koka upp vatten i en kastrull, blanda ner mjölet och vispa till önskad konsistens. Blanda sedan ner pumpafröpulvret, nyponmjöl och den frysta aprikospurén. Att blanda fryst puré med den varma gröten gör att den snabbt får en behaglig temperatur för den lilla bebismunnen.
  • Ebima
    nnnnnnnn skrev 2016-02-13 10:05:16 följande:

    Hittade detta receptet på nätet:


    1 portion egen bebisgröt


    1/2 dl skrädmjöl
    1 dl vatten
    1 tsk mixade pumpafrön
    1 tsk nyponmjöl
    2 frystärningar aprikospuré


    Koka upp vatten i en kastrull, blanda ner mjölet och vispa till önskad konsistens. Blanda sedan ner pumpafröpulvret, nyponmjöl och den frysta aprikospurén. Att blanda fryst puré med den varma gröten gör att den snabbt får en behaglig temperatur för den lilla bebismunnen.
    Tack för recept!! Ska testa detta! 
  • Ebima
    Iowhannah skrev 2016-02-13 09:57:55 följande:

    Jag har tänkt använda ersättning som bas, istället för vatten, det innehåller ju allt som en bebis behöver (inkl järn). Har du dessutom en gjutjärnskastrull så kan du koka gröten i den för extra järn.

    Jag är själv inte vegetarian, men det känns inte helt rätt att det ska vara blod i nåt av det första mitt barn äter.


    Jo det är ju en idée fast jag vill undvika färdigprodukter (så som mjölkersättning...).
  • Mooomin

    Men vad är det för svar? Man ska gärna börja inteoducera annat till de små för att de så småningom ska lära sig äta mat.. Vid 6 månaders ålder måste de börja få i sig näring utöver bröstmjölk/ersättning. Missat detta?


    Regnmadamen skrev 2016-02-14 20:44:28 följande:

    Varför inte bara amma?


  • Ebima
    Regnmadamen skrev 2016-02-14 20:44:28 följande:

    Varför inte bara amma?


    Vid 4 månader får bebisar börja smaka mat nu (förut var det 6 månader) och man kan då vänja dem vid en liten portion gröt på kvällen, vi vill börja med gröt eftersom vår son ammar hela nätterna... självklart ska jag fortsätta helamma men jag hoppas på att gröten kan hjälpa mig få lite mer sömn.
Svar på tråden Vegetarisk hemmagjord gröt till 4 månaders bebis