• FmKendor

Min hund...

Hej! Första gången jag skriver här.

Jag har en schäfer valp på snart 10 veckor.

Hur får man han till att sluta bitas?

• Svar på tråden Min hund...
  • StarWars

Varje gång han börjar bitas tar du fram ett ben att gnaga på. Sitt gärna på golvet med valpen och håll i ena änden en stund. Bra för er kontakt och för att hunden ska kunna dela på saker med dig. Bitande i den ålder är kli i tänderna eller bus. Om du busar med hunden och den bits kan du pröva med att sluta leka. Varje gång och gå därifrån. Jättetrist när leken upphör så de flesta valpar lär sig snabbt.

• Dexter dot com

Avled med leksak eller tuggben. Ha bara tålamod för valpar bits men det går över med tiden :)

• Hypofys

Bråka inte med hunden, dvs inga straff eller skrik.
    Munnen är hundens naturliga kommunikationsmedel och den ska inte straffas för att den använder den. Men likväl ska den lära sig hur mycket det kan används, med både människor och andra hundar. Biter hunden en annan hund för hårt under en lek, kanske den bitna hunden skriker till av smärta men sedan slutar den strax leka med bitaren. Så håller de på med varandra tills båda lärt sig gränserna.
    Den som inte lär sig kommer att bli ensam och det vill ingen hund bli, varför motivationen finns där.

Hunden behöver tydliga signaler när den gått över gränsen, du kan se lite missnöjd ut och bara sluta leken och gå därifrån, varje gång det gör ont.  (vill du att hunden ska bli "barn-anpassad" kanske du ska köra med nolltolerans för säkerhets skull). Hämta inte tjocka handskar, för hunden måste kunna lära sig gränserna gällande hur hårt man får ta i människohuden.

Se till att inte belöna beteendet. Det som inte du tänker som belöning kan av hunden uppfattas som en, t.ex börja bråka (kan betyda bus för hunden), lyfta upp den i knät och klappa i försök att lugna ner det. Om du ger den ett ben, vänta en liten stund så att den inte tror sig få ben pga bitningen. 
    Valpen hatar att ha tråkigt, och just ignorans/lekslut vid bitningen torde snabbt lära valpen. Kom ihåg att vara konsekvent. Det är inte ok att bita hårt när du är på humöret, det ger en förvirrad hund. 

Voff!

Svar på tråden Min hund...