• Sparvel

Varför har jag mensvärk nu plötsligt i v. 32??

Hej alla svettisar!

Idag har jag börjat få mensvärk som en galning!
    VARFÖR?
    I v. 32?!
    Det är inte sån löjlig molvärk som i början när jag var gravid, utan riktigt SVID i magen o ryggslutet o ljumskarna!

Nån som har en jättebra förklaring? Ska det fortsätta så här nu?

Puss på er!

• Svar på tråden Varför har jag mensvärk nu plötsligt i v. 32??
  • shine

Hej! Det kan vara förvärkar. Kroppen förbereder för förlossning! Inget farligt!
    Kram!

• Sparvel

Jo, det är klart. Men heeela tiden?

• shine

Nja, det vet jag inte om det ska vara. Jag hade rätt så mycket förvärkar, men dom kom och gick....
    Prata med din BM. Det är nog ingen fara.
    Lycka till!

• Lilla ärtan

Tycker nog du ska ringa din bm och se om det är ok...för att vara på den säkra sidan. Låter inte bra att du har såå ont hela tiden.

Försök att ligga ner och slappna av, det brukar funka för mig.
    Kram!

• Sparvel

Ja, det kanske är bäst. Men hon har ju gått för dagen...

Jag ska lägga mig ner en stund.

Tack för hjälpen!

• nilam

Här är en till osm också har fått mensvärk, hela tiden! Förut hade jag det tillsammans med sammandragningarna, men nu är det konstant. Tog en alvedon förut för att lindra och det hjälpte. Funderade på att ringa bm eller förlossningen men så blev det inte av. Får se hur jag gör om det fortsätter.

Sparvel: Hör av dig om du får något svar från bm, kan vara skönt att veta, så hör jag av mig om jag får tag i någon!

Kram

• Mist

hej!!

Här är en till... gick in i vecka 33 idag, och har åxå som "mensverk" väldigt ofta, som stramar ut mot ryggen och neråt.
    Sammandragningarna har blivit jobbigare.

Jag kikar in på denna tråd å ser om Sparvel fått tag på bm, senare.
    Kram

• Hilti

Jag vill ochså veta.
    --->Sparvel: Har du sammandragningar? Siden kl. 16.00 i da har jeg sikkert hatt 7-8 SD i timmen...

• Sparvel

Hej nilam, Mist o Hilti o alla ni andra också såklart!

Jag ringde mig mamma för jag låg o flämtade som en hund på sängen efter 3 timmars kronisk mensvärk i halva kroppen. Det gjorde så JÄDRA ont!! Med tanke på att vi just flyttat o jag har släpat flyttlådor o busat i närmare två veckor, så menade hon att det säkert var så att mitt värkarbete hade satt igång o varför lyssnade jag aldrig på henne o blablabla, ja, ni vet hur mammor är! O det kändes fasen som om ungen skulle komma ut, där i sängen. (Tror jag, inte vet jag hur det ska kännas!)

Jag ringde förlossningen o de tyckte jag skulle komma in.
    Fick göra CTG o det klämdes o kändes lite här o var på mig. Sparvelungen mår utmärkt o detta var, enligt läkaren, prematura värkar.
    De höll i sig länge o mycket, o släppte inte om jag vilade, rörde mig eller något.
    Men med Alvedon o en dusch så blev det bättre.
    Magen var stenhård!!

När jag kom in på förlossningen blev jag akademisk o vetenskaplig o menade att det var oerhört missvisande att göra CTG nu, eftersom jag absolut inte befann mig i samma tillstånd nu som jag gjort vid 5-tiden. Bm skrattade o sa att det brukar bli så när man kommer in; då avtar allt!

500 mg Alvedon (man kunde ta Ipren med, men HELST Alvedon!!) kan man ta om man har så här. O koppla av. O inte flytta en hel lägenhet eller ligga på alla fyra o rycka ogräs eller springa runt på IKEA utan mannen o shoppa en massa saker som man måste bära hem själv.
    Tur för mig att jag inte behövde stanna eller att det var dumma värkar.
    Den här gången iaf.

Hilti; sammandragningar har jag tusen gånger om dan, känns det som! Det blir som knutor här o var i magen...

Kan bara säga att om det känns så nu, hur ont gör riktiga värkar isåfall??!

Lycka till ni andra o tack för ert stöd!

• SaHaNnA

Är i vecka 30 går in i v 31 nu och jag har "mesnvärk" värk i rygg och nedre delen av magen!! Min BM säger att det är förvärkar.. kroppen förbereder sig på förlossning!! Inget att oroa sig för men tycker du ska ringa din Bm för det känns alltid bättre att höra svar från dom (tycker jag iallafall) Ta hand om dig och lycka till..kram

• Saga09

Åh - det är så trösterikt att läsa andras inlägg här på FL och se att man är "normal". Det är så himla svårt att veta, tycker jag, när det är första gången såhär. Vad är "mycket" sammandragningar? När över går "obehagliga" till "onda"? Det är knepiga definitionsfrågor tycker jag!

Själv har jag som du när det gäller frekvensen, Sparvel - dvs hela tiden typ. Det räcker med att jag sitter obekvämt eller vänder mig i sängen så blir magen stenhård. Hittills har jag klarat mig utan värk, men det är oerhört jobbigt och frustrerande ändå. Man orkar ju inte göra nånting!

• Hilti

Heisann! Jeg havnet på förlossningen en time etter mitt innlegg på mandag. Så her ligger jeg med fullt Bricanyl dropp og SD helt villt. Livmodertappen er mjuk og for kort og de finner åpning inn til indre "ett eller annet". Så denne bebisen kommer för tiden, men heldigvis har jeg fått kortison (lungemodning) for å utvikle lungene om den kommer snart. Jeg håper virkelig den holder seg i magen ett par veckor til....

• Saga09

Ojdå Hilti! Lycka till och hoppas att din bebis kan lugna sig lite till i alla fall

• Hilti

Hei igjen!

Nå er jeg hjemme igjen etter en vecka på förlossningen. Det ser ut til at den lille stannar kvar lite till nu Det var ikke SD jeg kom inn på förlossningen med, men värker. Jeg tycker det er utrolig at det inte gjorde mer ondt...men det viktigste nå er å hvila mycke og ta det lungt. Ta hand om magene deres...

Hilti v 31

• Mist

Hilti>> Vad skönt å höra! Ta väl hand om dig nu, och se till att vila mycke!
    Kram å lycka till

• Majan

Hej!
    Jag har också fått bedrövlig värk i magen de senaste dagarna! Skönt att det är fler som har samma symptom. Då är det ju normalt!
    Jag har svårt att inte göra något när jag går hemma! Jag städar och renoverar möbler! Mycket lämpligt när man snart är i v 34!

• FijaPija

Inte som jag då när jag skulle ha mitt första barn. Jag hade inte haft en enda kännbar sammandragning, förvärk eller nånting.... Men en dag så kom de äntligen lite då och då. Hurra! tänkte jag (eftersom jag hade känt mig märklig jämfört med alla andra...).
    På kvällen var vi på grillfest och hade en trevlig kväll i goda vänners lag. När jag grimaserade vid en sån där "kramp" så sa plötsligt min väninna att "Hörrödu, nu är det typ än 10min sen förra gången och förvärkar ska liksom inte göra ont på det sättet - det är nog faktiskt riktiga värkar du har...!"
    Oooops, min man blev blek och sällskapet tyst...hihi... Hur smådum kände man sig - snacka om dåligt förbredd när man inte ens visste att man hade värkar...fnisss...

Nåja vi satt kvar resten av partyt, folk tajmade mina värkar tills det var 7-8 min mellan sen gick vi hem, vilade lite och sen in på förlossningen och fyra timmar senare föddes lilleman...

Skönt att höra det har gått bra för er tjejer - ta det lugnt och var rädda om er!

Svar på tråden Varför har jag mensvärk nu plötsligt i v. 32??