• athanatos

Är män på familjeliv generellt lite dummare än män i allmänhet?

Det är något jag har lagt märke till. Om man jämför användare här med människor man möter bortom tangentbordet eller i andra forum på nätet så tycker jag mig att bland kvinnorna märker man ingen skillnad. Men när det kommer till män så verkar dom flesta män som skriver här vara en aning dummare än genomsnittet.  Dom resonerar ofta märkligt, har väldigt dålig netikett och ger ett intryck av att dom inte alls kan formulera sig i text. Vissa har t ex ett otroligt märkligt språk.
    Detta gäller självklart inte alla, finns absolut normala och riktigt skarpa män här.

Är det någon annan som tänkt på detta?

• Svar på tråden Är män på familjeliv generellt lite dummare än män i allmänhet?
  • KingOfKings

Menar du seriöst att alla kvinnor skulle vara lika korkade som kvinnor på Familjeliv? Seriöst nu.

Alla kvinnor är ju helt efterblivna här på detta forum utom möjligen Påven Johanna som faktiskt skriver relativt sunt.

• Aniiee

Sköt du dig lite i foten nu? =P

Men ärligt, jag har inte uppmärksammat särskilt många män på FL, utom i Sex-delen, och de tänker väl mest med det lilla huvudet. Främst pga forumdelen, som liksom... inbjuder... till det. De få (kan räknas på ena handens fingrar) som jag uppmärksammat på andra forumdelar är nog minst genomsnittsintelligenta.

(Jag vet att det hänger en del män i politik-trådar, men de undviker jag så gott jag kan, så där kan jag inte uttala mig om männens intelligens.)

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Johan75

Jag brukar mer tänka på att män flockas kring vissa ämnen. Vi är definitivt överrepresenterade i trådar som handlar om politik, och främst då "heja-SD-invandring-är-dåligt"-trådar. Även i sextrådarna så är män klart överrepresenterade sett till andra trådar och ämnen. 

Om vi är mer korkade vet jag inte - kanske? Kanske uttryckar vi oss också på ett sätt som gör att dumhet skiner igenom lite extra? Vi män har ju en förmåga att ofta skriva som om vi sitter på sanningen, vilket kanske gör att vi ser extra stupid ut när vi genomskådas. 

Behold, i come as a thief.
  • Tecum

Håller inte med. Tycker tvärtom att män här är skarpare och mer välformulerade än genomsnittet på t ex, gamla Passagen eller Flashback. Män är ju i stor minoritet här och därför blir det inte samma ryggdunkande som på andra forum. Här är det istället kvinnor som söker och får bekräftelse...
    Har fått intrycket att de korkade manliga inlägg som förekommer skrivs av ett fåtal troll som spammar friskt, plus de ständigt förekommande SD-arna som mest vill provocera.

• seriösanvändare

Har inte märkt någon skillnad över huvud taget faktiskt, förutom den generella skillnaden i hur män och kvinnor uttrycker sig på Internet. Men det gäller inte bara här. Men fler kvinnor än män kör med känsloargument eller skriver "inlindat", medan fler män är rakt på sak eller låter "hårdare" i tonen. Och som någon påpekade ovan, ofta skriver "så här är det", istället för "jag tycker". Vare sig de har rätt eller inte

Generellt tycker jag att diskussionsnivån på detta forum är ganska låg, men det är inte specifikt för män. Några män och kvinnor sticker ut som ganska intelligenta, allmänbildade och pålästa. Eller så har de bara lättare att uttrycka sig i skrift än många andra här. Men troligen är det en kombination. Men ja, det kan lätt få resten av forumet att upplevas som "korkat", även om det kanske är en orättvis beskrivning. Men det gäller sannerligen inte bara de män som hänger här.

Sen stämmer det förvisso att männen här verkar koncentreras till vissa delar, främst politik och sex. I politik och samhällsdelen har vi de arga, potentiella näthatarna, men också en del vettiga inlägg. I sexdelen har vi de sliskiga typerna (inte bara män, men till stor del), som gärna startar trådar där de frågar kvinnor om senaste gynbesöket eller om de skulle kunna tänka sig att sälja sina använda trosor osv. Samt - inte sällan - kontaktar kvinnliga nick på deras privata sida. Korkade? Jag vet inte. Snarare desperata kanske

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Ego Lovers

Jag blir väldigt fascinerad av att det finns de som tror att allt som skrivs här verkligen speglar användarens personlighet. Jag kan hitta på hej vilt ibland för att få igång en diskussion och inte en tråkig debatt.

• athanatos
    Ego Lovers skrev 2016-02-14 22:15:41 följande:

Jag blir väldigt fascinerad av att det finns de som tror att allt som skrivs här verkligen speglar användarens personlighet. Jag kan hitta på hej vilt ibland för att få igång en diskussion och inte en tråkig debatt.

Det var inte det jag syftade på, jag tänkte inte på trollen. Inte heller på dom som uppenbart är psykiskt sjuka. Utan dom som enbart har ett väldigt märkligt sätt att formulera sig och resonera på. Behöver inte vara provokativt alls utan ämnet i sig kan vara väldigt tråkigt. Det kan vara saker som att de använder utropstecken efter varje mening. Eller att de strösslar sina inlägg med nyradstecken.
  • Ego Lovers
    athanatos skrev 2016-02-14 22:27:31 följande:
    Det var inte det jag syftade på, jag tänkte inte på trollen. Inte heller på dom som uppenbart är psykiskt sjuka. Utan dom som enbart har ett väldigt märkligt sätt att formulera sig och resonera på. Behöver inte vara provokativt alls utan ämnet i sig kan vara väldigt tråkigt. Det kan vara saker som att de använder utropstecken efter varje mening. Eller att de strösslar sina inlägg med nyradstecken.
    Så du menar att man är psykiskt sjuk om man sitter och hittar på för att hålla igång diskussionen. Är du psykiatriker och har belägg för det? Att störa sig på hur andra skriver är väl än mer märkligt och tyder på att man har för mycket fritid
  • Johan75
    Ego Lovers skrev 2016-02-15 14:55:47 följande:
    Så du menar att man är psykiskt sjuk om man sitter och hittar på för att hålla igång diskussionen. Är du psykiatriker och har belägg för det? Att störa sig på hur andra skriver är väl än mer märkligt och tyder på att man har för mycket fritid
    Nja, tror snarare att TS kallade det för trollande, vilket det väl är?
  • Ego Lovers
    Johan75 skrev 2016-02-15 15:01:33 följande:
    Nja, tror snarare att TS kallade det för trollande, vilket det väl är?
    Nä hen skrev "uppenbart psykiskt sjuka", men hur kan man veta det genom att läsa sig till det genom inlägg på familjeliv. Är det så enkelt så kan vi lägga ner psykvården och använda fl istället för att diagnosticera folk
  • Aikido
    Ego Lovers skrev 2016-02-15 15:08:21 följande:
    Nä hen skrev "uppenbart psykiskt sjuka", men hur kan man veta det genom att läsa sig till det genom inlägg på familjeliv. Är det så enkelt så kan vi lägga ner psykvården och använda fl istället för att diagnosticera folk
    Men så är det väl redan till viss del. I takt med att den psykiatriska vården förändrats självmedicinerar många med hjälp av FL. Att det sedan fungerar ungefär lika bra som att döva ångest med sprit är väl en annan femma.
  • Johan75
    Och innan det så skrev hon "inte heller dom...". 
  • athanatos
    Nej jag syftade på trollen. Du skrev om folk som sitter och hittar på saker för att få en rolig debatt. Dessa klassar jag som troll. Dom syftar jag inte på i min ts och jag ville även förtydliga att jag syftar inte heller på dom som är uppenbart psykiskt sjuka.
    Och jo, man märker att det finns användare här som har psykiska problem genom vilka trådar de startar och hur de uttrycker sig.
Svar på tråden Är män på familjeliv generellt lite dummare än män i allmänhet?