• Anonym (melankolisk)

BOSTADSTILLÄG INNEBOENDE HJÄLP

Hej. jag delar lägenhet med en kille, Tror han e homosexuell men aldrig frågat. Ja själv är Lesbisk. Vilket fall. Ja är sjuk och har sjukpension. Jag är inneboende . Hur räknas mitt bostadstillägg? Ja måste väl få hälften av Hyran som står på papprerna och avierna? Annars kommer ja få flytta ut :(

• Svar på tråden BOSTADSTILLÄG INNEBOENDE HJÄLP
  • Anonym (D)

Det bästa du kan göra är att ringa försäkringskassan och prata med dom.
    Där får du bästa beskeden. 

• Anonym (.)

Bostadstillägg täcker inte hela hyran och därför kommer du givetvis inte att få bostadstillägg för halva hyran. Varför måste du flytta ut om du inte får bostadstillägg för halva hyran? Du har väl andra inkomster som får täcka upp till din hyreskostnad.

• Anonym (melankolisk)

de e skillnad på bostadsbidrag och bostadstillägg

Tillägg är för oss sjuka/förtidspensionärer. Och den enda inkomst man får där ligger runt 5000 efterskatt. Då behöver man bostadstillägg.

• Anonym (melankolisk)

och snälla jag vet att ja kan ringa fk men jag vill ha svar av någon erfaren här inne tack

• Anonym (.)
    Anonym (melankolisk) skrev 2016-02-15 19:14:31 följande:
    de e skillnad på bostadsbidrag och bostadstillägg
    Tillägg är för oss sjuka/förtidspensionärer. Och den enda inkomst man får där ligger runt 5000 efterskatt. Då behöver man bostadstillägg.
    Ja, jag utgick från bostadstillägg när jag skrev mitt svar. Beroende på hur mycket man har i hyra så kan ju din inkomst täcka det. Jag menar, om du som inneboende ska betala en hyra på tex 1500kr fungerar det alldeles utmärkt med din inkomst oavsett om du får bostadstillägg eller inte. Men ska du betala en hyra på 4500kr (vilket känns väldigt orimligt som en inneboendehyra) så blir det lite tajtare med pengar förstås.
  • Anonym (....)
    Anonym (.) skrev 2016-02-15 19:08:31 följande:

Bostadstillägg täcker inte hela hyran och därför kommer du givetvis inte att få bostadstillägg för halva hyran. Varför måste du flytta ut om du inte får bostadstillägg för halva hyran? Du har väl andra inkomster som får täcka upp till din hyreskostnad.

Bostadstillägg täcket max 94% av hyran så ts kan absolut får för 94% av sin del, vilket är i princip halva.
  • Anonym (Sandra)
    Snövits skrev 2016-02-15 19:19:12 följande:

Men vad har er sexualitet med bostadstillägget att göra?

Det beräknas väl annorlunda om man anses vara sambos, dvs ett par, än om man faktiskt bara är inneboende :)
  • Anonym (Haft)
    Anonym (Sandra) skrev 2016-02-15 20:19:45 följande:
    Det beräknas väl annorlunda om man anses vara sambos, dvs ett par, än om man faktiskt bara är inneboende :)
    Precis. Är man gift eller sambo slås bådas inkomster ihop och då är det ytterst ovanligt att den som är sjukpensionär får bostadstillägg.  Jag förlorade min när jag gifte mig.
  • Anonym (.)
    Anonym (....) skrev 2016-02-15 20:07:38 följande:
    Bostadstillägg täcket max 94% av hyran så ts kan absolut får för 94% av sin del, vilket är i princip halva.
    Ja, max 93% upp till 5000kr. Dvs max 2350kr för ts, men varför är det självklart att ts ska betala halva hyran? Hon är inneboende, inte innehavare av halva bostaden.
Svar på tråden BOSTADSTILLÄG INNEBOENDE HJÄLP