• Anonym871

Hjälp.

Hej ! jag är ny inom detta ämne. 

Vår son har precis börjat på dagis och jag vet inte hur jag ska klä honom :S tycker detta är jättesvårt. 

Vår son går inte riktigt helt ännu. 

Han har en overall som hänger på dagis, men det har varit plusgrader så jag har satt på han termobyxor, och en skaljacka och ibland en fodrad regnjacka. 

Undrar också när de börjar ha regnkläder utan foder i ? 
    Hur gör ni.? är det minus ute kan han ju overallen men om det är plus då ? hur tänker ni ?? 

mvh 

• Svar på tråden Hjälp.
  • Carambolan

Är det minus har vi vinteroverall, är det plus har vi skaloverall med fleecejacka under. Innan han lärde sig gå bra hade vi fodrad galonoverall i plusgrader, då är det bara att spola bort leran i duschen.

• mammalovis

Runt nollan och under (då det inte blir blött) så åker overall och vinterskor på. Är det runt fem plusgrader kör de med fodrat galonställ och ev en extra tröja under samt fodrade stövlar. Vill man inte ha både fodrat och ofodrat ställ går det ju ha fleecekläder under ett vanligt regnställ, likaså ullstrumpor i ofodrade stövlar. Vi har valt fodrat då våra barn vill klä på sig själva från 1-2 årsåldern och dubbla lager blir för bylsigt och bökigt. Det räcker att 2,5-åringen blir förbannad när tröjärmen kryper upp i jackan.

När man själv blir varm och svettig kan det väl vara dags, runt 10-15 plusgrader beroende av vad man har under jackan och om det blåser och om solen skiner eller inte. Blir barnet svettigt har det för mycket kläder är väl det enklaste bedömningsknepet.

Svar på tråden Hjälp.