• Anonym (Js)

Funkar parterapi?!

Alla ni som är i relation och valt att gå på parterapi, kan ni snälla dela med er?! Gav det nåt, funkar det, varför sökte ni?!

Jag och min man är så jävla olika så jag får spel och funderar på om vi inte gör bättre i att inte leva tillsammans vilket även det känns jobbigt och frustrerande! Är säker på att vi är tillsammans av en anledning, att vi är mer lika än vad vi tror, på djupet, kanske inte så ytligt ..

Men jag kan inte va den ända som anmärker och pratar och tror och vet och blabla.. Känns som antingen eller så ja.. Har inte börjar kolla terapeut än, söker gärna råd från er alla.

Vill göra allt jag kan innan jag packar ihop och ringer ett gammalt kk.

Vi har en tio månaders tillsammans. Jag älskar honom än så länge men känner inte jag får tillbaka det jag ger ..

• Svar på tråden Funkar parterapi?!
  • Anonym (Js)

Ingen..?

• Anonym (ibland)

Det fungerar ibland, de kan bara hjälpa er på traven, de kan inte lösa problemen åt er, större delen av jobbet får man göra själv, är man för lång ifrån varandra eller dålig på att samarbeta eller går dit bara för att, eller går dit och snackar kring problemen och inte om problemen så är det bortkastad tid.

• Anonym (w)

Jag tro inte det finns nått "standard" svar men om båda är tillgängliga och VILL testa så bör det väl funka...

• Blomma73

För mig och min man fungerade parterapi. Vi hade inte hållit ihop idag om vi inte tagit detta steg.

Terapeutens roll var i vårt fall att fördela ordet mellan oss så att vi fick ungefär lika mycket sagt var men även att ställa frågor så att saker kan komma fram i ljuset.

En session kunde gå till så här utan att avslöja detaljer. Mannen pratar på om något och påstår att han ibland är på det eller det sättet och att kvinnan då reagerar så här. Då frågar terapeuten kvinnan om hon håller med. När kvinnan svarat att hon delvis håller med men även har andra perspektiv på situationen bollar terapeuten återigen ordet till mannen- hur känns det att höra detta? / Var detta helt nytt för dig? Osv.

Vi hade kommit långt från varandra på många plan med besvikelser och sorg i bagaget. Gick drygt 2 år i terapi. I början 1 gång i veckan, sedan varannan vecka, sedan en gång i månaden, och på slutet var annan eller vart tredje månad.

• mrskreiz

Det finns olika sorters parterapi, precis som det finns olika sorters individuell terapi (KBT, Imago, Kristen osv). Därtill så finns det enorma variationer beroende på vem terapeuten är. Parterapi kan absolut fungera om man går hos en duktig terapeut som man fungerar med både på ett personligt plan och med en inriktning som man tror på. 

Att gå till en terapeut är otroligt energikrävande, så jag skulle verkligen rekommendera att du/ni först läser på lite om vilka inriktningar som finns. Man kan såklart "prova" men det är så mycket tyngre att gå till en terapeut och sedan byta till en annan. Stor risk att en av er eller båda tappar hoppet.

Så googla på parterapi i stort och/eller parterapi i orten där ni bor. Prova. Funkar det inte kan ni åtminstone lämna relationen med gott samvete och säga att ni har försökt.

-- Jag bloggar om livet som långtidssjukskriven. -- www.familjeliv.se/blogg/thewaiting/ --
  • Anonym (sloken)

gick vår första parterapisession idag. känna som vi aldrig riktigt bottnade i några problem och att den manliga parterapeuten inte fattade hur min sambo liksom överslätade allt.

det blev en förvrängd bild där det verkade som jag läste in saker, fast det inte ens är så

Känner mig ömsom jättearg ömsom uppgiven. 

nån som vet om det blir bättre? Känns inte som manliga parterapeuter riktigt fattar. så less.

• Anonym (sloken)

dvs, undrar samma som TS. hjälper det ens?

• Qlöz

Det hjälper till att skiljas på ett bättre vis om inte annat.

Och det är en stor fördel.

• Anonym (sloken)
    Qlöz skrev 2019-09-02 18:37:57 följande:

Ojsan. Tråden är gammal ser jag

jo jag vet, men om inte annat aktuell.
  • Anonym (sloken)
    Qlöz skrev 2019-09-02 18:37:31 följande:

Det hjälper till att skiljas på ett bättre vis om inte annat.

Och det är en stor fördel.

tack för svar. hoppas på att vi inte skiljer oss.
Svar på tråden Funkar parterapi?!