• Anonym (undrande)

Bunden ränta och flytta

Hej!

Jag har ett bolån uppdelat på två. Om jag binder räntan på ena delen av mitt lån på låt oss säga 3 år och innan denna tid har passerat vill flytta till en dyrare bostad, hur funkar det då? Kan jag flytta över lånet och få detta att gälla för det nya boendet eller måste jag lösa lånet och då betala ränteskillnadsersättning? Förutsatt att jag inte byter bank.

Är i valet och kvalet mellan att binda lånet eller inte, främst på grund av att jag inte vet hur länge jag kommer att vilja bo kvar i mitt nuvarande boende.

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Bunden ränta och flytta
  • Anonym (-)

Varför frågar du inte bara din bank?

• Anonym (...)

Du kommer behöva betala ränteskillnadsersättning. Efter som du inte "tar med dig" lånet om du flyttar utan då löser alla lån och sen tar nytt.

• Anonym (Nej)

Som personen innan skrev. Lånet följer alltid bostaden. Kan inte flyttas med.

• Anonym (V)

Om lånen har blivit dyrare så kan man även erbjuda en ev. ny köpare att ta över befintliga lån och därmed få en billigare boendekostnad. Om lånen skulle vara billigare än idag så lär ingen vilja ta över dem och du åker på att betala ränteskillnadsersättning.

• Anonym (Det går visst..)

När jag flyttade var det inga problem att flytta lånen till den nya bostaden. Kostnad för nya pantbrev och byte av säkerhet tillkommer dock.

Svar på tråden Bunden ränta och flytta