• Anonym (Flykt)

Svenskar blir flyktingar

Ponera att det är krig i Sverige. Svenska staten strider mot gerillagrupper här. Ett kraftigt beväpnat inbördeskrig. Husen bombas, ciliva dödas, knappa mattesurser etc etc.

Du hade gjort ett försök att fly Sverige om du såg en öppen väg. Var skulle du fly? Du väljer ett land du hopps få trygghet i. Du får under din färd reda på stt alla länder i världen knappt vill ta emot en flyktig längre. I din desperathet, vad hade du gjort?

Jag försöker sätta mig in i flyktingarnas tankar.

• Svar på tråden Svenskar blir flyktingar
  • Anonym (hm)

Jag hade sökt mig till Grönland eller Svalbard trakter som få eller ingen sökt sig till för där skulle jag blivit ett exotiskt inslag och mer troligt kunnat integreras i samhället.

• blingy

Jaha och vad vill du komma med det här? Att Sverige ska ta emot ännu fler av de rikaste flyktingarna, medan den stora majoriteten svälter ihjäl i Syrien och dess grannländer?

• Anonym (Mina)

Jag skulle sökt mig till det närmsta land som tar emot flyktingar, inte knatat flera tusentals mil extra bara för att komma till ett land där jag har störst möjlighet att suga ut dom på högsta möjliga summa.

Sen skulle jag naturligtvis vara jävligt tacksam, uppföra mig ordentligt, inte bryta mot deras lagar, absolut inte klaga på nåt, lärt mig språket snabbt och gjort allt för att göra rätt för mig.

• Anonym (Fiendens land)

Ryssland!

• nevermind

England. Mest för att jag har bott där, även för att jag vet att de är mer toleranta.

• nevermind
    nevermind skrev 2016-02-16 08:28:46 följande:

England. Mest för att jag har bott där, även för att jag vet att de är mer toleranta.

Norge är också ett alternativ.
  • Anonym (M)

I steg ett - söka skydd för absolut överlevnad i steg två förutsättningar för ett värdigt liv - tex att mina barn skulle kunna gå i skolan och uppnå mänskliga rättigheter över huvud taget. Känns som självklara mål för en förälder men är tyvärr inte alltid möjliga att uppnå.

• Anonym (...)

Skulle INTE söka mig till ett nära land. Man vill ju bort från krig inte bara flytta för att bo granne med det och evt tvingas fly igen.

Nya Zeeland hade jag nog försökt ta mig till.

Svar på tråden Svenskar blir flyktingar