• Anonym (......)

Aj, aj munsår

Jag har munsår ofta och har det just nu. Det gör så ont. Hur lindrar jag det? Varför får jag munsår så ofta?

• Svar på tråden Aj, aj munsår
  • Anonym (Afte?)

Blir de som en liten vit prick som sen spricker upp till en svidande vulkan i munnen?

• Ann Cistrus

När du säger munsår, menar du Herpes då? 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (......)
    Anonym (Afte?) skrev 2016-02-16 12:54:03 följande:
    Blir de som en liten vit prick som sen spricker upp till en svidande vulkan i munnen?
    Ja men det är ca 1 cm i diameter
  • Anonym (......)
    Ann Cistrus skrev 2016-02-16 12:55:01 följande:
    När du säger munsår, menar du Herpes då? 
    vet inte vad det är
  • Anonym (......)
    Curlingmorsan skrev 2016-02-16 12:55:52 följande:
    Munsårsplåster kanska hjälper? Har du det ofta finns det receptbelagda tabletter man kan få.
    vadå för tabletter? om det är herpes (vet ej) så går det väl inte att bli av med viruset i  kroppen.
  • Anonym (Afte?)
    Anonym (......) skrev 2016-02-16 13:02:03 följande:

Låter väldigt stort för att vara det

Men om det är Afte, som blir som en vit prick som sen spricker upp till en svidande vulkan i munnen

Så kan byte av tandkräm hjälpa och se till att du får i dig mer B12

Jag hade jättemycket problem av afte förut, fick varje gång jag var sjuk, vid mens och om jag fick ett sår i munnen eller bara helt random

Fick veta att jag hade B12 brist, började ta tabletter och då fick jag mer sällan men sen sa min läkare åt mig att byta till Zendium tandkräm och sen dess får jag någon liten blåsa 1-2 gånger om året bara!

Jag har tydligen mycket känsliga slemhinnor i munnen, vid minsta nedgång i immunförsvar eller hormonförändring så bröt aften ut, B12 hjälper försvaret och slemhinnan och tandkrämen är mild och innehåller skyddande ämnen
  • Anonym (Pepp)

Det finns salva på apoteket samt små plåster man kan sätta på. Jag använde det ofta när jag fick sår av min tandställning.

• Anonym (......)
    Anonym (Pepp) skrev 2016-02-16 13:28:38 följande:
    Det finns salva på apoteket samt små plåster man kan sätta på. Jag använde det ofta när jag fick sår av min tandställning.
    hjälpte det?
  • Anonym (Pepp)

Ja, det lindrade faktiskt! Plåstret smälter bort ganska fort så det tog jag på nätterna för att lättare kunna somna. Plåstret hittade jag på nätet (Apotea?) men salvan finns på apoteket och heter nåt med Afte.

• Anonym (......)
    glutten skrev 2016-02-16 13:40:03 följande:
    Men alltså har du sår inuti munnen eller på läppen?
    på läpparna. Jag tror jag börjar få en på tungan nu också
  • Anonym (h)

Jag brukar få herpes. Brukar blossa upp 1-2 ggr/år. Brukar komma på överläppen och har man otur så smittar det vidare. Man ska ju inte hålla på att pilla på det men tyvärr är jag sådan som inte kan låta bli. Sist gång så testade jag munsårsplåster och då gick det över fortare och det spred sig inte heller. 

• Anonym (......)
    Anonym (h) skrev 2016-02-16 13:54:24 följande:
    Jag brukar få herpes. Brukar blossa upp 1-2 ggr/år. Brukar komma på överläppen och har man otur så smittar det vidare. Man ska ju inte hålla på att pilla på det men tyvärr är jag sådan som inte kan låta bli. Sist gång så testade jag munsårsplåster och då gick det över fortare och det spred sig inte heller. 
    hur vet man om det är herpes?
  • Anonym (Afte?)
    Anonym (......) skrev 2016-02-16 13:48:39 följande:

på läpparna. Jag tror jag börjar få en på tungan nu också

Om du får utanför munnen, utsidan av läpparna eller runt munnen så är det inte afte för det får man bara i munnen på slemhinnorna, låter mer som herpes om du får utanför
  • Anonym (......)
    Anonym (Afte?) skrev 2016-02-16 13:58:44 följande:
    Om du får utanför munnen, utsidan av läpparna eller runt munnen så är det inte afte för det får man bara i munnen på slemhinnorna, låter mer som herpes om du får utanför
    Om det ligger mitt emellan då?
  • Curlingmorsan
    Anonym (......) skrev 2016-02-16 13:03:35 följande:
    vadå för tabletter? om det är herpes (vet ej) så går det väl inte att bli av med viruset i  kroppen.
    Jo det hjälper mot herpes. Förhindrar ju inte att det kommer men om man tar tabletterna så fort man känner att det är på väg så hinner det inte bli så stort/göra så ont. Jag ska ta 5 tabletter/dag tror jag.
  • Pentra
    Anonym (......) skrev 2016-02-16 13:02:03 följande:

Nuförtiden så får jag sådant ytterst sällan, kanske för att jag äter extra vitaminer. Men, när det väl är en sådan vit och svidande prick på gång så sköljer jag runt i munnen med Aloe Vera-tandkräm eller med Aloe Vera-juice ordentligt några gånger om dagen. För min del så hejdas då den vita fläcken och den försvinner på ett par dagar. ... Med vänlig hälsning, Pentra
Svar på tråden Aj, aj munsår