• 879214

Hemma med 1,5 åring. Vad göra?

Är fortfarande hemma med mitt barn som nu hunnit bli 1 år 8 mån. Han ska börja förskola till hösten. Jag har SÅ brist på fantasi på vad man kan hitta på om man tröttnat på öppna förskolan tex o andra mammor att umgås med har jag direkt inte, många har börjat jobba. Vad gör ni med era små när ni är hemma? Vi tittar mkt på tv, går ut en stund för frisk luft, han sover middag 1h per dag, sen övrigt tid grejar jag med tvätt osv och sonen leker. Har inga andra barn. Kom med tips, vi har så tråkigt! Att gå i butiker osv har vi gjort tillräckligt o de e dessutom inte lätt med en sån "stor" kille så det går också bort numera.

• Svar på tråden Hemma med 1,5 åring. Vad göra?
  • Fjäril kär

simhallen? 
    Kyrkans barntimmar? Där kan det ju finnas lite annat att göra än på öppna förskolan. Ålder på barnen brukar i regel variera där också eftersom många arbetslösa tex går dit. 
    åk till en sjö och mata fåglar. Ta med termos med choklad och fika lite. 
    Ut och åk pulka. 

• Pastella

Att gå i affärer för att gå runt är ju inget hit i den åldern, men att gå till ica(konsum eller vad ni nu har) för att köpa en frukt och äta på bänken och sen åka de små 5kronors karusellerna är en hit hos oss.
    Det är ju trist att vara ute när det är kallt men ändå ingen snö att åka pulka i, men gunga kan man göra en stund. Sen ett varmt bad efter det:)
    Om du låter bli att ha tvn på i bakgrunden kanske det går att leka med playdoh, klossar eller annat utan att man blir distraherad.

• minerva123

Vattenlekar i dusch/badkar. Modellera och fingerfärg (under övervakning). Såpbubblor. Vi var ute massor. Även om det är snöfritt så finns det ofta grus, pinnar och sand att rota runt i för att inte tala om lera och vattenpölar om det plusgrader. Ta med hink, spade och kanske en leksakstraktor med skopa eller liknande. Peta ner pinnar och stenar i gallerbrunnar tyckte min äldsta var jättekul i den åldern. Sparka/kasta boll kan man alltid göra. Gå och handla med liten kundvagn som han får köra, bra att göra när det är lite glesare med folk i affären.

• Gravitation

Vi är oftast ute en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Vi brukar gå och mata fåglarna, gå till nån lekplats eller ner på stan/affären.

Vi brukar även gå till biblioteket och där är ofta andra barn som hon gillar att leka jämte.

• Carambolan

Saker vi ofta gjorde i den åldern:

* Lekparker. Även i andra områden i närheten, det är ju ett äventyr att upptäcka nya.

* Gå på 4H-gård och titta på djur.

* Gå på museum/konsthall. (Jag tittade på utställning och barnet mest bara tittade på folk men gillade miljöbytet.)

* Biblioteket. Sitta där och läsa men också låna hem.

* Hälsa på släktingar, t.ex min pensionerade faster.

* Åka tåg/buss (utan något särskilt mål).

* Bada i badkaret, kan varieras i oändlighet med hjälp av leksaker/badskum/köksredskap.

* Vara i skogen och träna på att gå i terräng eller klättra på stenar.

• 879214

Tack för alla tips! Problemet är väl att vi bor på landet och kan liksom inte gå till affären, och museum mm är 3 mil bort. Men vissa tips funkar ju absolut ändå! Det är väl bara att jag tkr de e SÅ tråkigt på vårat lilla bibliotek men man får väl göra det för barnets skull :)

Svar på tråden Hemma med 1,5 åring. Vad göra?